تجسم صدای موزون (بررسی مشابهت های ساختاری سینما و موزیک ویدئو)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده امیر کیانی
  • استاد راهنما محمد شهبا
  • سال انتشار 1391
چکیده

موزیک ویدئو محصولی است از تلاقی پدیده های نوظهور رسانه ای. برای شناختن این گونه تلفیقی باید نقش آن را در بافت درهم پیچیده بسیاری از مفاهیم جستجو کرد. رابطه آن با اهداف اقتصادی و فرهنگی شبکه های ارتباط جمعی و رسانه ای تنها بخش کوچکی از این جمعیت آماری پر تراکم است. این نوشتار با تجزیه موسیقی-تصویر به اجزا تشکیل دهنده آن و تحلیل این اجزا سعی دارد چگونگی ساز و کار آنرا روشن سازد. تصویر متحرک در فرم های سینمایی و تلویزیونی خود و موسیقی با تمام ریتم ها و ملودی های غنی، دو منبع اصلی تشکیل دهنده این گونه تصویری-موسیقیایی هستند. تاثیرات غیر قابل انکار سینما با تمام ویژگی های ژانری آن بر روی موزیک ویدئو آشکارا قابل مشاهده است. ابزاری همچون روایتگری، ریتم و صدا که فصل مشترک سینما و موسیقی هستند، در موزیک ویدئو هم وجود دارند. تدوین، میزانسن و دکوپاژ و بسیاری از تکنیک های فیلمسازی از ابزارهای ساختن موسیقی-تصویر محسوب می شوند. مکاتب هنری مختلف با تمام تجربه های تاریخی شان میراث مشترک سینما، موسیقی و موزیک ویدئو هستند. جنبش های فرهنگی و اجتماعی متاخر همچون مدرنیسم و پست مدرنیسم هم سایه ای گسترده بر سر این هرسه داشته اند. این نوشتار پس از مروری بر ریشه های تاریخی هنرهای نمایشی و موسیقی که بنیادهای موزیک ویدئو را تشکیل می دهند، فصل های مشترک آن با گونه های سینمایی را با تکیه بر جنبه های ساختاری و مفهومی مذکور مورد بررسی قرار می دهد.

منابع مشابه

ویژگیهای ژانری موزیک ویدئو

"موزیک ویدئو" پدیده ای چند برهانی و چند لایه ، زاییده جهان پست مدرن است . این رساله تحت عنوان " ویژگیهای ژانری موزیک ویدئو " ، تکیه اش بر ژانر بصری موزیک ویدئو است ؛ برخلاف تحقیقات موجود که در آنها ویدئوها بر اساس ژانر موسیقایی تقسیم بندی شده اند ، این رساله تلاش نموده است تا رابطه معناداری را میان ژانرهای بصری و موسیقایی موزیک ویدئو کشف نموده و در پی آن موزیک ویدئو ها را بر اساس ژانرهای بصریشا...

بررسی انیمیشن در موزیک ویدئو((زوربای ملایری))

موسیقی هنری است که به طور مستقیم با مخاطب ارتباط بر قرار می کند.و احساسات او را بی واسطه تحت تأثیر قرار می دهد. امروزه موسیقی به عنوان یکی از شناخته شده ترین هنرهای مردمی،بخش عمده ای از سرگرمی های زندگی بشر را به خود اختصاص داده است.و می توان گفت موسیقی در زندگی بشری جاری است.این هنر به عنوان هنری پویا و مردمی،در قرن اخیر،از حالت شنیداری بودن صرف خارج شده و اغلب به صورت موزیک ویدئو به بازار ارا...

کارکرد تصویر سازی متحرک و انیمیشن در موزیک ویدئو

دراین پژوهش مطالعه ای در مورد چگونگی تولید موزیک ویدئو و کاربرد آن صورت گرفته است، همچنین مطالعاتی در مورد ورود انیمیشن و تصویر سازی در این هنر صنعت و کاربرد آن نیز انجام شده است، به این صورت که تاریخچه ای از اولین نمونه های موزیک ویدئو تا دوران مدرن این هنر،صنعت مطرح می شود همچنین این پژوهش اهمیت موزیک ویدئو به عنوان یک رسانه که خط وصل رسانه ای کاملا هنری و در عین حال تبلیغی را ایجاد می کند تو...

مطالعه روش تحلیل ساختاری روایت در سینما

با کنکاش در سینما می‌توان مولفه‌های تأثیرگذار در شکل و ساختار جامعه را که در موقعیت‌های زمانی و مکانی متفاوت تبدیل به «عنصر مسلط» آن جامعه شده‌اند، فهم کرد. «تحلیل ساختاری روایت» بازنمایی «عناصر مسلط» را در «روایت»‌هایی جستجو می‌کند که از سطح فرد فراتر می‌رود؛ این روش به صنایع و شگردهایی که یک متن در نسبت با آن‌ها تولید می‌شود می‌پردازد. برای کاربست روش «تحلیل ساختاری روایت» می‌توان از نظریه «ف...

متن کامل

بررسی اثرات تجسم بر قضاوت های فراشناخت و عملکرد حافظه

شناخت تجسمی به عنوان یک تجربه ادراکی ادعا می کند همه فرایندهای روانشناختی تحت تاثیر مورفولوژی بدن، سیستم های حسی و حرکتی، و احساسات قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف قضاوت های فرا شناخت و عملکرد حافظه توسط تجربه حسی -حرکتی وزن در به یادسپاری لغات انجام شد. در این پژوهش شبه آزمایشی، 60 دانشجو که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند از کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023