مال و سرمایه از دیدگاه امام علی علیه السلام
پایان نامه
- سایر - دانشکده علوم حدیث
- نویسنده سید حسین قدس
- استاد راهنما محمدکاظم رحمان ستایش اصغر هادوی کاشانی
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده ویژگی خاص امام علی علیه السلام آن است که بسیاری از آموزههای دینی را در مقام حکومت در این حوزه تطبیق کردهاند، لذا دیدگاههایی در مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی دارند. حال مسئله اصلی این است که، خطوط کلی و روشهای درست استفاده از مال و سرمایه مالی، از دیدگاه، گفتار، و رفتار آن حضرت، و پیامهای ایشان در این حوزه چیست؟ الف) امام علی در مواردی از مال و ثروت به خوبی یاد کرده اند و آن را ابزاری جهت کسب خشنودی خداوند میشمارند ولی در اکثر موارد از آن به عنوان بی تقوایی و شهوت رانی یاد کرده اند. از نظر ایشان، اگر مال و ثروت در جهت کارهای خیر و به نیّت قرب الهی جمعآوری شود، بسیار ممدوح است ولی متأسفانه در بیشتر موارد، عکس مطلب صادق است، یعنی افراد متموّل، مال را برای رفاه و آسایش و خوشگذرانی بیشتر خود و خانواده خویش جمعآوری میکنند، لذا از عهده مسئولیت خطیری که خداوند بر دوش آنها نهاده ـ یعنی رسیدگی به فقرا و نیازمندان ـ شانه خالی میکنند. ب) نوع مصرف دارائی و ثروت، در نظر امام علیه السلام، ملاک مطلوبیّت ثروت قرار گرفته است. لذا از دیدگاه حضرت مالی که در مدار الهی خود در جریان است، یعنی در راه خدا و در مسیری صحیح مصرف میشود، نمیتواند عامل طغیان و شهوترانی، و سبب فتنه و فساد باشد. ج) از طرفی هم فقر یک معضل اجتماعی بسیار خطرناک است که در مباحث عمده اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. فقر هم مانند دیگر مشکلات و معضلات، دارای عللی است، از جمله: بیکاری، انباشته شدن مال و سرمایه نزد ثروتمندان، اسراف و تبذیر، احتکار و انبار کردن کالاها توسط عدّهای خاص، گوشهگیری و عبادت کردن صرف، بخل و جمعآوری مال و سرمایه. امام علی علیه السلام، مسئولیت ثروتمندان را در این بین بسیار مهم بیان میکنند، لذا از نظر ایشان، توانگران و ثروتمندان در کنار دولت و حکومت، مسوول تأمین نیازهای فقرا هستند، چرا که خداوند در اموالشان حقی را برای فقرا مقرّر داشته که باید ادا شود. کلید واژهها: مال، سرمایه، ثروت، فقر، غنا، مصرف، در آمد مالی ، مسئولیت ثروتمندان.
منابع مشابه
اخلاق در جهاد از دیدگاه امام علی علیه السلام
امروزه بعضی از گروهها و دولتها به نام جهاد اسلامی، مرتکب اعمال غیر انسانی میشوند که باعث شده اسلام به عنوان دینی شناخته شود که در مواجهه با دشمن، رعایت هیچ یک از اصول اخلاقی را لازم نمیداند. این مقاله با بررسی سیره امیرمومنان علیه السلام در جنگها، اهتمام بر رعایت اصول اخلاقی در برابر دشمن و تنافر تعالیم اسلام با چهره ضد اخلاقیای که رفتار بعضی از این گروهها از اسلام ترسیم میکن...
متن کاملنظارت و کنترل از نگاه مدیریتی امام علی (علیه السلام)
در زمره علوم انسانی، علم مدیریت، و در میان مسایل این علم، مبحث نظارت و کنترل از جمله مسایل جنجال برانگیز و پر از چالش علوم انسانی- اجتماعی است که؛ پیش فرضها و مبانی تئوریک انسان شناختی و وجودشناختی در ابعاد آن بسیار دخیل است. این که، رویکرد ما به ماهیت انسان وجامعه "الهی باشد یا "سکولار" در نوع نگرش ما به اصول مدیریت، اهداف، و شیوههای آن، و ملاکهای ارزیابی و نظارت در حوزه مدیریت کشوری، و یا ...
متن کاملسیاست خارجی دولت اسلامی از دیدگاه امام علی علیه السلام
این نوشتار در پی آن است که ماهیت، مبانی و اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی را در کلام امام علی علیهالسلام مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. ماهیت روابط خارجی از دیدگاه امام علی با تأکید بر این که آیا اصل جنگ بر این روابط حاکم است یا اصل صلح، بررسی شدهاست. با توجه به انسانشناسی امام و این که جنگ و صلح ریشه در غرایز و فطرت انسانی دارد، هر دو پدیده جنگ و صلح بر روابط خارجی حاکم میباشد؛ اما در نهایت ب...
متن کاملقشربندی اجتماعی از دیدگاه امام علی علیه السلام
در این مقاله سعی بر این است که ضمن مقایسه مفهوم قشر بندی با مفاهیم مشابه از قبیل «تفاوت»، «نابرابری»، تعریف مشخصی از قشربندی ارائه شود که با شاخصهای نابرابری اجتماعی قابل تعریف باشد. «قشربندی اجتماعی» گر چه ممکن است در آغاز مبتنی بر نابرابریهای طبیعی و استعدادهای خدادادی باشد، ولی قشربندی همواره میل به نهادی شدن دارد و طی این فراگرد، قشربندیهای عمدهای از قبیل نظام بردگی، نظام کاستی و نظام س...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده علوم حدیث
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023