مقایسه نشانه های تصویری در فیلم ها و نقاشی های جولیان اشنابل

پایان نامه
چکیده

چکیده بحث پیرامون ارتباط سینما و نقاشی، مسئله ای بوده که از بدو اختراع سینما،همواره ذهن بسیاری از هنرمندان و نظریه پردازان را به خودش مشغول کرده است.ضمن توجه به مولفه های پست مدرنیسم وارتباط بین دو حوزه نقاشی و سینما ،نگارنده تلاش کرده است تا با بررسی و مقایسه آثار اشنابل،نشانه های تصویری در این آثار را مورد تحلیل قرار دهد. اینکه مصادیق بصری و مفهومی پست مدرن در آثار اشنابل قابل تشخیص هستند یا نه،و یا اصلا آثار او به عنوان عقاید ، باورها و روحیه ی یک عصر و دوره معتبر هستند یا نه نیاز به کنکاش بیشتر حول شخصیت او و آثارش دارد. آثار او بارها ستایش و تحسین شده اند و گاه مورد انتقاد نیز قرار گرفته اند. میل به جستجو و کنکاش در این هنرمند و تجربه های کاری گوناگون همراه با موضوعات و مفاهیم گسترده ای که دستمایه ی کارهای خود قرار داده است، مانع تحلیل این آثار بر اساس برخی مولفه های محدود می شود.مسلما با نگاه و رویکردی نسبی به این آثار، شاید بتوان برخی نشانه ها و مصادیق تصویری و محتوایی مشترک را در این آثار کشف کرد.مانند نماد پردازی و استفاده از استعاره های تصویری که هم در نقاشی ها و هم در فیلم های او قابل مشاهده هستند. یا توجه و استفاده ی هنرمند از مولفه ی تکثرگرایی(پلورالیسم) که اشنابل با تکیه بر روش های التقاطی و ایجاد نوعی ابهام تصویری برای مخاطب به این مهم در آثارش دست یافته است.از جمله مفاهیم بکار رفته در نقاشی ها و فیلم های اشنابل،می توان به مسائل مربوط به خشونت،شکنجه،هویت با رویکردهای قومی،نژادی و جنسیت و مفهوم رهایی و آزادی اشاره کرد.در مجموع فیلم های اشنابل شاید به علت تعداد محدودشان نسبت به نقاشی ها،از انسجام بیشتری برخوردارند. با این حال،نه فقط درباره ی اشنابل و ویژگی آثارش،بلکه در مورد سایر هنرمندان معاصر و متاثر از پست مدرنیسم نیز نمی توان به سادگی نظرات قطعی و مطلق را ارائه داد.و تنها می توان این آثار را به طور نسبی و با در نظرگیری برخی مفاهیم کلی مورد ارزیابی قرار داد. کلید وا ژه : جولیان اشنابل ، سینما ، نقاشی، پست مدرنیسم، نشانه های تصویری

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن

دستبافته ­های ترکمن نمادی از فرهنگ و تفکر مردمانی است که باور و اعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی می‌سازند. با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافته­های ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان بر این دست­بافته­ها، هدف از مقاله شناسایی نقوش رایج آسمالیق­های ترکمن در راستای دستیابی به ویژگی بصری و اعتقادی نقوش آسمالیق...

متن کامل

نگاهی به نشانه های تصویری در گلیم و گلیمچه های مناطق شرق استان مازندران

Village weavings, particularly flatwoven Gelims, are the products of personal lastes, gifts, and individual creativity. In the meantime, the genuineness of their designs and colors is rooted in a collective genius enriched over the centuries. This collective genius seems to be well-preserved in the flatweav of East Mazandaran villagers, whose design repertoire is not confined to sheer imitation...

متن کامل

نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن

دستبافته های ترکمن نمادی از فرهنگ وتفکر مردمانی است که باور واعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی می سازند . با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافته های ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان ، هدف از مقاله شناساندن آسمالیق و نقوش آن که بوسیله زنان بر تاروپود این دستبافته ها نقش بسته ، می باشد. حاصل کار، مطالعه ویژگی...

متن کامل

بررسی تطبیقی نشانه های تصویری نقاشی بیزانس و صفوی

دین یکی از عوامل تأثیرگذار در همه ابعاد زندگی بشر از جمله هنر می باشد و می تواند بدین وسیله عامل ارتباط فکری، فرهنگی و هنری بین سرزمین هایی باشد که هرچند از بُعد مسافت از یکدیگر دور هستند، اما بی اشتراک با یکدیگر نبوده اند. هنر برای هنرمند می تواند وسیله ای جهت خدمت به دین قرار بگیرد، لذا در این پژوهش تلاش شده تا دو تمدن بیزانس و صفوی از منظر آثار تجسمی شان با توجه به نزدیکی باورها و اعتقادات دی...

چالش های نشانه شناختی نقاشی و نقد نقاشی

نقاشی و نقد نقاشی از دو نظام نشانه شناختی متفاوت بهره می برند، به این معنا که نقدْ نشانه­های زبانی را به­­کار می­برد و نقاشیْ نشانه های بصری را. در نتیجه، نقد نقاشی بین دو قطب نشانه های بصری نقاشی و نشانه های زبانی نقد قرار می گیرد و باید آنها را در یک شاکله ی منسجم با یکدیگر سازگار کند. اما بنابر فرضیه  ی ما در این مقاله، این سازگاری با چالش های متعدّدی روبه روست. اولاً، تصویر و واژه به یکدیگر تحو...

متن کامل

نشانه های پرخاشگری در آزمون نقاشی آدمک در پسران 9 ساله

آزمون نقاشی آدمک به عنوان فرافکنی دنیای درونی می تواند اطلاعاتی در مورد علایق، اضطراب ها، دفاع ها و بازداری فرد نشان دهد. هدف این مطالعه بررسی نشانه های پرخاشگری در آزمون نقاشی آدمک دانش آموزان پسر بود. روش کار: در این مطالعه ی تبیینی، 57 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی سوم دوره ابتدایی یکی از مدارس شهر خرم آباد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مطابق دستورالعمل تست آدمک در ابتدا از آن ها ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023