چهارپاره، چهارپاره سرایی و چهارپاره سرایان بزرگ

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده مرضیه بهمنی
  • استاد راهنما رحیم کوشش
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

تاریخ ادبیات معاصر که از زمان شروع نهضت مشروطیت در ایران آغاز می شود تحولاتی به اندازه تاریخ ادبیات کهن دارد، به طوری که در طول صد سال اخیر ادبیات فارسی از لحاظ نظم و نثر تحت تاثیر مکتب-های نوین ادبی جهان قرار گرفته است و از طرفی پا به پای تحولات اجتماعی و تاریخی جامعه پیش رفته است به طوری که این رابطه متقابل ادبیات و اجتماع در این حیطه تاریخی اجتناب ناپذیر است. به دنبال گسترش تبادل فرهنگی و ادبی ملت ایران با کشورهای غربی به خصوص فرانسه ادبیات منظوم فارسی به شدت دچار تغییرات اساسی شد و شعر معاصر از لحاظ سبک، قالب، بیان، وزن و قافیه از شعر سنتی فاصله گرفت. آن چه در این میان به عنوان نقطه عطف و گذرگاهی بین شعر سنتی و شعر شکسته نیمایی شناخته میشود قالب نیمه سنتی چهارپاره است که از سویی ریشه در شعر سنتی ایرانی و از سویی ریشه در چهارپاره سرایی شاعران رمانتیک غربی علی الخصوص فرانسوی دارد. در این پژوهش به چگونگی پیدایش قالب چهارپاره و روند تحولات این قالب به لحاظ موضوعی، محتوایی و فنی و همچنین معرفی چهارپاره سرایان بزرگ پرداخته شده است. در پایان به فرایند فراز و نشیب این جریان ادبی اشاره شده است و به بیان عوامل افول و کم رنگ شدن این قالب و مختص شدن آن به شعر توصیفی و غنایی در مواردی چون ادبیات جنگ و کودکان پرداخته شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سیر تاریخی و تحلیل زیباشناختی چهارپاره در شعر فارسی

شعر از زیباترین جلوه های زبان هنری است که با هدف انتقال معانی از طریق ارتباط زبانی با مبانی هنری و زیباشناسی به کار گرفته می شود. چهارپاره یا دو بیتی های پیوسته فالبی است که بعد از دوره مشروطه و مقارن رواج شعر نو و در پی تاثیرپذیری از ترجمه آثار اروپایی به وجود آمد. چهارپاره ها مرکّب از بندهای دوبیتی اند که در قافیه متفاوتند، امّا اتّحاد معنا دارند و جملگی برای بیان یک مطلب سروده شده اند. ساختار ش...

15 صفحه اول

سیر تحوّلی چهارپاره ی پیوسته از مشروطه تاکنون

این پایان نامه شامل پنج فصل می باشد: 1-مقدمه،فرضیه ها،اهداف تحقیق. 2- عنوان و تعاریفی از شعر، چهارپاره، قالب، قافیه و طرح آن در سایر قالب های شعری و عنوان و تنظیم شاعران چهارپاره سرا در طیف زمان. 3- روش پ‍‍‍‍‍‍‍ژوهش 4- سیر و تحول چهارپاره در شکل و معنا 5- نتیجه چهارپاره تشکیل شده از چندین دوبیتی که باموضوع واحد،دارای قافیه ی جداگانه می باشد. چهارپاره مانند سایر قالب های شعری در طی فرآیند زمانی ...

15 صفحه اول

شاعر فرزانه: بررسی مضامین و اندیشه های شعری فرزانه خجندی

فرزانه خجندی، شاعر نامدار تاجیکستان، در سال 1964، در خانواده ای فرهنگی، و در شهر خجند زاده شد و از نیمه دوم دهه 1980 فعالیت جدی خود را آغاز کرد تا چراغ افروخته رودکی سمرقندی، سیف فرغانی, ناصرخسرو قبادیانی، کمال الدین خجندی، و دیگران را، برای انتقال به آیندگان، فروزان نگاه دارد. این شاعر، که تاثیرپذیری از اشعار لایق شیرعلی در نخستین اشعارش به خوبی آشکار است، بیش تر، با غزل هایش شناخته می شود، ام...

متن کامل

موسیقی بیرونی در شعر نادرپور

نادر نادرپور، شاعر بزرگ معاصر ایران است، در حالی که پژوهش‌هایی اندک دربارة کلام وی بانجام رسیده است. این پژوهش، زیر عنوان موسیقی بیرونی (وزن) در شعر نادرپور، به بررسی جلوه‌ای از موسیقی در شعر او می‌پردازد. برای انجام این مهم، پس از آوردن مقدماتی در باب شعر و موسیقی، ابتدا بحثی در اطراف موسیقی بیرونی، طرح و تمام بحرهایی که نادرپور در قالب آن‌ها شعر سروده، با ذکر یک یا دو نمونه معرفی شده است. سپ...

متن کامل

شاعر فرزانه: بررسی مضامین و اندیشه های شعری فرزانه خجندی

فرزانه خجندی، شاعر نامدار تاجیکستان، در سال 1964، در خانواده ای فرهنگی، و در شهر خجند زاده شد و از نیمه دوم دهه 1980 فعالیت جدی خود را آغاز کرد تا چراغ افروخته رودکی سمرقندی، سیف فرغانی, ناصرخسرو قبادیانی، کمال الدین خجندی، و دیگران را، برای انتقال به آیندگان، فروزان نگاه دارد. این شاعر، که تاثیرپذیری از اشعار لایق شیرعلی در نخستین اشعارش به خوبی آشکار است، بیش تر، با غزل هایش شناخته می شود، ام...

متن کامل

بدیعیّه سرایی در ادب پارسی و عربی

پا به پای تکوین بلاغت در زبان عربی و پارسی و با این قصد که چیرگی و مهارت در صناعات و محسّنات ادبی نموده شود و قدر و قربی برای شاعر فراهم آورد، گروهی از شاعران ایرانی و عرب طرح سرودن قصیده هایی را ریختند که شاعر در هر بیت از آن، آوردن یک یا چند صنعت بدیعی در معنای عام و شامل، عناصر دانش بیان و تا حدّی معانی را بر خود التزام می کرد و در واقع فرهنگ مختصری از بلاغت را با سروده­ی خود عرضه می داشت. این...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023