بررسی کاربرد نقوش سنتی در نشان معاصر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
- نویسنده رسول صباغ تبریزی
- استاد راهنما اشرف السادات موسوی لر جواد حسن پورنامی
- سال انتشار 1391
چکیده
هدف از این پژوهش تجزیه وتحلیل نقوش سنتی ایرانی از دوره باستان تا به امروز و توصیف کاربری آنها بر اساس علوم جدید همچون نشانه شناسی در طراحی نشانه های معاصر ایران است.جامعه آماری این پایان نامه بااستفاده از منابع مکتوب تعداد 100 نقش سنتی و تعداد 30 نشان شاخص در مجموع شامل130نمونه انتخابی است که به روش تحلیلی ، تطبیقی و با بهره گیری از مولفه های علم نشانه شناسی، به قابلیت های نقوش سنتی ایران در طراحی نشان امروز پرداخته شده. با توجه به اینکه یک نشان می بایستی اهداف و کارآیی یک سازمان را در خود متجلی کند و با اختصاری ترین و موجز ترین عناصر بصری ؛ خط مشی یک سازمان را ارائه دهد،ضرورت دارد که طراحی یک نشانه معطوف به اصول و قواعد گرافیکی و مفاهیم معنا دار بصری باشد . تصویر یک نشان به مثابه یک متن؛ رابطه ای بصری-معنوی یا گفتمانی بین مخاطب و سازمان و اهداف آن را برقرار می کند ؛ برای یک مخاطب آگاهی و شناخت اهداف سازمان از طریق شناخت و برقراری ارتباط معنایی با نشانه آن میسر می شود. علم نشانه شناسی به ما این امکان را می دهد که در مورد انتخاب تصاویر و طراحی نشانه در راستای معرفی اهداف سازمان به مخاطبین نتایج بهتری را کسب کنیم .
منابع مشابه
مقایسه گرههای سنتی و الگوهای معاصر اسلامی با تمرکز بر کاربرد در معماری معاصر
Islamic Greh (Knot) is known as one of the significant geometric patterns in Islamic art and architecture. Because of the complexity of drawing, Greh is considered a prominent and complicated technique and an unknown subject in both artists and orientalist’s points of view. Grehs have been used as decoration in Islamic cultures for over a thousand years, yet have not still lost their attr...
متن کاملبررسی نقوش و ریشهیابی آنها در پته معاصر کرمان
پتهدوزی، نوعی سوزندوزی در شهر کرمان است. این هنر، تجلیگاه باورهای اعتقادی و فرهنگی مردم این خطه با حفظ ارزشهای هنری و نمادین آن است. زنان هنرمند کرمانی با مهارتهای خود، شال را صحنه جلوهگری نیازها، آرمانها، آلام و خواستههایی میسازند که، ریشه در اعتقادات ایشان دارد. در حقیقت، نقوش پته حکایت از ارتباط این هنر با باورها و فرهنگ مرسوم منطقه دارد که، به مدد سوزن و ریس به منصه ظهور میرسد. ا...
متن کاملکاربرد نقوش اما مزاد ههای شهرستان دماوند استان تهران در طراحی نشانه های گرافیکی معاصر ایران
معماری اسلامی و تزیینات وابسته به آن، همواره بستری مناسب برای حضور عناصر تجسمی مختلف، ب هویژه آرایه های تزیینیبوده است. بناهای مذهبی اما مزاد هها مملو از نقوش تزیینی پرباری است که به سبب برخورداری از طرح های هنری و نقوشنمادین، م یتواند در بخ شهایی از هنر معاصر گرافیک، هم چون طراحی نشانه، مورداستفاده قرار گیرد. این مقاله، کوششی استبرای مطالعه، طبقه بندی، شناخت هویت و ویژگی های بصری و ریشه های اع...
متن کاملشناسایی نقوش جورابها و دستکشهای سنتی مازندران
استان مازندران دارای دهها نگاره و نقش ارزشمند است که در دستبافتهای سنتی این منطقه، بهخصوص در جورابها و به شکل محدودتر در دستکشها دیده میشود. برای شناسایی و بررسی هویت تصویری نقوش سنتی مازندران در طی یک تحقیق میدانی یکساله در بیش از 60 روستای استان مازندران از شرق تا غرب نمونههای زیادی جمعآوری گردید. اطلاعات موردنیاز با بررسی نقوش در اصل دست بافته و نیز مصاحبه با زنان سالخورده بهدستآم...
متن کاملطبقه بندی نمادها ونشانه های تزئینی در نقوش سنتی شهر آمل و کاربرد آن در نگاشتار معاصر
در این تحقیق تحلیل نشانه شناسانه نقوش تصویری و تزئینی دوره های صفویه ، قاجار و پهلوی برروی ابنیه مذهبی و غیر مذهبی شهر آمل به انجام رسید . ابتدا به مطالب اصلی در خصوص نشانه شناسی پرداخته شد و سپس نقوش سنتی و بومی آمل پس از دسته بندی ، مورد تحلیل نشانه شناسانه قرار گرفت . ایدئولوژی و تفکر مردم همواره در طول تحقیق مدنظر بوده است . در این تحقیق سعی شده بین مهم ترین اصول علمی و پذیرفته شده نشانه ...
نگاهی به دوگانه تقابل زبانشناختی و کاربرد آن در شعر سنتی و معاصر فارسی
دوگانهها عموماً در پدیدههای طبیعی و فکر انسانی وجود دارد و زندگی انسان نمیتوان در کناره از اندیشه ضدها و دوگانهها دریافت و توضیح داد. بی شک در زتدگانی در بسیاری جانبهایش، قائم بر ضدها و دوگانههایی است و هر دوگانهای از آنهاست، دو طرف متضاد باشد بدون آنکه با هم اختلاف داشتند و در هر دوگانهای نشاط زندگی واصل و همیشگی و برابر آن را اثبات میکند. پس دوگانه اساس محور مطالعات ساختمانی معنی است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023