مراکز آموزشی شیعه در سده چهارم هجری
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده ولی الله تیموری
- استاد راهنما رجبعلی وثوقی مطلق مصیب عباسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
مسجد به عنوان نخستین مرکز تعلیم و تربیت در تاریخ اسلام ظاهر شد مسجد، نخستین نهادی بود که در دور? اسلامی، علاوه بر امور عبادی برای تعلیم و تربیت، در نظر گرفته شد. علاوه بر احکام، آموزش ها و علوم دینی، دیگر دانش ها را نیز در مسجد می آموختند. تکامل تمدن اسلامی و توسعه علوم، اکتفا به حلقه های مساجد و بحث های پراکنده ای که در بین حلقه ها مطرح می شد، میسر نبودلذا مرکزی بنام مدرسه نیز ایجاد شد ، مدرسه از جمله مستحدثات سد? چهارم هجری به شمار آمده. تأسیس رصدخانه ها به عنوان سازمان مشخص علمی، که در آن رصد ستارگان صورت می گرفته، و نیز مرکز تعلیم و تعلم علم نجوم و علوم وابسته به آن بوده است، ریش? اسلامی دارد. از اوایل قرن چهارم هجری، نهاد آموزشی دیگری در جهان اسلام با عنوان «دارالعلم» تأسیس گردید. در آن جا وسایل لازم برای مطالعه و تحقیق در سطح بالا فراهم می گردید. یکی از مراکز آموزش، مکتب یا مکتبخانه بود. مکتب بیشتر به یاد دادن خواندن و نوشتن، و نه چیزی دیگر وابسته بود مکتب محلی برای آموزش کودکان و نوجوانان و در حکم مدرسه ابتدایی بود. کتابخانه ها نیز، محل تجمع دانش دوستان و فرهیختگان بود. کتابخانه ها، محل تجمع قشر فرهنگی بود که به تبادل اطلاعات علمی و مجادله در امور علمی مشغول بودند. جنب? پژوهشی کتابخانه ها بر بُعد آموزشی آن، غلبه داشت،هر چند در این موسسات، کارهای آموزشی و تعلیمی نیز بر پا بوده است. از دیگر سازمان های علمی که در میان مسلمانان دارای اهمیت بود بیمارستان است. بیمارستان های اسلامی به منزل? همان دانشکده های پزشکی علمی نوین (کلینیکی) به شمار می رود. خانه های دانشمندان یکی از کانون های آموزشی به شمار می آمده است. دانشمندان شیعه ترجیح می دادند به صورت غیر رسمی و در اماکن خصوصی همچون خانه به تدریس بپردازند. یکی از موسسات علمی که در بیشتر شهرهای اسلامی توسط علمای فقه و علوم دینی در جهت رشد و تعالی معارف اسلام و اهل بیت پیامبر (ص) تشکیل می شد و در آن علوم قرآنی حدیث، فقه، اصول، و غیره تدریس می شد حوزه های علمیه بوده است. کلید واژه: تشیع- سده چهارم ه.ق- مراکز علمی- علماء-جوامع شیعی – تمدن اسلامی
منابع مشابه
مناسبات شیعه و معتزله در قرن چهارم هجری
از نیمۀ دوم قرن اول هجری به بعد، فرق و مذاهب مختلف کلامی شروع به رشد کردند. یکی از این جریانهای فکری معتزله بود که تا اواسط قرن سوم هجری روابط چندان مطلوبی با شیعه نداشت؛ بنابراین تا این برهه از زمان بسیاری از رهبران دو گروه ردیههای فراوانی بر آثار همدیگر مینوشتند که هدف آنها از این عمل، دفاع از اصول اعتقادی مکتب خود بود که در بسیاری از موارد با تعصب و چشمپوشی از حقیقت نیز همراه میشد. ا...
متن کاملپانزده مدرسۀ ناشناخته درخراسان (سده های چهارم تا ششم هجری)
ضرورت فراگیری اسلام توسّط تازه مسلمانان ایرانی منجر به پیدایش نهادهاییآموزشی مانند مسجد، کُتّاب و مدرسه گردید. نخستین مدارس شناخته شده درشهرهای خراسان و ماوراءالنهر که در فاصلۀ سده های چهارم تا ششم هجری پیوستگی« مدرسه » فرهنگی غیر قابل انکاری با هم داشتند، پدید آمدند. با توجّه به اهمیّتبه عنوان کانون آموزش عالی در تمدن اسلامی، تحقیقات متعدّدی پیرامون آن صورتگرفته است. گرچه در این آثار بسیاری از مدارس...
متن کاملپانزده مدرسۀ ناشناخته درخراسان (سده های چهارم تا ششم هجری)
ضرورت فراگیری اسلام توسّط تازه مسلمانان ایرانی منجر به پیدایش نهادهاییآموزشی مانند مسجد، کُتّاب و مدرسه گردید. نخستین مدارس شناخته شده درشهرهای خراسان و ماوراءالنهر که در فاصلۀ سده های چهارم تا ششم هجری پیوستگی« مدرسه » فرهنگی غیر قابل انکاری با هم داشتند، پدید آمدند. با توجّه به اهمیّتبه عنوان کانون آموزش عالی در تمدن اسلامی، تحقیقات متعدّدی پیرامون آن صورتگرفته است. گرچه در این آثار بسیاری از مدارس...
متن کاملمناسبات شیعه و معتزله در قرن چهارم هجری
از نیمۀ دوم قرن اول هجری به بعد، فرق و مذاهب مختلف کلامی شروع به رشد کردند. یکی از این جریان های فکری معتزله بود که تا اواسط قرن سوم هجری روابط چندان مطلوبی با شیعه نداشت؛ بنابراین تا این برهه از زمان بسیاری از رهبران دو گروه ردیه های فراوانی بر آثار هم دیگر می نوشتند که هدف آن ها از این عمل، دفاع از اصول اعتقادی مکتب خود بود که در بسیاری از موارد با تعصب و چشم پوشی از حقیقت نیز همراه می شد. ام...
متن کاملشواهدی از بازی نرد در سده های سوم و چهارم هجری در شهر بلقیس اسفراین
شهر بلقیس نام کنونی شهرِِ دوران اسلامی اسفراین از توابع مهم نیشابور است که در مسیر ارتباطی جرجان نیشابور واقع شده بود. سکونت در شهر بلقیس از صدر اسلام تا اواخر دورۀ صفویه ادامه داشته و توالی باستانشناسی منحصر به فردی در آن مشاهده میشود. اولین کاوشهای علمی باستانشناختی در شهر بلقیس در سال ۱۳۸۶ انجام شد و از آن پس کاوشها تقریباً به صورت منظم هرساله ادامه یافته است. طی چند فصل کاوش در شهر بلقیس...
متن کاملشواهدی از بازی نرد در سده های سوم و چهارم هجری در شهر بلقیس اسفراین
شهر بلقیس نام کنونی شهرِِ دوران اسلامی اسفراین از توابع مهم نیشابور است که در مسیر ارتباطی جرجان نیشابور واقع شده بود. سکونت در شهر بلقیس از صدر اسلام تا اواخر دورۀ صفویه ادامه داشته و توالی باستانشناسی منحصر به فردی در آن مشاهده میشود. اولین کاوشهای علمی باستانشناختی در شهر بلقیس در سال ۱۳۸۶ انجام شد و از آن پس کاوشها تقریباً به صورت منظم هرساله ادامه یافته است. طی چند فصل کاوش در شهر بلقیس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023