تاثیر علم اجمالی بر اعتبار قرارداد

پایان نامه
چکیده

در حقوق ما یکی از شرایط صحّت هر عقدی معلوم بودن مورد معامله به طور کامل و تفصیلی است که این اصل از اصول عقلی بوده که شارع مقدّس اسلام هم تأکید خاصّی بر آن داشته است.امّا قانونگذار ما به طور استثنایی علم اجمالی را نیز برای صحّت برخی موارد کافی دانسته است که تعریف و مصادیق این علم استثنائاً معتبر، در حقوق ما مبهم و مورد اختلاف است.هدف از این تحقیق،شناسایی مفهوم ومیزان علمی است که در علم اجمالی مندرج است ،همچنین شناسایی،دسته بندی و کشف قواعد مشترک از بین عقودی است که به طور استثنایی با این علم منعقد می گردند.نیل به این هدف قبل از هرچیز نیازمند کشف و روشن ساختن مفهوم علم تفصیلی به عنوان شالوده ی اصل عدم اعتبار علم اجمالی در قرارداد هاست زیرا به نظر می رسد عامل اصلی برای ایجاد ابهام در مفهوم و مصادیق علم اجمالی خشکی و ناکار آمدی تعریف موجود از علم تفصیلی و سختگیری روی آن است که این اصل را از اهداف و مبانی خود دور ساخته است.بنابراین با استخراج تعریفی صحیح و کارآمد برای علم تفصیلی از بین مبانی اصل عدم اعتبار علم اجمالی،می توان مفهوم ومصادیقی منطقی و موجّه برای علم اجمالی معتبر در قراردادها،به عنوان استثنا یافت،حتّی از بین مصادیق این استثناء قواعد و خصوصیاتی مشترک استخراج نمود و در خود این استثنا قائل به وجود قاعده ای عمومی شد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تعریف و اعتبار قرارداد کفالت

کفالت، تعهد کفیل به احضار مکفولٌ‌عنه در برابر و پیشگاه مکفولٌ‌له است؛ تعهدی که به گمان برخی، سبب ولایت کفیل بر مکفولٌ‌عنه می‌شود و معتبر نخواهد بود. برای همین در فقه اهل سنت، با بهره‌گیری از نهاد تضامن در طلب، کفیل را همانند مکفولٌ‌له، دارندۀ حق دانسته‌اند تا برای توجیه ولایتش بتوان به حقی استناد کرد که بر مکفولٌ‌عنه دارد. در فقه شیعه نیز، کفیل را وکیل مکفولٌ‌له تلقی کرده‌اند تا تعهدش را در راستای اع...

متن کامل

تاریخچه و سیر اجمالی((علم رجال الحدیث))

یکی از نتایج عدم کتابت حدیث- پس از رحلت پیامبراکرم(ص)-این بود که حدیثهای ساختگی و جعلی شیوع یافت‘زیرا هنگامیکه احادیث نوشته نشد کمتر توانستند برای آن حد و مرزی قائل شوند‘و چنانکه مشهوراست درابتدا((سند))نیز مورد نظر نبود‘لذا خبرگان فن ناگزیر احادیث رادسته بندی کردند و عناوین: (( مسندومرسل‘معروف ومنکر‘مردودومتروک‘متفق ومفترق‘مؤتلف ومختلف)) و غیره را بر آنها نهادند. و نیز طریق بهتری که برای تمیز ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده حقوق

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023