گزیده نمایشنامه های برایان فریل: رویکردی بر اساس آراء پیر بوردیو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده الهام حیدری قلعه قاسمی
- استاد راهنما حسین پیرنجم الدین پیام عباسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده به استثنای بکت، برایان فریل بارزترین نمایشنامه نویس ایرلندی در زمینه ی نمایش و فرهنگ می باشد. نمایشنامه های فریل بر جوامع کوچک، مناطق محلی و مناطق محروم در مقایسه با مراکز شهری تاکید دارد. . به همین دلیل او اغلب به عنوان یک نویسنده ی پسااستعماری محسوب می شود که شرایط یک جامعه ی ایرلندی را به تصویر می کشد. . فریل به ارتباط نزدیک بین زبان، گفتمان، خیال، اسطوره، سیاست و تاریخ آگاه است.به دلیل اینکه نمایشنامه های فریل اغلب راجع به محیط استعماری و پسا استعماری است که عواملی همچون زبان و تضاد فرهنگی در آن محیط غالب است، تئوریهای پیر بوردیو در مورد طبقه ی اجتماعی، فرهنگ و زبان در این زمینه کارآمد است. هدف این تحقیق بررسی گروهی از نمایشنامه های فریل می باشد که با استفاده از نظریات جامعه شناختی بوردیو در ارتباط با مطالعات فرهنگی صورت می گیرد. . طبق نظر بوردیو، انواع مختلفی سرمایه وجود دارد که تعیین کننده ی موقعیت هر فرد در جامعه و در ارتباط با افراد دیگر است. این سرمایه ها شامل سرمایه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نمادین می باشند. ، در نمایشنامه ترجمه ها شخصیت های ایرلندی، که به زبان مادری خود (گالیک ) صحبت می کنند سعی در یادگیری زبان انگلیسی دارند تا توسط آن به سرمایه زبانی دست پیدا کنند و برای خود نوعی منزلت و مقام اجتماعی بدست آورند. یه در تاریخ سازی، سرمایه ی نمادین شخصیت اصلی را به دستیابی به مقامی وامی دارد که توسط آن قادر به انتقام جویی از شخصیت های دیگر می باشد. خدمتگزاری از سطح پایین جامعه در پدرها و پسرهاتوسط ارتباط برقرار کردن با مالکی از سطح بالاتر، می تواند به سرمایه ی اجتماعی دست یابد و به بانوی خانه تبدیل شود. به من جواب بده، زود!نوعی انتخاب پیچیده است بین سرمایه های اقتصادی و فرهنگی. . طبق نظریات بوردیو، سرمایه ی فرهنگی، تلاش برای دستیابی به چیزی است که از نظر فرهنگی ارزشمند است. سرمایه ی اجتماعی، به شبکه ای از روابط در میان اعضای یک گروه یا یک موسسه اشاره دارد که به اعضای گروه اعتبار می بخشد. سرمایه ی اقتصادی به پول، زمین، خانه و دیگر دلرلیی ها اشاره دارد که در نظر بوردیو یک ارزش محسوب می شود. سرمایه ی نمادین، موقعیت یا مقامی است که به خودی خود بی معناست، اما برای مردم ارزش به دست آوردن دارد. این مطاله سعی دارد گروهی از نمایشنامه های برایان فریل را بر اساس نظریات بوردیو بررسی کند. کلید واژه ها: برایان فریل، فرهنگ، پیر بوردیو، ارزش، میدان، هبیتس
منابع مشابه
پروپاگاندا در مکتب سقاخانه بر اساس نظریات پیر بوردیو
دوره گذار ایران در جریان مدرنیسم بعد از انقلاب مشروطه، با شکل گیری مکتب سقاخانه به عنوان یک جریان هنری منسجم تعریفی دوباره یافت. این مکتب که مقارن با حکومت پهلوی بود منجر به تحولات بسیاری در حوزه هنر شد. حمایتهای دولت با سیاستهای فرهنگی سبب بسط و گسترش تشکلهایی با اهداف مدرنیستی شد که شکلگیری مکتب سقاخانه را میتوان یکی از آنها عنوان کرد. این مکتب با پروپاگاندای ویژهای پاسخگوی اهداف و سیا...
متن کاملپروپاگاندا در مکتب سقاخانه بر اساس نظریات پیر بوردیو
دوره گذار ایران در جریان مدرنیسم بعد از انقلاب مشروطه، با شکل گیری مکتب سقاخانه به عنوان یک جریان هنری منسجم تعریفی دوباره یافت. این مکتب که مقارن با حکومت پهلوی بود منجر به تحولات بسیاری در حوزه هنر شد. حمایت های دولت با سیاست های فرهنگی سبب بسط و گسترش تشکل هایی با اهداف مدرنیستی شد که شکل گیری مکتب سقاخانه را می توان یکی از آن ها عنوان کرد. این مکتب با پروپاگاندای ویژه ای پاسخگوی اهداف و سیا...
متن کاملتحلیل چگونگی شکل گیری میدان تئاتر نوین عصر مشروطه ایران ( با تکیه بر وضعیت تئاتر کشور بین سال های 1280 تا 1300 شمسی بر اساس آراء پیر بوردیو)
چگونگی شکلگیری و ساختار یافتن میدان تئاتر نوین عصر مشروطۀ ایران، قطبهای تئاتری این دوره و تکوین زیر میدانهای آن، زمینۀ مورد بحث این پژوهش میباشد. تئاتر نوین ایران کمی پیش از آغاز مشروطیت بین سالهای 1280 تا 1300 به مثابۀ یک میدان شکل پیدا کرد. این فرایند حاصل تغییر در نظام سرمایه و عادتوارههای کنشگران آن بود که با ایجاد بدعت در سبکها و فرمهای متداول نمایش این دوره، خواهان استفاده از تئاتر نوین ب...
متن کاملمعرفتشناسی تطبیقی پیر بوردیو و مرتضی مطهری
چکیده مقاله حاضر به بررسی معرفتشناسی از دیدگاه پیر بوردیو و استاد مرتضی مطهری اختصاص دارد. این دو اندیشمند با توجه به پیشینه و زمینههای فکری خود، هر یک با نگاهی خاص به مسئله شناخت نگریستهاند؛ یکی با بینشی فلسفی اسلامی و دیگری از لحاظ جامعهشناختی غربی؛ چنانکه در جایجای تفکرات آنان می-توان تفاوت شناختشناسی اسلامی از شناختشناسی غربی را مشاهده نمود. از دیدگاه بوردیو، "عمل" بین ساختارهای عینی...
متن کاملنقد جامعهشناسانهی سرمایههای شخصیتهای زن در رمان نیمهی غایب بر اساس نظریهی انواع سرمایهی پیر بوردیو
محور این مقاله نقد جامعهشناسانهی رمان معاصر بر اساس نظریهی انواع سرمایهی پیر بوردیوی فرانسوی( 1930- 2002 ) است. بوردیو ایدهی مارکسیستی سرمایهی اقتصادی را به انواع دیگر مبادلات در فضای اجتماعی تعمیم میدهد. او انواع قابلیتهای افراد را که برای آنان قدرت خرید موقعیتهای مختلف مادی و معنوی ایجاد مینماید، سرمایهی اجتماعی، سرمایهی فرهنگی و سرمایهی نمادین مینامد. بر این اساس در این مقاله ...
متن کاملتصریح روششناسی ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو
پژوهشگران علوم اجتماعی هنگام بهرهگیری از روششناسی ساختارگرایی تکوینی بوردیو با ابهاماتی از قبیل چگونگی شروع پژوهش، چگونگی تحلیل عادتواره، چگونگی بررسی منطق، هدف و موضعگیری عاملان اجتماعی و چگونگی رابطة منطق تبیین و روششناسی ساختارگرایی تکوینی مواجه میشوند. در پژوهش حاضر، با تصریح این ابهامات زمینههای ÷پوهش های بوردیویی برای پژوهشگران تا حدودی هموار شده است. اینکه پژوهشگران پژوهشات مبتنی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023