احوال و اقوال شبلی در متون عرفانی تا قرن ششم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان البرز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده فرخنده مرعشی
- استاد راهنما مجید سرمدی طاهره جعفر قلیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
ابوبکردلف بن حجدر شبلی از مشایخ وصوفیان بزرگ اواخر قرن سوم واوایل قرن چهارم هجری قمری است. (وفات: روزجمعه بیست وهشتم ذی الحجه سال334 قمری در سن 87 سالگی). شاگرد جنید بود ولی برخلاف رویّه معتدلانه استاد که به «صحو» تعلیم می کرد، وی به «سکر» گرایش داشت.بی پروایی وهیجانی که در بیان حالات وعقاید خود ابراز کرده است،طبعاً او را در زمره عارفان و صوفیان شوریده حال جای می دهد، و احوال و اقوال گاه متضاد او را شاید بتوان به همین روحیه خاص نسبت داد؛ چنانکه اگر جعفر خلدی به «حکایات» ومرتعش به «نکات» شهره اند، شبلی را به شطحیات وزعقه هایش می شناسند. سخنان بی پروا و افشای سر او را به یکی از ادامه دهندگان راه حلاج تبدیل کرد. اقوالش از صنایع بلاغی تهی نیست. به زبان عربی شعرهایی سروده و از این رو در حوزه ادبیات عرفانی جایگاهی دارد. در این جستار احوال و اقوال شبلی در متون عرفانی تا قرن ششم با مراجعه به امهات کتب در این قرون استخراج و بررسی شده است . کلید واژه ها: ابوبکر دُلف بن حَجدر شبلی، احوال و اقوال،صوفیان و عارفان قرن سوم و چهارم، شطح
منابع مشابه
سیر تطور احوال و مقامات عرفانی تا قرن ششم هجری
نام "مقامات" در متون عرفانی معمولا با "احوال" همراه شده است و تفکیک این دو مقوله از یکدیگر، با توجه به نظرات متفاوت عرفا، دشوار است. در فرهنگ اسلامی آنچه احوال و مقامات عرفانی نامیده شد ابتدا به صورت مفاهیم ایمانی، اخلاقی و معنوی در قرآن کریم و سنت رسول خدا (ص) مطرح شده بود و به تدریج در عمل اصحاب و تابعین و دیگر مسلمانان راه یافت و به عوامل سیر و سلوک باطنی تبدیل شد و خلعت اصطلاحات عرفانی یاف...
متن کاملبازتاب نور نجس یا خیالات نادرست مدعیان سلوک در متون عرفانی تا قرن ششم
The Holly Qurān, according to mystics’ conviction is not only the most important source of gaining knowledge in the Islamic mysticism field but also an authentic criteria for separation between truth from illusion. Infered from mystical texts, there are two groups of wayfarers of the Path who, because of their false understanding of Qurānic meaning and learnings, have fallen into prey of va...
متن کاملنقش قرائت و استماع قرآن در سیر و سلوک (در متون عرفانی زبان فارسی تا پایان قرن ششم هجری)
عرفا همواره به قرآن به عنوان سرچشمة اصیل و ناب عرفان اسلامی توجه داشتهاند و بنای تمام مراحل و منازل سلوک را بر آن استوار کردهاند. علی رغم وضوح این موضوع که بنیاد زندگی، تفکّر و سیر استکمالی عرفا بر قرآن استوار است؛ اما برای تبیین نحوۀ نگرش عرفا به قرآن لازم است که دیدگاهها و اقوال عرفا در باب قرآن بدقت بررسی و تحلیل شود. یکی از نکات مهم در متون عرفانی، توجه ویژۀ عرفا به تمثیل و استشهاد به آی...
متن کاملعالم اَلَست در متون منثور عرفانی تا قرن هفتم
پیمان ازلی الست که در عالم ذرّ به همه فرزندان آدم ارائه شده، از گذشتههای دور حتّی قبل از اسلام مورد توجه متفکران بوده است. بعد از اسلام، مفسران، محدّثان، فلاسفه و عرفا و... به آن پرداختهاند. عرفا عالم الست را مبتنی بر مشرب عرفانی خود بررسی کرده و بر اساس دریافت خود از این واقعه سخنها گفتهاند. در این نوشته عالم الست و مباحث مربوط به آن در متون منثور کهن عرفانی بررسی شده است و بر اساس کتب مذکور ...
متن کاملطرحی برای طبقهبندی قصههای مربوط به «مرگ خارقالعاده» (در متون عرفانی منثور تا پایان قرن ششم هجری)
یکی از انواع قصههای کرامت، قصههای مربوط به مرگ است. مرگ اولیا نیز مانند سایر بخشهای زندگی آنها، در هالهای از امور خارقالعاده قرار دارد. از آنجا که تاکنون کوشش جدّی در زمینة طبقهبندی این قصّهها انجام نشده است، در این تحقیق طرحی نسبتاً جامع و دقیق برای این منظور ارائه میشود. در تحقیق حاضر بیش از بیست و هشت گونه از مرگهای خارقالعاده طبقهبندی شده است. برای هرگونه از قصهها اطلاعاتی جامع د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان البرز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023