بررسی علل و عوامل تجدید حیات سنت معماری دوره ساسانی در معماری سده های 3 تا 5 دوره اسلامی ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مریم محمدی
- استاد راهنما جواد نیستانی مهدی موسوی کوه پر
- سال انتشار 1391
چکیده
سده های 3 تا 5 هجری، در معماری و همچنین در ساختارهای مختلف فرهنگی و سیاسی ایران، یک دوره محوری و تعیین کننده به شمار می رود. در این دوره، بعد از وقفه ای که به دنبال غلبه اعراب ایجاد شد، معماری و دیگر سنت های هنری و فرهنگی ایران احیاء شده و بناهای یادمانی بزرگی ساخته می شوند. در شکل گیری این تحول، عوامل مختلفی دخالت داشتند که از جمله مهمترین آنها، می توان به شکل گیری دولت های ملی و محلی اشاره کرد. در این دوره در زمینه معماری، به تدریج عناصر معماری ساسانی در قالبی جدید ظاهر شده و در شکل گیری معماری اسلامی ایران، جایگاه مهمی به خود اختصاص می دهند. واسطه های چندی در انتقال سنت های ساسانی به دوره مورد بحث نقش کلیدی داشتند. در سده های 3تا 5 هجری به تدریج معماری آرامگاهی شکل گرفت و گسترش بسیاری یافت. بر خلاف نظریه هایی که در مورد منشاء معماری آرامگاهی این دوره ارائه شده، به نظر می رسد این تحول منشا ء چندگانه داشته و برخلاف تصور، سنت های ایرانی(حداقل در شکل گیری سنت تدفین و معماری برج های آرامگاهی) نیز در این میان تاثیرگذار بوده است.
منابع مشابه
مطالعه سیر تحول و تداوم معماری چهارتاقی در شمال شرق ایران از دوره ساسانی تا پایان سده چهارم هجری
فرم در معماری ایران نقش عمدهای ایفا میکند. چهارتاقی گونهای از فرمهای متداول در معماری ایران است و پیشینهای کهن دارد. که با بررسی ساختار و مطالعه روند شکلگیری و توسعه آن میتوان با سیر تحول و تداوم معماری اعصار متمادی ایران آشنا شد. خراسان، از نگاه تعدادی از محققان، خاستگاه معماری چهارتاقی و فرم چلیپایی و پلان چهار ایوانی است نگارندگان مقاله، با این رویکرد، به مطالعه سیر تحول و تداوم فرم چ...
متن کاملمطالعه سیر تحول و تداوم معماری چهارتاقی در شمال شرق ایران از دوره ساسانی تا پایان سده چهارم هجری
فرم در معماری ایران نقش عمدهای ایفا میکند. چهارتاقی گونهای از فرمهای متداول در معماری ایران است و پیشینهای کهن دارد. که با بررسی ساختار و مطالعه روند شکلگیری و توسعه آن میتوان با سیر تحول و تداوم معماری اعصار متمادی ایران آشنا شد. خراسان، از نگاه تعدادی از محققان، خاستگاه معماری چهارتاقی و فرم چلیپایی و پلان چهار ایوانی است نگارندگان مقاله، با این رویکرد، به مطالعه سیر تحول و تداوم فرم چ...
متن کاملعرفان اسلامی و آرایههای معماری: بررسی جامعهشناختی پیوند عرفان اسلامی و هنرهای تزیینی معماری ایران در دوره تیموری
پس از حمله مغول، به علت ویژگیهای خاص جامعه ایران، عرفان و تصوف در جامعه رواج پیدا کرد و آموزههای عرفانی در تمامی بخشهای جامعه گسترش یافت به طوری که عرفان را میتوان ارزشی مؤثر بر هنر دوران تیموری به شمار آورد که از طریق عوامل مختلفی بر آن بازتاب یافته است. با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش بیان چگونگی پیوند عرفان اسلامی و هنر در دوره تیموری، به علت رواج تصوف در این دوره، از طریق بر...
متن کاملعلل تأثیر معماری بناهای دولتی و عمومی بر معماری بناهای خصوصی در دوره پهلوی دوم
ابنیه خصوصی یکی از اقسام بناها را در تمامی دورههای تاریخی ایران از جمله عصر پهلوی دوم تشکیل میدهند که در جایگاه خویش حائز اهمیت است. معماری بخش خصوصی در این دوره که قسمی از آثار و معماری خصوصی امروز را نیز شامل میشود تحت تأثیر عوامل متعددی شکل گرفته است که یکی از آنها، معماری ساختمانهای دولتی و عمومی (به همراه عوامل دیگر) است. گرچه الگوبرداری از ابنیه دولتی و عمومی، پیشرفتها و امکانات تازه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023