بررسی و مقایسه دیدگاه های تربیتی استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
- نویسنده فرهاد رمضان زاده
- استاد راهنما اصغر شریفی سید حبیب مکتبی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
بسمه تعالی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران مرکزی دانشکده : روانشناسی و علوم اجتماعی ××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××× کد شناسایی پایان نامه : 10120619902003 نام واحد دانشگاهی: تهران مرکزی کد: 101 عنوان پایان نامه: بررسی و مقایسه دیدگاههای تربیتی استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی تاریخ شروع پایان نامه: 22/1/90 تاریخ اتمام پایان نامه: 1/9/1391 نام ونام خانوادگی دانشجو: فرهاد رمضان زاده شماره دانشجویی: 89066865800 رشته تحصیلی: تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ( تعلیم و تربیت اسلامی ) استاد /استادان راهنما: دکتر اصغر شریفی استاد/استادان مشاور: دکتر سید حبیب مکتبی آدرس: تهران- تهرانپارس- خیابان رشید- خیابان شهید رمضانی- پلاک 20- واحد 8 تلفن : 09122953134 چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): آشنایی با اهداف، اصول وروش های تربیتی در دو دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی و مقایسه آن ها با یکدیگر از آن روی که می تواند باعث ایجاد شناخت و آگاهی، بروز روحیه نقادی نسبت به خط مشی های و برنامه ریزی های آموزشی شود مطلوب و مفید است.این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای اهداف،اصول و روشهای تربیتی در دو دیدگاه مطهری و شریعتی انجام شده است واز نوع تحلیلی- توصیفی و استنتاج نظری است که برگرفته از مطالعه اسنادی (کتابخانه ای) می باشد. در این پژوهش وجوه اشتراک و افتراق مبانی اهداف،اصول وروشهای تربیتی از دیدگاه این دو اندیشمند مورد مطالعه قرار گرفته است. عمده ترین نتایج حاصل از این تحقیق عبارتند از: وجه اشتراک در مقایسه بین اهداف تربیتی دو دیدگاه: شکوفایی و به بر نشاندن استعدادها، آزادی، خودشناسی،استقلال فکری و روحی، به یگانگی رسیدن شخصیت در پرتو ایمان، پرورش روحیه حق طلبی، رسیدن به توازن و هماهنگی و وجه افتراق در اهداف: رسیدن به خدا وهدایت انسان، رستگاری و سعادتمند شدن انسان، هدف کسب معرفت دینی، تربیت چند بعدی است. در مقایسه بین اصول تربیتی دو دیدگاه وجه اشتراک عمده در: حس پرستش، وجدان عمومی، کرامت و عزت نفس، حس حقیقت جویی، هماهنگی در رشد بود و وجه افتراق آنها در اصل آزادی است. وجه اشتراک در روشهای تربیتی تعقل و تفکر، عبادت، محنت با سختی های تشریحی، عمل و کار، تقویت اراده، محیط سازی و وجه افتراق در روش دعوت به ایمان، مراقبه و محاسبه، موعظه و نصیحت، احسان و محبت است. کلید واژه: تعلیم و تربیت،اصول تربیت، هدفهای تربیتی، روشهای تربیتی (این چکیده به منظور چاپ در پژوهش نامه دانشگاه تهیه شده است) نظر استاد راهنما برای چاپ در پژوهش نامه دانشگاه مناسب است ? تاریخ وامضا: مناسب نیست?
منابع مشابه
ویژگی های آثار استاد شهید مرتضی مطهری
آثار استاد مطهری در میان آثار سایر نوسیندگان معاصر دارای ویژگیهایی است که توجه به انها ارزش اثار استاد را نمایان تر می سازد عمده ترین این ویژگی ها عبارتند از آسان نویسی مطالب دشوار و حل مشکلات و پاسخگویی به سئوالات بررسی مسائل ضروری و مفید بودن و سودمندی و پاسخ به انتقادها بی طرفی در تحقیق و عدم تعصب و معرفی بدعت ها و تحریف ها و لحن مشفقانه
متن کاملمقایسه اندیشه سیاسی شهید مطهری و دکتر شریعتی درباره روحانیت
ین مقاله با بررسی اندیشة سیاسی شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی به عنوان دو متفکر اسالمی در حوزة روحانیت، بر این فرض استوار است که آنها علیرغم وجود اختالفهایی در حوزة روحانیت، در نقطة مقابل یکدیگر نیستند. در این تحقیق، درصدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که چه تفاوتها و شباهتهایی بین اندیشة سیاسی این دو اندیشمند در حوزة روحانیت وجود دارد. نتایج تحقیق، این نکته را آشکار میکند که اندیشة سیاسی شهید...
متن کاملویژگی های آثار استاد شهید مرتضی مطهری
آثار استاد مطهری در میان آثار سایر نوسیندگان معاصر دارای ویژگیهایی است که توجه به انها ارزش اثار استاد را نمایان تر می سازد عمده ترین این ویژگی ها عبارتند از آسان نویسی مطالب دشوار و حل مشکلات و پاسخگویی به سئوالات بررسی مسائل ضروری و مفید بودن و سودمندی و پاسخ به انتقادها بی طرفی در تحقیق و عدم تعصب و معرفی بدعت ها و تحریف ها و لحن مشفقانه
متن کاملرابطه عقل و دین از منظر استاد شهید مرتضی مطهری
مسئلۀ "عقل و دین" از کهنترین موضوعاتی است که فیلسوفان و متکلمان مسیحی و مسلمان را بهخود مشغول داشته و آنان را در گروه "ایمانگرایان"، و "عقلگرایان انتقادی، حداکثری و اعتدالی" جای داده است. از نظر استاد مطهری، بهخودی خود، هیچ تضادی میان عقل و دین وجود ندارد و در تزاحم حکم عقل و شرع، حکم عقل مقدم است. به اعتقاد ایشان، عقل روح اسلام را درک و طبق آن عمل میکند، هرچند با برخی ظواهر روایی منافات ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023