خوانش دون ژوان اثر لرد بایرون از دیدگاه منطق مکالمه ای
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده منیره یارمند
- استاد راهنما هلن اولیایی نیا حسین پیرنجم الدین
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
نظریات میخائیل باختین درباره رمان، مخصوصاً نظریه چند آوایی و مکالمه بر این مسئله دلالت دارند که تنوع و تعدد صداها، سبک ها و دیدگاه ها در رمان چندآوا به گفتمانی همگن تقلیل پذیر نیست . مکالمه بین نهادهای مختلف در سطوح مختلف و به طور همزمان صورت می گیرد. روایت گفتگویی میان شرکت کنندگانی بسیار و جستجویی برای رسیدن به معنا و حقیقت نهایی است. چندگونگی را می توان حتی در یک شخصیت بخصوص نیز مشاهده کرد، چرا که فرد واجد صداها و دیدگاه های متفاوت در زمان ها و شرایط و زمینه های مختلف است. علاوه بر این، بر طبق نظریه باختین، شخصیت می تواند خود را نه تنها به عنوان "من"، بلکه به عنوان یک شی در کانون توجه خود و یا "دیگری" ببیند. هنگامی که رمان متولد شد، موضوع آثار هنری به سطح واقعیت معاصر تنزل یافت. رمان دیگر ایستا، ثابت و نهایی نبود، بلکه به اثری بی نتیجه، سیال، بی قاعده و بی پایان تغییر یافت. چنین تفاسیر بی پایان، چند آوا و گفتگو محور را می توان در دون ژوان (1824-1818) اثر لرد بایرون نیز رد گرفت. این شعر ظاهراً به صورت رمان-شعری زندگینامه وار شروع می شود، شعری که خواننده انتظار وحدت یکپارچه آن را دارد: یک قهرمان، یک صدا، یک سبک و یک چشم انداز. با این حال، در اولین فصول، شعر به طور غیر مستقیم به بسیاری از داستان ها، صداها و نظریات متناقض اشاره می کند. وحدت از پیش فرض شده که خواننده از یک شرح حال نامه انتظار دارد ساختار خود را به دانشی در حال رشد، روزافزون، متفاوت و متنوع می شکند که نمی توان با هیچ ساختار ساده و واحدی بر آن غلبه کرد. توضیحات بایرون در زمینه ماهیت روایی شعرش و نیز نظریات باختین درباره چند آوایی و مکالمه نشان می دهد که نسخه راوی تنها منعکس کننده یک دیدگاه است، در حالی که رمان به عنوان یک کلیت محل رقابت صداهای متفاوت است. بنابراین، این پژوهش به ماهیت چندآوا و گفتگومحور دون ژوان اثر لرد بایرون در پرتو نظریات باختین می پردازد.
منابع مشابه
مفهوم «تراژدی اگزیستانسیالیستی» در نمایشنامه «مانفرد» اثر لرد بایرون
اگزیستانسها وجود را تراژیک میدانستند و معتقد بودند آدمی هیچگاه از این وضعیت بغرنج راه فراری نخواهد داشت. در فلسفه آنها، «تراژدی اگزیستانسیالیستی»، تراژدی انسانِ تنهایِ بدون پناهی است که گام به گام به سوی نیستی کشیده میشود و آگاهی از موقعیتاش در هستی، او را دچار دلهره و اضطراب میکند. یک قرن پیشتر نیز، رمانتیکها زندگی را همینقدر بدبینانه و پوچ و وهمآلود میدیدند و نسبت به پیرامون خود احسا...
متن کاملدن ژوان ، اثر لرد بایرن ، در بافت قدرت
الف . موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف) : این تحقیق بر شاهکار جرج گردون لرد بایرن تمرکز دارد که در ایران کمتر به آن پرداخته شده است، و می کوشد تا پاسخ های بایرن به نهاد های اجتماعی-فرهنگی سلطه گر، چگونگی مقاومت بایرن در برابر این نهادها، و چگونگی هماهنگی بایرن با آنها را بحث و بررسی کند. ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری از منابع، چارچوب نظری و پرسش ها و فرضیه ها : نگاه بایرن به نهاد های اد...
15 صفحه اولتاریخ بیهقی در گستره منطق مکالمه
منطق مکالمه محصول اندیشه میخاییل باختین، نظریهپرداز حوزه علوم انسانی در قرن بیستم است. این دیدگاه بر برقراری تعامل دائمی میان نظرگاههای متن، مؤلّف و مخاطب تأکید میکند و این که شناخت واقعی تنها از لابه لای شراکتها، تفاوتها و نقیضههای معانی این سه عنصر حاصل میشود. از نظر او، سخن سرشت مکالمهای دارد و این مکالمهگرایی نیز به شکل تام در گونه ادبی رمان بازتاب مییابد؛ زیرا رمان، عرصه بازتاب زب...
متن کاملمازوخیسم در دون ژوان اثر بایرن و یادداشت های زیرزمین داستایوفسکی
نظریات ژیل دلوز پیرامون کژروی جنسی در سای? اسکیتزوآنالیز او قرار گرفته است. نظری? مازوخیسم دلوز به ندرت به اثری ادبی غیر از آثار کتاب خود او اعمال شده است. این پژوهش دون ژوان اثر لرد بایرن و یادداشت های زیرزمین اثر داستایوفسکی را از دید مازوخیسم دلوزی بررسی می کند. تمرکز بر نگاه دلوز است تا برای پر کردن کمبود نقد ادبی دلوزی گامی برداشته شود. از آن جا که هر دو نمونه در بافت تاریخی خود به وجود آم...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023