مطالعه تطبیقی نشانه های بصری آینه کاری ایرانی با نقاشی نوین (امپرسیونیسم،کوبیسم، فوتوریسم، اُپ آرت)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده رضا پورزرین
- استاد راهنما اصغر جوانی بهمن نامور مطلق
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
هنر آینه کاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد؛ بهره گیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال دراندیشه عرفا و هنرمندان ایرانی صورت گرفته است؛ همچنین کیفیت زیبایی شناختی که در این هنر نهفته است زمینه رشد و گسترش گونه های مختلف تصویری را فراهم کرده؛ تا جایی که رخدادها و سبک های نقاشی نوین به ویژه نقاشی امپرسیونیسم،کوبیسم، فوتوریسم و اُپ آرت، به لحاظ بصری با این هنر قابل مقایسه هستند. این تحقیق تلاشی است برای پاسخگویی به این مسئله که آیا نشانه های زیبایی شناختی در آینه کاری ایرانی و نقاشی نوین هم طراز و هم شأن هستند؟ از این رو با بهره جستن از روش تحلیلی-کیفی و با فنون جمع آوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای به مطالعه پاره ای از وجوه اشتراک نمونه های مورد نظر می پردازیم. 1-حاصل تطبیق و نتیجه بررسی ها حاکی از شباهت های بصری در ساختار تجسمی آینه کاری ایرانی و نقاشی نوین (امپرسیونیسم،کوبیسم، فوتوریسم و اُپ آرت) است 2-نشانه های بصری همچون، استحاله فرم به رنگ، استحاله واقعیت عینی به فرم، تباین همزمان، حجم نمایی (بعدسوم)، همزمانی بصری (بعدچهارم)، تجزیه سطوح هندسی، نقطه پردازی، تکرار، سطوح هندسی، توهم بصری،کیفیت دیداری،کنتراست رنگی قبل از اینکه در نظام زیبایی شناسی نقاشی نوین پدیدار گردد، در هنر آینه کاری ایرانی متجلی گردیده است.
منابع مشابه
مطالعۀ تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی با نقاشی آپ آرت
هنر آینه کاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. بهره گیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال در اندیشۀ عرفا و هنرمندان ایرانی صورت گرفته است و همچون پلی ساحت قدسی و قلمرو انسانی را به یکدیگر پیوند می دهد. در این رشتۀ هنری، آینه کار با استفاده از آینه و برش آن به اشکال متنوع ساختاری از نقوش ب...
متن کاملمطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی و هنر فتوکلاژ* (مورد مطالعاتی فتوکلاژهای دیوید هاکنی)
آینه کاری ایرانی گونهای دیوارنگاری به شمار میآید ولی به اعتبار ویژگیهای بینشی، مضمونی و ساختاری، با انواع دیگر دیوارنگاری در جهان متفاوت است؛ در حقیقت ما در آینهکاری شاهد زبان تصویری ویژهای هستیم که از تعامل میان قطعات خرد شده آینه با نقوش هندسی شکل گرفته است؛ محتوای شکلی این عناصر را فرمهای کوچک هندسی، سه گوشهای منظم و فرمهای ساده شده طبیعی تشکیل دادهاند؛ از جهت ظرافت دید، این روش نتا...
متن کاملمطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی و هنر فتوکلاژ* (مورد مطالعاتی فتوکلاژهای دیوید هاکنی)
آینه کاری ایرانی گونهای دیوارنگاری به شمار میآید ولی به اعتبار ویژگیهای بینشی، مضمونی و ساختاری، با انواع دیگر دیوارنگاری در جهان متفاوت است؛ در حقیقت ما در آینهکاری شاهد زبان تصویری ویژهای هستیم که از تعامل میان قطعات خرد شده آینه با نقوش هندسی شکل گرفته است؛ محتوای شکلی این عناصر را فرمهای کوچک هندسی، سه گوشهای منظم و فرمهای ساده شده طبیعی تشکیل دادهاند؛ از جهت ظرافت دید، این روش نتا...
متن کاملمطالعۀ تطبیقی نشانههای بصری در آینهکاری ایرانی با نقاشی آپآرت
هنر آینهکاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. بهرهگیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال در اندیشۀ عرفا و هنرمندان ایرانی صورت گرفته است و همچون پلی ساحت قدسی و قلمرو انسانی را به یکدیگر پیوند میدهد. در این رشتۀ هنری، آینهکار با استفاده از آینه و برش آن به اشکال متنوع ساختاری از نقوش ب...
متن کاملبررسی تطبیقی نقاشی پاپ آرت و نقاشی سقاخانه
چکید پایان نامه )شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمد ( : به دلیل اهمیت مکتب سقاخانه و هنرمندان بنام آن در هنر معاصر ایران و قرابت های آن از بعضی جهات با جنبش پاپ آرت مرا برآن داشت تا در مقاله حاضر به بررسی تطبیقی مکتب سقاخانه و جنبش پاپ آرت بپردازم. به همین منظور در فصل دوم به طور مفصل به بررسی زمینه های شکل گیری مکتب سقاخانه و زمینه های پیدایش پاپ آرت در انگلستان و آمریکا ، م...
مطالعه تطبیقی بُعد چهارم در نگارگری، نقاشی کوبیسم و طراحی نشانه
کیفیت یک فضا در شهر از برآیند مؤلفههایی حاصل میشود که با شناسایی کارکردها و تأثیرات مناسب هریک از آنها بر فضا میتوان راهکارهایی برای بهبود کیفیت فضاهای شهری ارائه داد. در رابطه با بافتهای فرسوده این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این نوع بافت، بسیاری از فضاها دچار فرسایش شده و مؤلفههای کیفی آن دچار نقصان است که در طول زمان این مسئله خود موجب از بین رفتن حیات یک بافت و محیط پیرامون آن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023