انگیزه های استفاده از مجموعه های طنزتلویزیونی در میان مخاطبان تهرانی بررسی مخاطبان مجموعه نقطه سرخط و مجموعه قهوه تلخ

پایان نامه
چکیده

پژوهش حاضر به دنبال بررسی انگیزه های مخاطبان تهرانی در استفاده از مجموعه های طنز «نقطه سرخط» و «قهوه تلخ» و عوامل اجتماعی موثر بر آن می باشد. در این تحقیق سعی شد تا با استفاده از نظریه استفاده و رضامندی با رویکرد جامعه شناسانه، ارتباط نظری میان متغیرهای تحقیق فراهم شود و فرضیات تحقیق نیز بر همین اساس مطرح گردیده است. متغیر وابسته این تحقیق، انگیزه های استفاده از مجموعه های طنز، و متغیر های مستقل؛ عوامل تسهیل کننده و جبران کننده مصرف رسانه ای و متغیرهای زمینه ای سن، جنس، وضعیت تاهل، تحصیلات و پایگاه اجتماعی- اقتصادی می باشد. بنا به ضرورت و مناسبت موضوع، از روش پیمایشی با تکنیک مصاحبه حضوری استفاده شد. حجم نمونه این تحقیق را 500 نفر از افراد 15 سال به بالای شهر تهران که بیننده تمام قسمت ها و یا بیش از نیمی از قسمت های مجموعه «قهوه تلخ» و یا مجموعه «نقطه سرخط» بوده اند، تشکیل می دهد. روش نمونه گیری این پژوهش روش خوشه ای چند مرحله ای می باشد. تحلیل عاملی انجام شده بر روی 15 نوع انگیزه یا دلیل برای استفاده از این مجموعه ها به شناسایی4 عامل منجر شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که از میان انگیزه های مورد بررسی در این تحقیق، یعنی انگیزه فرار از واقعیات زندگی روزمره، کنجکاوی، تسهیل تعاملات اجتماعی و هویت شخصی، مهم ترین انگیزه مخاطبان تهرانی در استفاده از مجموعه های طنز «قهوه تلخ» و «نقطه سرخط»، انگیزه «کنجکاوی» می باشد. مطابق مفهوم پردازی بلاملر، میان عوامل تسهیل کننده مصرف رسانه ای و شدت انگیزه تسهیل تعاملات اجتماعی در میان مخاطبان مجموعه های «قهوه تلخ» و «نقطه سرخط» رابطه معنادار وجود دارد. بر خلاف مفهوم پردازی بلاملر، در هیچ کدام از دو مجموعه مورد بررسی، میان عوامل جبران کننده و انگیزه فرار از واقعیات زندگی روزمره ارتباط معنا داری وجود ندارد و با سایر انگیزه های استفاده از مجموعه های طنز رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. نتایج پژوهش در مورد تاثیر متغیرهای زمینه ای نشان می دهد که این متغیرها نیز برخلاف نظریه بلاملر تاثیر چندانی در تبیین نوع و شدت انگیزه های استفاده از مجموعه های طنز «قهوه تلخ» و «نقطه سرخط» ندارند، به خصوص در مورد مجموعه «قهوه تلخ» که در میان مخاطبان آن هیچ رابطه ای میان جنسیت، وضع تاهل و انگیزه های استفاده از این مجموعه وجود ندارد. واژگان کلیدی: مجموعه طنز، مخاطب تهرانی، استفاده، انگیزه

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مخاطبان و مجموعه های تلویزیونی ( قرائت های زنان از مجموعه پرواز در حباب)

تلاش اصلی این مقاله، تبیین نحوه قرائت یا رمزگشایی، مجموعه های تلویزیونی توسط مخاطبان (زنان) است. این پرسش که مجموعه های تلویزیونی، به مثابه گفتمان هایی ترکیبی، چه معناها، ایده ها و ارزش هایی را ( از طریق به کارگیری یک سری تمهیدات، سازوکارها و شگردهای فنی و نیز به واسطه برخی رمزگان اجتماعی و ایدئولوژیک ) مرجح می سازند و مخاطبان چگونه این معناها، ایده ها و ارزشها را رمزگشایی و تفسیر می کنند ، موض...

متن کامل

مخاطبان و مجموعه های تلویزیونی ( قرائت های زنان از مجموعه پرواز در حباب)

تلاش اصلی این مقاله، تبیین نحوه قرائت یا رمزگشایی، مجموعه های تلویزیونی توسط مخاطبان (زنان) است. این پرسش که مجموعه های تلویزیونی، به مثابه گفتمان هایی ترکیبی، چه معناها، ایده ها و ارزش هایی را ( از طریق به کارگیری یک سری تمهیدات، سازوکارها و شگردهای فنی و نیز به واسطه برخی رمزگان اجتماعی و ایدئولوژیک ) مرجح می سازند و مخاطبان چگونه این معناها، ایده ها و ارزشها را رمزگشایی و تفسیر می کنند ، موض...

متن کامل

مجموعه های بازار کرمان

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

مجموعه های بازار کرمان

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

خاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی

مقاله حاضر به دو پرسش اساسی پاسخ می دهد: الگوهای استفاده از تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی کدامند؟ منشا یا خاستگاه اجتماعی این الگوها کدامند؟ برای پاسخ گویی به این سوالات از سنت پژوهشی « استفاده و رضامندی رسانه ای» ‍ با رویکردی ساختاری- فرهنگی استفاده شد. اعضای نمونه تحقیق (400 بیننده تلویزیون های ماهواره ای) بر اساس روش نمونه گیری گلوله برفی در شهر تهران انتخاب شدند....

متن کامل

پیدایش مجموعه های باز، مجموعه های بسته و نقاط حدی در آنالیز ریاضی و توپولوژی

توپولوژی عمومی ریشه در آنالیز حقیقی و مختلط دارد، یعنی جایی که در آن از مفاهیم درهم تنیدۀ مجموعۀ باز، مجموعۀ بسته و نقطۀ حدی استفاده هایی مهم شده است. در این مقاله، به بررسی چگونگی پیدایش و تکامل این سه مفهوم در اواخر قرن نوزدهم و اوایل توپولوژی عمومی ریشه در آنالیز حقیقی و مختلط دارد،  در این مقاله، به بررسی چگونگی پیدایش و تکامل این سه مفهوم در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم می پردازیم که...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023