بررسی تأثیر زبان بر گرافیک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده مونا جمالپور
- استاد راهنما عفت سادات افضل طوسی فهیمه دانشگر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
بنا بر گواهی تاریخ، زندگی انسان از دیرباز به شکل اجتماعی بوده و یکی از مهمترین نیازهای او در زندگی جمعی، برقراری ارتباط با همنوعان خود، پیام رسانی، تفهیم و تفاهم است. بشر از گذشته تاکنون برای برقراری ارتباط در جوامع خود از وسایل و ابزارهای گوناگون سود می جسته که در این میان "زبان" مهم ترین ابزار و وسیله ی او به شمار می آید. اما زبان تا زمانی که به صورت یک دستگاه انتزاعی و ذهنی است نمی تواند مهمترین نقش و کارکرد خود یعنی"برقراری ارتباط" را محقق سازد. زیرا یک مقوله ی مجرد و روانی تا زمانی که دارای عینیت و نمودی نباشد، برای مخاطب قابل حس نیست. بدین منظور زبان به صورت دو نمود عینی و محسوس درآمده است که این دو عبارتند از: "صوت" و "خط" که به ترتیب به عنوان ماده ای "شنیداری" و "دیداری" نظام زبان را در خود منعکس می سازند. گرافیک یا همان "ارتباط تصویری" هنری پویا و کاربردی است. چنان که می دانیم "تصاویر" از نخستین روزهای حیات بشر، نقش مهمی در ایجاد ارتباط داشته اند. گرافیک همواره از هر عاملی که بتواند به امر تأثیرگذاری و ماندگاری هر چه بیشتر و بهتر "پیام" در ذهن مخاطب یاری رساند، بهره می برد. از آن جا که زبان نیز چه در نمود گفتاری و چه در نمود نوشتاری خود دارای قابلیت های بسیاری است، بررسی چگونگی به کار گیری تمهیدات زبانی گوناگون در گرافیک موضوع این پژوهش قرار گرفته است. در فصل اول این پژوهش به تعریف علمی زبان و ویژگی های آن خواهیم پرداخت. سپس در فصل دوم به بررسی انواع این ویژگی ها(مبتنی بر نوشتار یا گفتار و یا هر دو) و تأثیر آن ها بر طراحی گرافیک با ارائه مثال می پردازیم و در نهایت در فصل سوم ضمن ارائه گزارشی از پروژه ی عملی، به بحث پیرامون نتایج این تأثیر وانواع و موارد کاربرد آن(در زمینه های تجاری، اجتماعی، فرهنگی و هنری) خواهیم پرداخت .
منابع مشابه
تأثیر گرافیک محیطی متروی تهران بر فرهنگ و هویت
نقش اصلی گرافیک محیطی، راهنمایی و اطلاعرسانی، زیباسازی محیط، تسهیل در امر ارتباط و ایجاد هویت بصری عنوان شده است. این موارد در فرایندی ناخودآگاه بر هویت و فرهنگ مخاطب تأثیر میگذارند. اگر بحران هویت و مشکلات فرهنگی عصر حاضر را از سویی و آشفتگی، نابسامانی و ابهام فضاهای شهری را از سوی دیگر، از مشکلات مهم در مناسبات جوامع شهری در نظر بگیریم، به ارتباط غیرکلامی، دوسویه و تنگاتنگ محیط و فرهنگ به...
متن کاملاخلاق در طراحی گرافیک: بررسی مباحث اخلاقی حرفهی طراحی گرافیک
روبهرو شدن با مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی در فرآیندِ رشدِ هر حرفه جایگاه ویژهای دارد و همواره مورد توجه دستاندرکاران آن حرفه است. بحث اخلاق در حوزهی طراحی گرافیک نیز ازجمله مباحث مهم و قابل بررسی است. پژوهش پیشرو در صددِ آن است که ضمن جستجو در حوزة طراحی گرافیک، رویکردهای اخلاقی مطرح در این رشته را شناسایی کند و با برجسته نمودن نقطه عطفهای تاریخِ طراحی گرافیک، دغدغههای اصلیِ مسئولیت و اخ...
متن کاملبررسی امکانات گرافیک همچون زبان
موضوع این پژوهش بررسی امکانات گرافیک همچون یک زبان است که در آن به مفاهیم و نظریات بنیادین علم نشانه شناسی از جمله نظریات «فردینان دو سوسور» و «چارلز سندرس پیرس و دیدگاه نشانه شناسان متاخر و هم چنین نظریه نشانه شناسی لایه ای دکتر فرزان سجودی پرداخته است. همچنین مفاهیم و تعاریف پیرامون زبان و نقشهای یاکوبسنی زبان و کارکرد های بلاغی آن مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. در این میان با توضیح و مطال...
15 صفحه اولگرافیک در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان:نقش ارتباطی و کارکرد آثار گرافیک در رویدادهای آموزشی
کاربرد گرافیک در آموزش زبان، از عناصر بنیادین طراحی آموزشی است. بر پایه ی نظریه های یادگیری شناختی، عناصر دیداری اگر به درستی به کار روند، نقش بسزایی در پشتیبانی از یادگیری دارند؛ همان گونه که کاربرد نادرست آن ها نیز به آموزش آسیب می رساند. با وجود این، در تهیه ی مواد آموزشی، اغلب، یا گرافیک نادیده گرفته می شود و یا کاربرد آن آگاهانه نیست. این پژوهش با توجه به نظریه های یادگیری شناختی، به بررسی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023