از روایت تا داستان مجسم : تجلی داستان نزد خواننده به عنوان بازتاب ذهنی عالم نوشتاری روایت در آسوموآر امیل زولا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده محسن آسیب پور
- استاد راهنما محمد حسین جواری بهمن نامور مطلق الله شکر اسداللهی تجرق
- سال انتشار 1391
چکیده
اساس تحقیق پیش رو که مطالع? تولید تصاویر ذهنی هنگام خوانش یک رمان است، بر حقیقتی انکارناپذیر استوار می باشد : این امر که عمل خوانش نوعی مشاهده است که در طی آن جهان خیالی متن روایی به صورت ذهنی خود را به خواننده عرضه می دارد. در قیاس با اموری که نگاه ما همه روزه آنها را ملاقات می کند، تصاویر (عناصر) ذهنی پیش از قرار گرفتن در معرض نگاه وجود مستقل ندارند واین بدان معنی است که این تصاویر همزمان با عمل دیدن شکل می گیرند. اما این نوع از مشاهده به صورت تنگاتنگ به روشی که متن این تصاویر را به تصویر می کشد بستگی دارد. این ویژگی های تصاویر ذهنی در قیاس با تصاویر واقعی باعث شد که فصل نخست خود را به مطالع? عوامل تعیین کننده در سازه های خیال اختصاص دهیم، یعنی آگاهی خواننده و متن. نگاه خاص ما به خواننده به عنوان عاملی که می بایست پیش از همه مورد مطالعه قرار گیرد، ناشی از نقش مهم این عامل در پرداخت ماده خام تخیل که داده های متن آن را فراهم می آورند در قالب «آگاهی» خود می باشد، امری که در نهایت منجر به بازنمود ذهنی این داده ها نزد خواننده می گردد. فصل دوم از نگاهی متفاوت به مسأل? بازنمود ذهنی می پردازد. در این فصل، مکانیسم هایی از کارکرد مغز که در شکل گیری بازنمود ذهنی متن دخیل هستند در مرکز توجه قرار می گیرند. از این پس، بازنمود ذهنی در قالب فرآیندی که مغز آدمی آن را مدیریت می کند در نظر گرفته می شود، چرا که این مغز است که با پردازش اطلاعات متن، آنها را به گونه ای به یکدیگر پیوند می زند که بازنمودی منسجم از این اطلاعات به دست آید. بنابراین در فصل دوم، به جستجو و مطالعه مکانیسم های مغزی دخیل در خوانش متونی که که از آنها به متون روایی یاد می شود پرداختیم. مباحث ایت بخش با نظریات و تست های انجام شده توسط متخصصین این حوزه قوام یافته اند. فصل سوم فصلی است که در تحقیقاتی نظیر آنچه در اینجا عرضه شده است، فصل عملی خوانده می شود. این فصل، در واقع، برآیند عملی نظریاتی است که در دو فصل نخست به بحث گذاشته شده بودند. محتوای سوالات، مانند تمام بخش های دیگر این کار، برگرفته از متن آسوموآر امیل زولا است که به گروهی از خوانندگان واقعی که از میان دانشجویان دکترای دانشگاه های تبریز و تربیت مدرس انتخاب شده اند، عرضه شده است تا به نیازی که ما از همان ابتدای کار و در عنوان آن مطرح نمودیم، پاسخ داده شود. مجموع این فصول، چه از نقطه نظر تئوری و چه از دیدگاه عملی، در صدد است تا پاسخی درخور به سوالاتی نظیر آنچه در ادامه می آید، فراهم آورد : تصویر ذهنی چیست ؟ ارتباط میان تصویر ذهنی و خوانش ادبی کدامست ؟ جایگاه مرتبط به هر یک از دو عنصر خواننده و متن در تولید بازنمود ذهنی متن کجاست ؟ چگونه دو کانون بازنمود ذهنی، یعنی آگاهی و حافظه، هر یک به نوب? خود در فهم یک اثر تخیلی سهیم می شوند ؟
منابع مشابه
تحلیل روایت در نوشتار ناتورالیستی از ورای آسوموآر امیل زولا
زولا به عنوان سردمدار مکتب ناتورالیسم به جهان و جامعه به چشم قلمروی کشمکش نیروهای طبیعی و تاریخی که زندگی افراد را بطور خاص و حیات بشری را بطور کلی متأثر میکند مینگرد. این اندیشه در یک اثر ادبی همچون آسوموآر در دو سطح قابل شناسایی است : یکی در خود محتوا که به صورت مستقیم دیافت می گردد و دیگری در سطح شکل و تکنیکهای ادبی که این حوزه تلاش بیشتری را از جانب خواننده یا مفسر میطلبد. در واقع، «روا...
متن کاملآسیبشناسی «روایت ذهنی» در نخستین نمونۀ «تکگویی درونی» داستان فارسی: داستان کوتاه «فردا» از صادق هدایت
روایت ذهنی یکی از شیوههای رایج روایت در داستان مدرنیستی است که نویسندۀ آن، شخصیّت را در کانون داستان قرار میدهد و تمام داستان را، به مثابۀ عرضهگاه مستقیم جریان ذهن و اندیشۀ شخصیّت - در مرحلۀ پیش از گفتار، یا در مرحلۀ گفتار - مینویسد. چنین رویکردی به روایت، طبیعتاً، نظام زیباییشناختی و معرفتشناختی نوینی را ایجاب میکند و نویسندۀ روایت ذهنی برای دستیابی به آن نظام، همزمان، پنج مؤلّفة «زمان» «...
متن کاملروایت شناسی داستان فرود سیاوش
روایت شناسی داستان فرود سیاوش * مینا بهنام1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد دکتر محمّدجعفر یاحقی استاد زبان و ادبیّات فارسی چکیده رویکرد روایت شناسیدرقالبتحلیل ساختاری متون به ما امکان میدهد تا از طریق بررسی فرم یک اثر ادبی به نظام معنایی فراسوی آن دست یابیم. همچنین از گذر بررسی ساختار و عناصر شکل دهندة روایتها، در آثاری که حاوی قصهها و روایتهای گوناگونی از یک ژ...
متن کاملروایت نقالان از داستان رستم و سهراب
هنر نقالی یکی از شاخههای مهم ادبیات عامه، بازتابدهنده تجربههای بازسازیشده از حماسههای ملی و پهلوانی است. نقالان میکوشند با سادهترین تعابیر و بازسازی جذابترین وقایع، اجزای مختلف داستانها را متناسب با ذهنیت مخاطبان بهنوعی تغییر دهند یا تکمیل کنند. بهاینترتیب بر هسته اصلی داستان، شاخ و برگهای درهمپیچیدهای تنیده میشود. در این تحقیق ضمن مروری کوتاه بر پیشینۀ سنت نقالی، سازوکار روا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023