بررسی جریان های مذهبی گیلان در دوره صفوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - پژوهشکده گیلان شناسی
- نویسنده سهیلا داودپور
- استاد راهنما حسن کهنسال واجارگاه ابوطالب سلطانیان
- سال انتشار 1390
چکیده
شرایط جغرافیایی و آب و هوایی گیلان در طول تاریخ یکی از علت های اصلی ناکامی فاتحان تاریخی در دستیابی به این منطقه بوده است. نفوذ اسلام نیز از این قاعده مستثنی نبود و ترویج و گسترش دین اسلام از قرن سوم هجری در این منطقه شروع شد. حضور مخالفان شیعی مذهب خلفای عباسی به این منطقه سبب آشنایی و گرویدن مردم این سرزمین به اسلام و در ادامه با مذهب تشیع زیدیه شد. جور و ستم حاکمان محلی یا نمایندگان خلفا در سرزمین گیلان و دیلمان یکی از دلیل های اصلی ایجاد جنبش ها و مبارزات مذهبی بود. در بررسی حکومت صفویان، مذهب و نیروهای وابسته به آن نقش عمده ای ایفا می کنند، در واقع حکومتی که شاه اسماعیل اول در 907 هجری تأسیس کرد، حکومتی مذهبی، بر پایه شاخص های دینی موجود در جامعه بود. حاکمان صفویه توانستند با اتکا بر نهاد دین روند شکل گیری قدرت دنیوی خود را تسریع بخشند. نقش دین و مذهب در شکل گیری، رسمی شدن، تداوم و استمرار و سرانجام فروپاشی دولت صفویه کاملا نمایان است. با توجه به تاثیر دراز مدت مذهب در عصر صفویه و تعدیل و تحولاتی که در آن روی داد، نشان می دهد که تأثیر گذارترین مساله در حکومت صفویان، مذهب و نهاد دین بود. با به قدرت رسیدن کیاییان (آل کیا) که در مذهب خود یعنی شیعه زیدی سخت تعصب داشتند، جریان های مذهبی دیگر مورد آزار و اذیت واقع شدند. ظهور صفویان در قرن دهم هجری، مردم گیلان را که دارای مذهب شیعه زیدی بودند با اعمال زور و اجبار ساکنان این مناطق نیز مانند دیگر نقاط ایران وادار به پذیرش شیعه جعفری نمود.
منابع مشابه
وحدت مذهبی ایرانیان در دوره صفوی
تشکیل حکومت صفویه در ایران، به دلیل تأثیر تعیین کننده اش بر سرنوشت ایران، سرزمین های اسلامی و معادلات جهانی، مهم ترین واقعه ای بود که در سال های آغازین قرن دهم هجری در تاریخ جهان رخ نمود. بیش از آنکه شاه اسماعیل صفوی در سال 907 هجری قمری تاج شاهی بر سر نهد و مذهب اثنی عشری را مذهب رسمی ایران اعلام کند، سرزمین ایران عرصه کشمکش های متوالی مدعیان قدرت بود. در طول قرن هایی که از یورش مغول می گذشت، ...
متن کاملبررسی جایگاه هنر دوره صفوی
عصر بالندگی و شکوفایی هنر ایران دوران سلجوقی و ایلخانی است و در زمان تیموریان به اوج می رسد. در حالی که از گذشته تاکنون مطالب بسیاری در مدح و ستایش صفویان گفته شده که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا تحلیل و بررسی جدی در زمینه فرهنگ و هنر. تمرکز و یکپارچگی سازمان دولت صفوی باعث شد تا جمیع هنرها رونق گرفته و تولیدات فراوانی در تمامی زمینه های هنری انجام شود و بدین گونه بود که هنرها در این عصر به جهت کم...
متن کاملوحدت مذهبی ایرانیان در دورة صفوی
تشکیل حکومت صفویه در ایران، به دلیل تأثیر تعیینکنندهاش بر سرنوشت ایران، سرزمینهای اسلامی و معادلات جهانی، مهمترین واقعهای بود که در سالهای آغازین قرن دهم هجری در تاریخ جهان رخ نمود. بیش از آنکه شاهاسماعیل صفوی در سال 907 هجری قمری تاج شاهی بر سر نهد و مذهب اثنیعشری را مذهب رسمی ایران اعلام کند، سرزمین ایران عرصة کشمکشهای متوالی مدعیان قدرت بود. در طول قرنهایی که از یورش مغول میگذشت، ...
متن کاملجایگاه خراسان در سیاست مذهبی شاهان صفوی
مذهب تشیع به وسیله شاه اسماعیل اول در سال 907 هجری به عنوان تنها مذهب رسمی کشور اعلام گردید و رسمیت یافت. شاه صفوی در اجرای سیاست مذهبیاش به تندرویهای بیهوده و تعصبات بیجای مذهبی زیادی دست زد که پیامدهای منفی بلندمدت و کوتاهمدت زیادی در ایران و به ویژه در خراسان که همجوار مرزهای دولت سنیمذهب ماوراءالنهر بود، گردید. دولت شیبانی به وسیله شیبک خان ازبک تقریباً همزمان با دولت صفوی تشکیل شده بو...
متن کاملخاندان اسحاقیه در گیلان عصر صفوی
خاندان اسحاقیه در غرب گیلان، بهخصوص منطقة فومن، سالیان زیادی (از قرن هفتم تا دهم هجری) دارای قدرت و فرمانروایی بودند.این خاندان از دورة مغول، با حکومتهای گوناگونی در ایران مواجه شدند و غالباً، به استقلال، در منطقه فرمانروایی میکردند؛ ولی در زمان حکومت صفویه، بهویژه از اواخر دورة شاه اسماعیل اول، قدرت سیاسی آنها زوال یافت و تقریباً مطیع دولت مرکزی شدند. سرانجام، این خاندان در زمان شاه عباس اول...
متن کاملروند دگرگونی نقوش و شعائر مذهبی بر روی سکههای دوره صفوی
چکیده با تشکیل دولت صفویه (907- 1135ه.ق.) در گسترهی جغرافیایی ایران، که به پایان یافتن پراکنده حکومتی و برقراری وحدت سیاسی در این کشور منجر شد، از آن پس جامعهی ایرانی تحت تأثیر گرایشات سیاسی و مذهبی این سلسله قرار گرفت. صفویان، سنّتهای حکومتی و فرهنگی قدیم ایران را تداوم دادند اما با ترویج مبانی اعتقادی شیعهی دوازده امامی بهعنوان مذهب رسمی، هویت متمایزی به مملکت و مردم آن بخشیدند که بخشی از...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - پژوهشکده گیلان شناسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023