مرکز همایش و نمایش آیین های مذهبی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده الهه حسن خویی
- استاد راهنما قاسم مطلبی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
-1-پیشینه و شرح موضوع: بیان احساسات درونی بشر در طول تاریخ، بعنوان ابزاری جهت گسترش مفاهیم فرهنگی و قومی به صورت های مختلفی انجام پذیرفته است. اولین فرم این انتقال از ترکیبات حرکات موزون و اصوات طبیعی بصورت نمایش های قبیله ای ریشه در فرهنگ و آداب و آیین های قبیله داشته است. ادبیات، مذهب و موسیقی در کنار صحنه آرایی بستر نمایش را شکل می دهند که این نکته موجب اهمیت هنرهای نمایشی در ارتباط با سایر هنرها می باشد. ایرانیان همواره نمایش ها ی آیینی و مذهبی را جزئی ازفرهنگ و سنتهای خود تلقی نموده این مراسم و هنرهای نمایشی از ایران باستان در این سرزمین پاگرفت وبا ورود آیین اسلام به این سرزمین این هنر، جایگاه والای خود را از دست نداد ویکی از ارزشمندترین نمایشهای ملی و مذهبی ایران یعنی تعزیه و شبیه خوانی در این مقطع شکل گرفت که از یکسو الهام بخش زندگی و از سوی دیگر راهنمای رستگاری اند و به زبان تمثیلی ترکیبی از دین و آیین و اخلاق و سرگرمی اند. دراین عرصه،عالم هستی،شخصیتها، صحنه ها، تمثیل و مظهری از تجلیات وجودند و هدف نهایی با بیان غیر مستقیم،انگیختن احساسات کیفی و حالات ویژه انسانی است. انواع آیین های مذهبی، تعزیه، نقالی،نمایش های عروسکی،روحوضی،شاهنامه خوانی، بازی های قهوه خانه ای،وانواع ورزش های نمایشی اشکال مختلف فعالیتهای نمایشی در ایران بوده است.بدین گونه است که تئاتر از دل اسطوره و ایین ها در آمده و رشد کرده است. 1-2-فرضیه و روش انجام تحقیق روش انجام تحقیق در این پروژه به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام خواهد شد، با توجه به لزوم بررسی ابنیه های موجود در مکان خاص این هنر در داخل و خارج کشور در گذشته و حال بمنظور آشنایی بافرم ها و ساختمانهای مشابه،استفاده از کتابهای مرجع کتابخانه های معتبر دانشگاهی و سایتهای اینترنتی بخش مهمی از مطالعات پروژه را بخود اختصاص خواهد داد، برخی از پایان نامه های رشته تئاترو طراحی صحنه نیز در مقاطعی بسیار مفیدند، دفترچه مطالعات دفتر فنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کمک موثری در جهت شناخت ساختار پروژه خواهد بود. همچنین ازآنجاییکه نمایش کاملا انسان وار است و بطور کامل نظری نمیباشد نیازمند تحقیقات میدانی گسترده خواهد بود.این بخش از تحقیقات شامل بازدید و عکسبرداری از سایت، بازدید از سالن های تئاتر کشور و...خواهد بود. 1-3-اهداف طرح: علت اصلی نیاز انسان معاصر به نمایش و بازنمایی آیین های مذهبی از جهت نیازی است که به معنویت احساس می کند. در واقع غفلت از جنبه معنوی حیات و تمرکز بر جنبه های مادی، به مرور این آگاهی را به بشر داده که وجهی و ساحتی از حیات او مغفول مانده و او دانسته یا ندانسته در پی پاسخگویی به آن نیاز است که در نظر گرفتن مرکز برای همایش و نمایش آیین های مذهبی برای ارضای بخشی از این نیاز وی از الزامات است. علاوه بر آنکه اجرای مراسمات و نمایش های این چنینی باعث تقویت روحیه مذهبی و جمعی می گردد اما با گذشت زمان در صورت نبود مکانی مناسب برای اجرا، چنین مراسماتی که برخاسته از فرهنگ و دین مردم اند آنچنان که باید و شاید مورد توجه عموم قرار نگرفته و محدود به اجراهای پراکنده و خرد مقیاس خواهند شدکه درخور آیین هایی بدان قداست و اصالت نخواهد بود. بنابراین برماست طراحی مجموعه ای جهت بنمایش کشیدن و بعبارتی هنری کردن میراث مذهبی، تا مردم و آیین (بطور مشخص آیین های مذهبی) را بی واسطه در کنار هم بنشاند و گامی موثر در جهت تقویت باورهای مذهبی و روحیه وحدت طلبی باشد. 1-4- اهمیت، ضرورت و کاربرد تحقیق برخورد فرهنگی و فرامحلی و بازنمایی سنت ها و آیین های مذهبی محلی، تنها راه حل جلوگیری از نابودی سنت های محلی مذهبی در مواجهه با روندهای نوسازی و توسعه و گسترش فرهنگ شهری است. از این طریق تلقی نسل جدید و جوان مردم محلی را نسبت به میراث سنتی تغییر داده و بواسطه هنری شدن، این آیین ها برای آنها ارزش و منزلت پیدا می کنند، از سوی دیگر بخشی از انرژی نهادهای فرهنگی مدرن را برای حفظ و تداوم این آیین ها به خدمت می گیرد. اگر این سنتها و آینی ها حفظ شوند و از لحاظ فرهنگی ارزش آنها برای مردم امروز شناخته شود، مردم محلی می توانند با تعلق خاطری دوگانه یعنی هم به عنوان بخشی از میراث فرهنگی باارزش و هم به عنوان بخشی از میراث معنوی شان، به تداوم این آیین ها همت بورزند. به عبارت دیگر هنری کردن و بازنمایی میراث مذهبی، می تواند مقدمه ای برای حفظ و احیای آنها در آینده باشد.
منابع مشابه
نسبت تئاتر دفاع مقدس و نمایش مذهبی
از زمان پیدایش گونه تئاتری دفاع مقدس بر اساس مضامین مرتبط با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بسیاری از مخاطبین این تئاتر و از جمله هنرمندان و صاحب نظران تئاتر دفاع مقدس را در مجموعه نمایش های مذهبی طبقه بندی کرده اند. این طبقه بندی هر چند عمومیت داشته و داردامااز چندان مبنایی علمی برخوردار نیست. بررسی ویژگی های اصلی نمایش مذهبی از جمله مضامین شخصیت ها نمادگرایی کمیت و کیفیت مخاطب مشارکت تماشاگر در ...
متن کاملبررسی بن مایه های تاریخی نمایش مذهبی در ایران
نمایش مذهبی یکی از مؤلفه های فرهنگی دیرینه تاریخ ایران است. در فرهنگ تشیع، نمایش مذهبی یا به عبارت مصطلح آن، تعزیه به عنوان یکی از مراسم عزاداری برای شهادت سیدالشهدا ابی عبدالله الحسین(ع) شناخته می شود. پس از شهادت مظلومانه امام حسین(ع)، مسلمانان به خصوص شیعیان با برپا کردن مراسم سوگواری برای زنده نگه داشتن فلسفه قیام امام حسین(ع) کوشیده اند. در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و بر پایه منابع ...
متن کاملبررسی نمادها و آیین های مشروعیت بخش در برنامه های صدا و سیما با تاکید بر مناسک مذهبی
چکیده نمادها، اسطوره ها و آیین ها، نظامهایی از ارزشها هستند که اگر از سوی نظام سیاسی بعنوان ابزارهایی برای اعمال قدرت یا کنترل و یا برقراری نظم و همبستگی و یکپارچگی اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند حاملان خوبی برای این منظور باشند؛ چرا که در باورها و اعتقادات مردم جای دارند. در این مقاله سعی می شود به این پرسش پاسخ دهیم که نمادها و آیین های مورد استفاده در برنامه های صدا و سیما چگون...
متن کاملپیامدهای برگزاری آیین های مذهبی شیعه در دوره صفویه
آیینهای مذهبی شیعه بالغ بر دو قرن تحت حمایت و پشتیبانی حکومت صفویه برگزار شده و گسترش یافت، اما برخلاف آنچه انتظار میرود، پیامدهای این برگزاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تحقیقات تاریخی بیش از هرچیز، بر چگونگی برگزاری این آیینها تمرکز یافتهاند. این نوشتار میکوشد با هدف جبران این کمبود و کمک به فهم بهتر فرآیند برگزاری آیینهای مذهبی شیعه در دورهی صفویه، پیامدهای برگزاری این آیینها را ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023