نقدوبررسی مکتب اخلاق توصیه گرایی هیر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور مرکز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده رضا تقیان ورزنه
- استاد راهنما مهدی زمانی محمدحسین مهدوی نژاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
مکتب اخلاقی توصیه گرایی هیر که یکی از مکاتب مطرح در فرااخلاق دوران معاصر است بر اساس مبانی و تحت تأثیر جریانات فکری و دیدگاه های اخلاقی خاصی تأسیس و نشو و نما یافته است. در حالی که احساس گرایان مفاهیم و احکام اخلاقی را تا سرحد بی معنایی و مفهوم نما بودن تنزل داده بودند؛ هیر تحت تأثیر متفکران بزرگی چون هیوم، کانت، و پوپر و نیز حوادث زمانه از جمله جنگ جهانی دوم و با هدف اعتلای علم اخلاق و حل مشکلات اخلاقی فراروی انسان معاصر مدعی تأسیس نظامی اخلاقی است که در آن آزادی فاعل اخلاقی و عقلانیت احکام آن تأمین و تضمین شود. به همین دلیل با طبیعت گرایی، که به زعم او، از تأمین اساسی ترین ادعای خود، یعنی، عقلانیت احکام اخلاقی ناتوان است؛ و استقلال علم اخلاق و نیز آزادی فاعل اخلاقی را زیر سوال می برد به شدت مخالف است. از نظر او توصیه ای بودن احکام اخلاقی و تعمیم پذیری آن ها، آزادی فاعل اخلاقی و عقلانیت احکام اخلاقی را تأمین و تضمین می کنند. هیر تحت تأثیر فلاسفه تحلیلی تلاش می کند با بررسی ویژگی های منطقی مفاهیم اخلاقی و تعمیم پذیری احکام اخلاقی سازوکاری مناسب برای امکان استدلال اخلاقی فراهم آورد. یکی از مهمترین انتقادها بر اصل تعمیم پذیری چگونگی تشخیص موارد مشابه است. هیر معتقد است با استفاده از روش ابطال پذیری پوپر، و در نظر گرفتن نقش موثر قو? تخیل، می توان تا سرحد امکان به واقعیت نزدیک شد؛ و با استخراج اجزاء مفید نظام های اخلاقی متکثر و چینش آن ها بر اساس قواعد منطقی نظام اخلاقیی پدید آورد که مشتمل بر هم? محاسن مکاتب اخلاقی بوده و از معایب آن ها دور باشد. تجرب? ناموفق هیر هم چون سایر مکاتب اخلاقی دوران معاصر نشان داد که علم اخلاق بی توجه به هم? ابعاد وجودی انسان، به ویژه بعد معنوی او، بنایی سست ولرزان است. کلید واژه ها: هیر، فرااخلاق، طبیعت گرایی، توصیه گرایی، تعمیم پذیری، استدلال اخلاقی، تفکر شهودی، تفکر نقدی.
منابع مشابه
زبان اخلاق از دیدگاه توصیه گرایی
بیشک هر یک از ما واژهها و جملههایی مانند« x (مثل راستگویی) خوب است»،« y (مثل دروغگویی) بد است»، «باید به x عمل کرد» و« x وظیفه است» را به تکرار بر زبان میرانیم. هدف ما از به کارگیری این جملهها چیست و با آنها چه کاری انجام میدهیم; آیا مخاطب را از وصفی واقعی و خارجی به نام «خوبی» که مصاحب و قرین عمل x است، آگاه میکنیم؟ آیا میخواهیم با گفتن« x خوب است» او را به انجام دادن عمل x دعو...
متن کاملاصل تعمیم پذیری در فلسفه اخلاق کانت و هیر
چکیده اصل تعمیم پذیری، که ما را ملزم می دارد تا در وضعیت های مشابه، داوری های مشابه داشته باشیم، به عنوان یک اصل مهم در فلسفه اخلاق مطرح است؛ اصل تعمیم پذیری جایگاه ویژه ای در فلسفه ی اخلاق کانت دارد، کانت با بیان امرمطلق و صورت های مختلف آن، معیاری برای اخلاقی بودن یک عمل به دست می دهد، وی معتقد است تعمیم پذیری مهم ترین بعد اخلاقی بودن یک عمل است و در واقع تعمیم پذیری به عنوان یک معیار گزینش ...
15 صفحه اولمنطقه گرایی در آفریقا از منظر مکتب کپنهاگ
از دیرباز همواره رهبران کشورهای آفریقای تلاش نموده اند با توجه به تحولات داخلی و بین المللی، ضمن اتخاذ استراتژی واحد منطقه گرایی به منظور وحدت قاره آفریقا موجبات رشد و توسعه این قاره را فراهم آورند. با تأسیس و ظهور «سازمان وحدت آفریقا» و سیر روند تحول آن که منجر به ایجاد «اتحادیه آفریقا» در عرصه معادلات ساختاری منطقه آفریقا شد، ساز و کاری درون منطقه ای در بین کشورهای عضو بوجود آمد تا به صورت هم...
متن کاملاجتماع گرایی اخلاق عرفانی
در این مقاله با نگاهی به ادبیات و آموزه های عرفانی عارفان مسلمان در سده های پیشین، با اشارۀ اجمالی به دغدغه های اجتماعی عارفان، این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است که آیا اخلاق عرفانی صرفاً یک اخلاق فردی فارغ و بی اعتنا به زندگی اجتماعی است، یا اینکه به زندگی اجتماعی و نهادهای اجتماعی توجه و اعتنا دارد. در این راستا، پس از تبیین مفهوم اخلاق اجتماعی و برشمردن معانی آن، به عوامل و آموزه های تحذیرد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور مرکز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023