حج از سقوط حکومت ایلخانی تا پایان حکومت تیموریان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
- نویسنده مهناز موسوی مقدم تربتی
- استاد راهنما جواد عباسی علی غفرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
برگزاری فریضه حج که یکی از واجبات دینی مسلمانان است، از زمان ورود اسلام به ایران با فراز و فرودهای خاصی همیشه انجام میگرفت. ایلخانان از همان آغاز مسلمانی خود، اقدامات قابلتوجهی در راستای اعزام کاروانهای زیارتی به مکه و بهرهبرداری سیاسی-اجتماعی از این امر، انجام دادند. اما با برافتادن حکومت آنها و بهوجود آمدن دورهای از تجزیه سیاسی در ایران، چگونگی برگزاری فریضهی حج نیز تحتتأثیر منفی بهجای گذاشت. با تشکیل حکومت تیموری، بهرهبرداری سیاسی-اجتماعی و اقتصادی از حج، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و اجتماع حج، صحنه نبرد و برتریجویی فرمانروایان تیموری با سلاطین مملوک و سپس عثمانی گردید. این وضع بر مسائل مرتبط با حج نیز تأثیر گذاشت. بدینترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی این مسائل در دوره میان سقوط حکومت ایلخانی تا پایان دوره تیموری میباشد.
منابع مشابه
مبانی تاریخنگری در اندیشة مورّخان شیرازی از سقوط دولت ایلخانی تا پایان تیموریان
این مسئله که چگونه اندیشۀ مورّخان شیراز از سقوط ایلخانان تا پایان دورۀ تیموریان به انعکاس ویژگیهای مهم اندیشة دینی ـ سیاسی یعنی اندیشۀ دینی (خلافتمحوری) و اندیشۀ سرزمینی (ایرانمداری) در پرتو متون تاریخنگارانه پرداختهاند، محور مقالۀ حاضر را تشکیلمیدهد. روش پژوهش مناسب در ارتباط با مسئلۀ فوق عبارت از تحلیل معناکاوانه از درون گزارههای تاریخی موجود در منابع تاریخنگاری است. دستاورد نهایی در ...
متن کاملمبانی تاریخنگری در اندیشة مورّخان شیرازی از سقوط دولت ایلخانی تا پایان تیموریان
این مسئله که چگونه اندیشۀ مورّخان شیراز از سقوط ایلخانان تا پایان دورۀ تیموریان به انعکاس ویژگی های مهم اندیشة دینی ـ سیاسی یعنی اندیشۀ دینی (خلافتمحوری) و اندیشۀ سرزمینی (ایرانمداری) در پرتو متون تاریخنگارانه پرداختهاند، محور مقالۀ حاضر را تشکیلمیدهد. روش پژوهش مناسب در ارتباط با مسئلۀ فوق عبارت از تحلیل معناکاوانه از درون گزارههای تاریخی موجود در منابع تاریخنگاری است. دستاورد نهایی در ...
متن کاملحکومت بنیحسنویه از ظهور تا سقوط (۳۳۰ تا 406 ق/۹۴۱ تا 1015م)
در سال 330ق/941م، امیرحسین کُرد حکومت بنیحسنویه را در شهر زور و مناطق اطراف آن بنیان گذاشت که این همزمان با آلبویه بود. پس از وی فرزندش، حسنویه، به قدرت رسید که دوره حاکمیت او را میتوان عصر شکلیابی و گسترش قلمرو و استحکام و ثبات این سلسله به شمار آورد. بعد از مرگ حسنویه، فرزندش بدر توانست قدرت را به دست گیرد. او با درایت خود، قلمرو و اقتدار بنیحسنویه را به اوج رساند. ایام پایانی حکومت بدر ...
متن کاملتشیع و شیعیان امامیه در ایران از سقوط خوارزمشاهیان تا تأسیس حکومت ایلخانی
با سقوط حکومت شیعه مذهب آل بویه، نفوذ و آزادی شیعیان امامیه در ایران، برای مدت مدیدی از دست رفت. سلجوقیان به عنوان حامیان سنی خلافت عباسی با تشیع درگیر بودند؛ که این امر شیعیان را به تقیّه واداشت. قدرت روز افزون سلاجقه، اقتدار سیاسی را در قلمرو اسلامی قبضه نمود. در اواخر سده ی ششم هجری، الناصر لدین الله برای تجدید اقتدار خلافت عباسی، درگیر منازعات سیاسی با نهاد سلطنت گردید که با سقوط سلاطین سلجو...
15 صفحه اولجایگاه بوداییان در ساختار حکومت ایلخانی
تکوین حکومت ایلخانی در ایران و پذیرش آیین بودایی از سوی هلاکو زمینه را برای حضور بوداییان در ساختار حکومت فراهم نمود. بوداییان که پیش از این در مناسبات حکومتی در ایران نقشی نداشتند از این پس وارد ساختار حکومت شدند. با پذیرش آیین بودایی در میان تعدادی از ایلخانان، عدۀ زیادی از پیروان آیین بودا از سرزمینهای چین و تبت و ایغور به ایران مهاجرت کردند. بوداییان در سراسر قلمرو ایلخانی بتکدههای بودایی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023