اخلاق د بازی های رایانه ای
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده محمد علی محمودی
- استاد راهنما محسن جوادی حسن هانی طبایی
- سال انتشار 1391
چکیده
رساله حاضر پژوهشی است در حوزه اخلاق کاربردی که مسائل و پرسش های پیرامون بازی های رایانه ای را مورد توجه قرار داده است. در این نوشتار تلاش شده است تا مکاتب اخلاقی سودگرایی، وظیفه گرایی، فضیلت گرایی و اسلامی به صورت کلی و مختصر معرفی شده است. با شکل گیری و گسترش سریع فضای مجازی در جامعه، مسائل و نکاتی نو در عرصه های اجتماعی، قانونی، اخلاقی و خانواده و ... پیش چشم متفکران و اندیشمندان حوزه های مختلف قرار گرفت. در این رساله با التفات به بخش کوچک اما مهمی از این گونه مسائل ابتدا تاریخچه ورود اخلاق به این حوزه و سپس رویکردهای مکاتب مختلف اخلاقی به فضای مجازی بیان شده است و مسائل و چالشهایی از آن در محک این نظام ها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. همچنین ضمن بازتعریف بازی های رایانه ای به عنوان یکی از شاخه های مهم صنعت رایانه ارتباط وثیق آن با دنیای اخلاق مورد بحث و مداقه قرار گرفته و با شناسایی فرصت ها و تهدیدهای بازی های رایانه ای در زمینه اخلاق، مسئولیت های اخلاقی طراحان و بازی های رایانه ای و بازی-کنندگان آن ارائه گردیده است. در پی ضرورت کنترل تهدیدهای ناشی از بازی های رایانه ای بخشی از امور بر عهده سازمان ها و بخش های حاکمیتی است که با ارائه یک سیستم رده بندی سنی و تحلیل محتوایی این مهم آغاز شده است اما نظارت بر اجرا و رعایت آن خود راهی است پر مشقت که باید با فرهنگ سازی و فراهم کردن شرایط لازم در جامعه طی گردد. در بخشی از این رساله به نظام های رده بندی دنیا اشاره شده و نظام رده بندی سنی ایران نیز با بیان برخی جزئیات از چگونگی امر، در اختیار خواننده قرار گرفته است. اما بدون توجه به جنبه های کاربردی این مباحث، میزان کارآمدی مباحث در سنجش و بررسی بازی های رایانه ای به نظر می رسد آن چنان که باید فضای پیرامون بازی ها و اخلاق اسلامی به عنوان کارآمدترین و کامل ترین نظام اخلاقی روشن نشده است. کاری که علی الخصوص در مورد اخلاق اسلامی و کارآمدی آن باید با دقت، تلاش و جدیت بیش تری انجام پذیرد. در پایان تلاش شده تا با معرفی ارکان یک بازی اخلاقی، اصولی جهت طراحی بازی های اخلاقی ارائه گردد.
منابع مشابه
تطبیق موردی 9 بازی رایانه ای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی های رایانه ای آموزشی
پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازیهای رایانهای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارتاند از: 1. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازیهای رایانهای جدی ساختهشدهاند؟ 2. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارد؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری ای...
متن کاملنقش بازی های رایانه ای در آموزش ریاضیات
تحقیقات نشان میدهد استفاده از بازیهای مناسب و پر محتوا میتواند نقش بهسزایی در امر آموزش و یادگیری در تمام افراد و به خصوص در کودکان داشته باشد. به دلیل آنکه بازیها شامل تفریح بوده و فعالیتهای شامل تفریح نقش بزرگی در کسب مهارتهای مختلف برای درک و یادگیری موضوعات مختلف و حل مسائل مربوطه را دارند، می توان از آنها در آموزش استفاده کرد. با توجه به اهمیت ریاضیات در تمام مقاطع تحصیلی و مشکلات ...
متن کاملنقش معماری در باورپذیری بازی های رایانه ای
این مقاله نقش معماری در ایجاد حس غوطه وری در فضاهای بازی های رایانه ای را مورد مطالعه قرارمی دهد. موضوع این پژوهش از اهمیت بسیاری برخورداراست چراکه رایانه و رسانه های جدید تاثیر بسیار مهمی بر تصور انسان از گذشته، حال و آینده گذاشته و فرایند طراحی معماری در فضای واقعی را نیز دستخوش تغییر نموده اند. روش تحقیق این پژوهش از نوع بنیادی و توصیفی-تحلیلی است، که با مقایسه انواع بازی های رایانه ای دهه ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023