فرهنگ تصویری خوراک ایرانی در دوره صفوی و قاجار (مطالعه تطبیقی)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سمینه خوبی خانکندی
- استاد راهنما مریم لاری بهرام کلهرنیا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
پژوهش حاضر پژوهشی بینارشته ای و تطبیقی، در دو مقطع زمانی، روزگار صفوی و قاجار است؛ و به مقایسه ی جلوه های تصویری فرهنگ خوراک ایرانی در هنر ایران، با استناد به پیشینه های تاریخیِ فرهنگ و هنر ایران، آیین، اسطوره، ادبیات فارسی، متون مربوط به آشپزی ایرانی و همچنین فتوت نامه ها و سفرنامه های مربوط به این ادوار، می پردازد. فرآیند این پژوهش با مبنا قراردادن فرهنگِ تصویری خوراک دوره صفوی و قاجار به عنوان پلان و بستر فرهنگ خوراک ایرانی، در نمونه های تصویری و به مثابه عنصری فرهنگی مطرح می کند. نمونه های تصویری، دربرگیرنده ی جنبه های مختلف هنر روزگار صفوی و قاجار می باشند، که در این پژوهش، جلوه های تصویری برپایه ی آداب خوراک و تفکیک خوراک، به خوردنی ها و نوشیدنی ها بازشناسی می شوند. این نمونه های تصویری مشتمل بر 415 تصویر است که 236 نمونه مربوط به روزگار قاجار و 179 نمونه ی تصویری دیگر، مربوط به روزگار صفوی می باشند. در پایان با سنجش جداول طراحی شده، از جلوه های تصویری خوراک، مشخص شد که بازتاب تصویری خوراک روزگار قاجار در ادامه ی بازتاب تصویری روزگار صفوی قرار گرفته و آنچه از تفاوت در این دو دوره شاهد هستیم، ریشه در تحولات فرهنگی این ادوار دارد. فرهنگ خوراک ایرانی در هنر این دوران ظهور یافته و هم راستا با تحولات فرهنگی ترسیم شده است؛ از این رو همبستگی میان هنر و فرهنگ، چیدمان های خوراک را در پیروی از قواعدی خواص منعکس می سازد.
منابع مشابه
بررسی خوراک و تغذیه در دوره صفوی و قاجار
تغذیه از ضروری ترین احتیاجات ذاتی و زیستی انسان و تمایل به خوردن از نیرومندترین تمایلات آدمی است که وی را مجبور می کند برای رفع نیازمندی هایش کوشش نماید. تغذیه در زندگی فردی و اجتماعی انسان اهمیتی به سزا دارد و تنها مربوط به جسم نیست بلکه سازنده ی روحیه و خصایص یک ملت نیز هست و خوراکی های مصرفی در هر کشوری می تواند به عنوان یک نماد فرهنگی محسوب گردد. گرچه ممکن است مقوله ی تغذیه و خوراکی ها برای...
مطالعات تطبیقی خطنگاری در قالیهای دوران صفوی و قاجار
هنرمندان در عرصه قالیبافی از خط نوشته بهعنوان عنصری تزئینی و ابزاری توانمند بهمنظور انتقال مفاهیم بهره گرفتهاند. در این مقالهها با بررسی خط نوشتههای قالیها در دو دوره مهم تاریخ قال بافی ایران – یعنی دوران صفوی و قاجار- کوشش میگردد تا ضمن پرداختن به فرمها و مضامین بهکاررفته در خط نوشتهها با رویکردی تطبیقی و مقایسهای نیز به قالیهای دو دوره پرداخته شود. بدین منظور، تصاویر قالیهای نوش...
متن کاملمطالعه تطبیقی تأثیر و تأثر در ویژگیهای تصویری معراجنگارههای صفوی و گورکانی
Ascension (heavenly journey of Prophet Muhammad) is one of the most important religious issues that its representation was especially important in manuscripts of Islamic countries. In Timurid and Safavid periods, many painters worked in this field and famous people such as Kamal al-Din Behzad and Sultan Muhammad created fine works in the field. Due to the cultural relations with Safavid and Mug...
متن کاملبررسی نقشمایه درخت سرو در قالیهای دوره صفوی و قاجار
نقش سرو که با عقاید آئینی و رسوم و فرهنگ ایرانی، مرتبط است، درقالی ایرانی، به وفور دیده می شود. کاربرد این نقش براساس باورها و عقاید هر دورهای از هنر ایران است و استفاده از آن در قالی، دلیل بر اهمیت این نقش نزد ایرانیان، از دیرباز تا کنون است. مسئلة این پژوهش شناخت اصالت نقوش ایرانی و ادارک بهتر معانی طرح های اسطورهای و مفاهیم عمیق آن هاست. این پژوهش از نظر روش توصیفی – تحلیلی است که به ...
متن کاملبررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...
متن کاملبازشناسی قالی های تصویری کرمان(دوره های قاجار و پهلوی)
استان کرمان یکی از مراکز مهم قالیبافی در ایران که قالیهای آن دارای طرح و نقشی متمایز از سایر مناطق ایران است. از دورۀ قاجار، که قالی کرمان در دنیا مطرح شده، در طرح و نقش آن تحولات بسیاری رخ داده است. تأثیر هنر طبیعتگرایی و ناتورالیسم غربی در دورۀ قاجار بر هنرهای ایرانی از جمله هنر قالیبافی خود را نمایان میکند و بافت قالیچههای تصویری نیز در دورۀ قاجار رواج پیدا میکند که در کرمان نمونههای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023