بررسی نقوش قرآنی در دوره ایلخانی و تیموری
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سمیرا بنایی
- استاد راهنما نادر موسوی فاطمی محمدهادی دانش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
موضوع پژوهش که با روشی توصیفی-تاریخی، با رویکردی پژوهشی صورت گرفته است، بررسی نقوش قرآنی در دوره ی ایلخانی و تیموری می باشد. اهداف مهم این پژوهش بررسی دو مساله برای محقق است، یکی تطابق نقوش قرآنی با کلام الهی و دیگری اصل و منشا پیدایش نقوش قرآنی. ابزار این پژوهش در دو سطح مرور اسناد و روش مشاهده صورت گرفته است. از میان آثار موجود در این زمینه از دوران صدر اسلام تا دوره ی قاجار، علاوه بر بررسی نمونه های موجود در ادوار مختلف، به تحلیل آثار دردوره ی ایلخانی و تیموری پرداخته شده است. از مواردی که در این تحقیق بدان اشاره شده است: مقدمه ای بر پیدایش اسلام و نزول قرآن، هنر اسلامی به ویژه کتاب آرایی و هنرهای وابسته، خوش نویسی و تذهیب و سیر تاریخی تذهیب قرآن در ادوار گوناگون و بخصوص در دوره های اوج زیبایی این هنر ایلخانی و تیموری می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که تزئین قرآن از همان ابتدای ثبت و نوشتن آیات، با قرآن همراه بوده است. ارزش والای قرآن در نزد مسلمانان به قدری بود، که می خواستند آخرین حد توانایی خود را برای هر چه زیباتر و نفیس تر کردن این کلام الهی به کار برند. آنها معتقد بودند که اگر سخن خداوند با خطی زیبا و تزئیناتی چشمگیر همراه باشد بر ذهن و جان خواننده ی آن تاثیر بیشتری خواهد داشت. همچنین در بررسی های انجام شده، این نتیجه حاصل شد که نقوش قرآنی نه تنها با کلام الهی تطابق دارند، بلکه در ادامه ی این معانی و سخنان الهی می باشند و از بطن مفاهیم آیات قرآن بیرون آمده اند. اصل و منشا پیدایش این نقوش به دوران قبل از اسلام، دوره ی ساسانیان و ظهور مانی می رسد. با تحلیل و بررسی نقش ها می توان آنها را در ادامه ی نقوش ساسانی دانست. زیرا کتاب آرایی از دوره ی ساسانی و در زمان مانی و کتاب مهم او "ارژنگ" رواج داشته است و به نظر می رسد که نقوش قرآنی از نقش های موجود در آن زمان تاثیر خود را گرفته باشند.
منابع مشابه
بررسی هماهنگی نقوش تزیینی با شکل سفالینه ها در دوره های ایلخانی، تیموری و صفوی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبررسی نقوش و شیوه تزیین توپی گچی ته آجری در بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی
چکیده: در بناهای دوره سلجوقی وایلخانی دو نوع تزیین اساسی دیده می شود: تزیین آجری و تزیین گچبری. توپی گچی ته آجری زینتی است که با استفاده از گچ و آجر به وجود می آید؛ اما نه در رده تزیینات گچی قرار می گیرد و نه در زمره تزیینات آجری. آرایه ای است قائم به ذات، با پشتوانه بصری قوی که با سادگی ابتدایی و هماهنگی چشم نواز ساختمان را از بند تزیینات پیچیده و رمز آلود جدا ساخته، نوعی رهایی و آزادی در ترک...
متن کاملنقش نغمات بر حیات و ماندگاری سازها مطالعه ی موردی: دوره ی ایلخانی و تیموری
در پژوهش حاضر تلاش شده است نقش و تأثیر نغمات تولید شده توسط سازها بر حیات و ماندگاری سازها در برشی تاریخی از موسیقی ایران (دوره ی ایلخانی و تیموری) مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق سه عنصر مهم در «نغمات تولید شده توسط سازها» این گونه شناسایی شده اند: 1 ـ اجرای گام بالقوهی سامانه موسیقی 2 ـ وسعت صوتی 3 ـ اجرای همزمان چند نغمه. در مبحث «اجرای گام بالقوه» چگونگی اجرای گام بالقوهی 17 نغمهای ص...
متن کاملمطالعه ای سازشناختی بر تغییر تناسب ساختار عود ( بربط) درتصاویر دوره ساسانی، ایلخانی-تیموری و صفوی
پژوهش حاضر با روشی تطبیقی و رویکرد رَوندپژوهانه، روند تغییر شکل و تناسبات درونی ساز عود و تناسب آن با ابعاد نوازنده را در نمونه هایی از دوره ساسانی، ایلخانی- تیموری و صفوی مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. هدف از این پژوهش آن است که اولا ببینیم ساختار این ساز بر اساس مستندات مکتوب و تصویری موجود در دوره ای هزار ساله روند تغییرات پیوسته ای داشته است یا خیر و همچنین در مقایسه با تناسبات بدن نوازند...
متن کاملنگاهی به وجه اساطیری - آئینی شیر و گاو در دو نسخه از کلیله و دمنه (دوره ایلخانی و تیموری)
چکیده اساطیر در ایران باستان همیشه یادآور معانی گوناگون بودهاندو در این میان، برخی از این اسطورهها هم چون شیر و گاودر باور ایرانیان، از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و مردم ایران زمین از آنها به نیکی یادکردهاند.هدف از نگارش این مقاله،توجه به جایگاه ویژه این اساطیردر مصورسازی نسخ خطی کلیلهودمنه و تأثیر آنهابر هنر نگارگری است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که اساطیر شیر و گ...
متن کاملبررسی تطبیقی نگارۀ دیو در مکاتب نگارگری دوران ایلخانی و تیموری
در هنر نگارگری، نگارگران تمامی مکاتب ذهنیتی کامل و فعال دربارة نبرد کیهانی میان آفرینش اهریمنی و آفرینش ایزدی داشتند. در این میان دیو که نماد اهریمن و دشمن است با چهرههای حیوانی با شاخ ودم و عریان، با سلاحهای بدوی و دیگر موارد نشان داده شده است. نگارگران با نمایش این ویژگیها به نوعی به برتری آفرینش ایزدی در مقابل آفرینش اهریمنی اشاره کردهاند. هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش دیو در نگارههای دورة...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023