مبانی نظری خودشناسی در مثنوی مولانا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده محمدرضا رجبی
- استاد راهنما شهرام پازوکی
- سال انتشار 1391
چکیده
بی تردید، شناخت «هویت» آدمی، یعنی «کیستی و چیستی خود»، یکی از دلمشغولی های اصلی اندیشمندان علوم انسانی از گذشته تا کنون بوده است. از این رو، دانشمندان از زاویه ها و چشم اندازهای مختلف علمی و با رویکردهای متفاوت، همواره کوشیده اند تا چارچوبی نظری برای این مسئله ترسیم و تبیین نمایند. در عرفان اسلامی نیز این بحث زیر عنوان «معرفت نفس یا خودشناسی» مجال طرح و بررسی می یابد. «خودشناسی» در رهیافت عرفانی همواره یکی از مهم ترین مباحث و مسائل هر نظام عرفانی تلقی شده و در اغلب طریقت های عرفانی معرفت حق و معرفت نفس قرین و همدوش دانسته شده است به گونه ای که از بین راه های خداشناسی، عارفان نه تنها راه انفسی را برتر از راه آفاقی می دانند بلکه وصول به حق را جز از رهگذر خودشناسی میسر نمی دانند. نوشتار حاضربا رویکرد عرفانی، تبیین مبانی معرفتی مولانا جلال الدین بلخی، عارف برجسته قرن هفتم را در مواجهه با مسئله «هویت شخصی» بر عهده دارد. مولانا در پاسخ به چیستی انسان و دیگر سوالات مطرح شده از این دست، از دو منظر هستی شناسی ـ معرفت شناسی و انسان شناسی عرفانی پاسخ می دهد. از نگاه هستی شناسی مولانا معتقد است انسان ها تا هنگامی که در سطح آگاهی پدیداری به سرمی برند از حقیقت هستی بی خبرند و نیست را هست و هست را نیست می پندارند. تنها با تسلیم به مطلق شدن می توان به حقیقت هستی (مطلق) رسید و براساس همین رهیافت از منظر انسان شناسی به انسان از منظر پیوندش با مطلق می نگرد و آدمی را دارای ماهیتی متعین و متشخص نمی داند. آنچه انسان شناسی عرفانی در باب آدمی می گوید مبتنی بر نوعی تجربه خاص از وجود انسان و نوعی معرفت نسبت به سرشت و حقیقت او در پیوند با امر متعالی است که با تجربه خاصی به نام «تجربه عرفانی» در پیوند است که از راه تجربه عادی مقدور و میسور نیست و تنها از رهگذر شکستن چارچوب آگاهی و شاکله های مفهومی متعارف صورت می پذیرد. به موجب این رهیافت، شناخت حقیقی «خود» تنها از رهگذر «نفی خود» امکان پذیر است؛ حالتی که در آن هم? تمایزات «فاعل شناسا و متعلق شناسایی» از میان برمی خیزد و اراده و آگاهی و عقل انسان در وجودی برتر استحاله می یابد. مولوی این حالت را تنها راه رسیدن به «خودشناسی» و «خداشناسی» محسوب می کند و آن را فنای فی الله می نامد. مولانا برای رسیدن به این ساحت از فقر کامل هیچ نخواستن، هیچ نداشتن و هیچ ندانستن را توصیه می کند و درنهایت به عشق می رسد و این عشق را هم علت فنا و نیستی می داند و هم معلول آن. روش این پژوهش کتابخانه ای و براساس رجوع به منابع اصلی است. و تحلیل اطلاعات و داده های فراهم آمده براساس طرح تحقیق و فصول مختلف آن، پژوهش را به اهداف خود نزدیک کرده است. واژگان کلیدی: عرفانی اسلامی، مولوی، خودشناسی/ معرفت نفس، جان، فنا
منابع مشابه
مبانی نظری شطحیات عرفانی از نگاه مولانا
از مباحث مهم عرفانی، اسرار رازهایی است که در شطحیات و سخنان متناقض نمای عرفای بزرگ مطرح گردیده است. برای دریافت بن مایههای پارادوکسهای هنری در زبان و بیان اهل تصوف، بهخصوص پارادوکسهای عرفانی (شطحیات)، باید به دنبال مبانی نظریای بود که بتواند اساس شطحیات عرفانی را تبیین و تفسیر نماید. نگارندگان معتقدند تقابل ساحات وجودی آدمی در نگاه مولانا، اساس پارادوکسهای عرفانی را تشکیل میدهد؛ به همین...
متن کاملمبانی نظری شطحیات عرفانی از نگاه مولانا
از مباحث مهم عرفانی، اسرار رازهایی است که در شطحیات و سخنان متناقض نمای عرفای بزرگ مطرح گردیده است. برای دریافت بن مایه های پارادوکس های هنری در زبان و بیان اهل تصوف، به خصوص پارادوکس های عرفانی (شطحیات)، باید به دنبال مبانی نظری ای بود که بتواند اساس شطحیات عرفانی را تبیین و تفسیر نماید. نگارندگان معتقدند تقابل ساحات وجودی آدمی در نگاه مولانا، اساس پارادوکس های عرفانی را تشکیل می دهد؛ به همین ...
متن کاملاعتراض در مثنوی مولانا
شعر اعتراض، به عنوان یکی از زیرمجموعههای شعر متعهد، از دیرباز در ادبیات فارسی به اشکال مختلف وجود داشته است. آثار اغلب شعرا و نویسندگان برجستۀ ایرانی از گذشته تا امروز ، آیینۀ تمام نمای محیط و روزگار زندگی آنان بوده است. چنان که بسیاری از آنان در تحلیل و تبیین دشواریهای زندگی به مراتب تیز بینتر و حساستر از سایر دانشمندان اجتماعی بودهاند و نسبت به مسایل و مشکلات جامعه، احساس مسؤولیت میکرد...
متن کاملموانع معرفت در مثنوی مولانا
چکیدهفاعل شناسایی که در نظر بسیاری از فیلسوفان نادیده انگاشته شده در نظر مولانا اهمیّت بسیاری دارد. در نگرش او برای دستیابی به گزارههای مطابق با واقعیت، باید در کنار بهرهگیری از علم منطق و روشِ درستِ تحقیق، به تهذیب نفس و خودسازی هم توجه کرد. او عقیده دارد گناه، گذشته از همة خطرات و آسیبهایی که برای حیات معنوی و مادی انسان دارد، واقعبینی او را هم با تهدیدی جدی روبهرو میسازد و مانع دستیابی ا...
متن کاملجایگاه کنایه در مثنوی مولانا
کنایه از رایج ترین ابزارهای بلاغی است که در متون ادبی و هنری به خصوص در آثاری که دارای سبک تعلیمی هستند کاربرد فراوان دارد. در مقاله حاضر نگارنده کوشیده است که قلمرو و جایگاه کنایه را در مثنوی مولانا جلال الدین رومی مورد مطالعه قرار داده و نکات در خور توجه در این زمینه را بیان نماید. این مقاله صورت اجمالی از یک طرح پژوهشی است، که شامل تمام کنایات دو دفتر مثنوی همراه با توضیح آنهاست.
متن کاملمبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی مولانا با تاکید بر مثنوی
اخلاق یکی از دغدغه های زندگی بشر بوده و هست. حجم زیادی از کتاب های آسمانی و غیر آسمانی را در بر دارد. از آنجا که در اخلاق با رویکردهای عقلی، عرفانی و نقلی روبرو هستیم و چون به نظر می رسد که اخلاق عرفانی برآمده از عرفان عملی باشد، در رساله حاضر پس از بررسی رابطه اخلاق عرفانی و عرفان عملی روشن می گردد که اگر چه این دو علم اختلاف ماهوی ندارند ولی در تمایز اساسی آنها می توان گفت: که دغدغه اصلی عرفا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023