تحلیل بازنمایی ریا و تزویر در آثار صادق هدایت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
- نویسنده محمد زارعی
- استاد راهنما محمد جواد زاهدی مازندرانی فرهنگ ارشاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
آثار ادبی و داستانی یکی از ابزارهای فهم فرهنگ دوره های تاریخی و اجتماعی به حساب می آیند و می توانند در درک و بررسی دوره های گذشته ی تاریخی به کمک پژوهشگران در عرصه ی جامعه شناختی آیند. زیرا این متون خود، به نوعی جامعه شناختی اند و شرایط و مسائل اجتماعی را در خود بازنمایی می کنند و یک حوزه ی مطالعاتی مفید برای تحلیل این مسائل پدید می آورند. در این پژوهش هدف اصلی تحلیل همین بازنمایی ها در ارتباط با ریا و تزویر در متون داستانی صادق هدایت است و نیز چگونگی بازنمایی، شدت و میزان آن، چگونگی برساخت مسئله در داستان ها و همچنین چگونگی رابطه ی میان آثار داستانی صادق هدایت و جامعه ی پیرامون او می باشد. چارچوب نظری ای که برای این تحقیق و پاسخ به پرسش ها برگزیده شد، به ترتیب نظریه ی بازنمایی برساختی استوارت هال، الگوهای تحلیلی برساخت گرایی مسائل اجتماعی دانیلین لوزیک و نظریه ی ساختار گرایی تکوینی گلدمن می باشد. ضمناً برای بررسی بهتر و درک گسترده تر مسئله ی پژوهش؛ اندیشه های فوکو، رابرت بلا، لویناس و پارتو مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر می کوشد که با استفاده از روش تحلیل محتوا، مقوله سازی براساس شاخص های از پیش تعیین شده به بررسی متون داستانی بپردازد تا به طور جزئی تر و عمیق تری ساختار معنادار اثر را در ارتباط با ریا و تزویر استخراج کند و آن را در قالبی گسترده تر با جهان پیرامون نویسنده مقایسه و بررسی کند.
منابع مشابه
ریا و تزویر و انعکاس آن در اشعار جامی
یکی از رذایل اخلاقی که همواره جوامع بشری در طول تاریخ به آن مبتلا بودهاند، ریا و تزویر است. ریای افرادی که هدفشان کسب نفوذ و اعتبار اجتماعی با ارائة شخصیّتی مقبول در نزد مردم است. جامی یکی از شاعران برجستة ادبیّات تعلیمی ایران است که در آثار ارزشمند خود به مباحث اخلاقی ازجمله ریا پرداخته است. از اشعار او برمیآید که در دوران وی ریا، صوفینمایی، تشکیل گروههایی از متصوّفه در اطراف یک شیخ و سکونت د...
متن کاملنقد شخصیت در آثار داستانی صادق هدایت
چکیده شخصیتهای داستانی از طریق انتساب خصیصههای فردی، اجتماعی، سیاسی و ... در یک متن معرفی میشوند و در جریان کنشها و واکنشها، بازتاب دهندۀ افکار، آمال و ناگفتههای درونی خود، خالق اثر و ویژگیهای محیطی هستند. هدف از مقالۀ حاضر، تحلیل ساختار شخصیت و امکانات محیطی در ایجاد و شکلگیری شخصیتهای داستانی در آثار داستانی «صادق هدایت» است. حضور شخصیتهای تیپیک «هدایت» در محیط داستانهایش به رکود...
متن کاملبازتاب جلوههای معناباختگی در آثار صادق هدایت
تحت تأثیر رواج اندیشههای پوچگرایی متأثر از وقایع و تحولات فلسفی، علمی، تاریخی و اجتماعی عصر مدرن، در ادبیات قرن بیستم، سبکی با عنوان ادبیات معنا باخته (Absurd literature ) پدید آمد که با تأکید بر فقدان منطق در طبیعت و انزوای انسان در جهانی فاقد معنا و ارزش، به بیان اندیشههایی همچون بیهدفی و پوچی، بیایمانی، از خودبیگانگی، بیهویتی، تنهایی، مرگاندیشی و... در زندگی انسان عصر مدرن میپرداخت....
متن کاملمؤلّفه های نهیلیسم در آثار صادق هدایت و زکریا تامر
بدبینی به هستی و مناسبات آن، همواره در طول تاریخ بشر مطرح بوده است؛ لیکن رویکرد به آن به صورت یک مکتب فکری رسمی و با نام نهیلیسم از ثمرات مدرنیسم میباشد که به موازات ادامۀ حیات در آثار فیلسوفان و متفکران در اشعار شعرای زبان فارسی و عربی بازتاب یافتهاست. از آنجا که یکی از بهترین روشهای تبیین یک مسأله، مقایسة آن با نمونهای هم شأن و همجنس است، نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، عناصر و مؤلّفه...
متن کاملنقد شخصیت در آثار داستانی صادق هدایت
چکیده شخصیتهای داستانی از طریق انتساب خصیصههای فردی، اجتماعی، سیاسی و ... در یک متن معرفی میشوند و در جریان کنشها و واکنشها، بازتاب دهندۀ افکار، آمال و ناگفتههای درونی خود، خالق اثر و ویژگیهای محیطی هستند. هدف از مقالۀ حاضر، تحلیل ساختار شخصیت و امکانات محیطی در ایجاد و شکلگیری شخصیتهای داستانی در آثار داستانی «صادق هدایت» است. حضور شخصیتهای تیپیک «هدایت» در محیط داستانهایش به رکود و...
متن کاملمناسک تدفین و آیینهای گورستانی در آثار داستانی صادق هدایت
کانون توجه این مقاله، ترکیب ویژهای از مرگاندیشی و فرهنگشناسی در آثار داستانی صادق هدایت است. بازپردازی شیوههای مختلف تدفین و سازههای گورستانی، به یاری دانش باستان شناسی و مردم شناسی و برحسب فرهنگ، تمدن، سنن، آیینها و مناسک مختلف، نشان دهندۀ درنگ شایستۀ او در اینگونه باورهاست. هدایت در داستان پدران آدم، روایتگر مرگ یک انسان ـ میمون و در داستانهای تاریکخانه، بوف کور، تخت ابونصر، آفرین...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023