بررسی نقاشان دهه ی 40 ایران

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده مریم رزنی
  • استاد راهنما فریدون امیدی نقلبری
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

این پژوهش با نام بررسی نقاشان دهه ی 40 ایران شامل 5 فصل است. نحوه ی جمع آوری این رساله کتابخانه ای بوده و هدف بررسی نقاشان دهه 40 ،چگونگی شکل گیری و تحلیل آن در دوره ی مذکور بوده است . نقاشی معاصر ایران از زمان کمال الملک و پیروانش شکل نوینی به خود گرفت، سپس نگارگری جدید و نقاشی قهوه خانه را به همراه داشت. نقاشی معاصر ایران ترکیبی از گرایش های متفاوت هنری است که تحت تأثیر جریانهای اجتماعی، فرهنگی ، هنری و سیاسی شکل گرفته اند. نقاشان نوگرای دهه ی 40 با اهداف و انگیزه های قوی دستاوردهای نوینی را بنیان نهادند . در این میان بی ینال ها بر روند ثبات نقاشی نوگرا یی تأثیر نبودند .این هنرمندان توانستند با تکیه بر سنت های هنری، پلی میان گذشته و زمان معاصر بزنند و با تکیه بر عناصر بصری، ملی و مذهبی به نوآوری دست یابند. فعالیت این دسته از هنرمندان عنوان مکتب سقاخانه و نقاشیخط را به خود گرفت و این نوع نقاشی توانست در روند نقاشان بعد از خود تأثیر گذاشته و شکل گسترده تری به خود بگیرد . پژوهش این نتیجه رادر بردارد که در وضعیتی که بسیاری از هنرمندان نوگرا ماهیت سنت و مدرنیسم را آنگونه که باید درک نکرده وآنرا مورد بررسی دقیق قرار نداده بودند، البته نوآوریهای آنان در دهه ی 40 چشمگیر بوده است واژگان کلیدی: نگارگری، نقاشی قهوه خانه، نقاشی نوگرا، دهه ی 40، سقاخانه، بی ینال، نقاشیخط.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مطالعه فضا سازی خلوت در آثار نقاشان معاصر ایران از دهه ی 40 تا کنون - پروژه عملی : "تجلی خیال "

چکیده خلوت و جلوت دو ساحتِ بسیار مهم هنر بوده و در همه یاخته های جهان وجود دارند. این دو مکمل یکدیگر و بسیار حساسند. جدای از هنرِ نقاشی، خلوت را در موسیقی، کلام، معماری، مناجات و ... نیز می توان یافت. فضای خلوت در نقاشی شرق دور بسیار بارز و آشکار است اما در نگارگری ایرانی فضای پُر و تُهی (وجود و عدم) هر دو ارزشمند می باشد و بین این دو تعادل برقرار بوده است. نگارگری ایرانی تا به امروز مسیر پُر فراز...

15 صفحه اول

بررسی تاریخ شفاهی طراحی گرافیک مدرن ایران (از دهه ی20 تا پایان دهه ی 40 شمسی)

هدف اصلی این پژوهش جمع آوری و تدوین تاریخ طراحی گرافیک مدرن ایران، فعالیت های افراد پیشکسوت آن و شرکت های تبلیغاتی مطرح، در بازه ی زمانی دهه ی 1320 تا پایان دهه ی 1340 شمسی است. با توجه به این که اطلاعات موجود در این زمینه به صورت منبعی مکتوب، موثق، مستند و منسجم وجود ندارد و تنها مجموعه ای را شامل می شود که یا به صورت خاطره در ذهن نسل های اول و دوم طراحان گرافیک ایران موجود هستند و یا مصاحبه ه...

بازنمایی شهر در رمان‌های فارسی دهه 40

پرسش اصلی مقاله این است که تهران چگونه در دهه ۴۰ از خلال رمان‌ها تصویر شده است؟ و به‌طورکلی شهر تهران حول چه مضامینی و چگونه صورت‌بندی شده است؟ شش رمان شهری در سالهای دهه ۴۰بر اساس روش تحلیل کیفی مطالعه شده‌اند. تصویر شهر به عنوان نماد مدرنیته تحول یابنده با عناصر دیستوپیایی‌اش برجسته شده است، در همه این رمانها، شهر پلید، فرد معصوم را به آدمی بی عاطفه و دلال و در عین حال دلزده و ناراحت تبدیل می...

متن کامل

بررسی تاثیر تکنولوژی بر نقاشان دهه هشتاد ایران

هنر جدید معاصر با تمام جنبش¬های گوناگونش از دل تحولات مدرنیسم متولد شد. تکنولوژی، از مظاهر اصلی مدرنیسم، سال¬ها به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره¬ی ما به شمار می¬آید و هنرمندان جوان به عنوان بیشترین استفاده کنندگان از این تکنولوژی جدید، ناخودآگاه تحت تاثیر آن قرار گرفته و نتیجه¬ی این تاثیرات را در آثار هنری خود بروز می دهند. تحقیق پیش رو سعی دارد تا تاثیر تکنولوژی را بر نقاشان دهه¬ی...

15 صفحه اول

بررسی تقابل سنت و مدرنیته بر نقاشی سقاخانه ای ایران (دهه ی 40 )

مکتب نقاشی سقاخانه ای یکی از مهم ترین جریان های هنری در روند نوگرایی است که دردهه 40 در ایران شکل گرفت . به همین منظور تقابل سنت و مدرنیته برای این نقاشی مورد بررسی قرار می گیرد . زمان اوج گیری سیاست مدرن گرایی از عوامل پیدایش این مکتب بوده است . پژوهش حاضر در جستجوی عوامل موثر و تاثیرات نقاشی غربی ( هم زمانی آن با پست مدرن در اروپا ) بر این اساس صورت گرفته که به شیوه ی توصیفی و تحلیلی - تطبیقی...

ویژگی‌های اجتماعی نقاشان نوگرای ایران

هدف این مقاله نشان دادن ویژگی‌های اجتماعی هنرمندان نقاش نوگرای ایران است. پرسش اساسی این است که آیا می‌توان الگوی ثابتی به‌دست آورد که نشان دهنده تأثیر عوامل اجتماعی بر هنرمند شدن افراد باشد یا خیر. برای پاسخ به این پرسش لازم است ویژگی‏های اجتماعی هنرمندان، در اینجا نقاشان نوگرای ایران معرفی شوند. این مقاله به لحاظ نظری به حوزه جامعه‌شناسی هنر مربوط می‌شود و بر هنرمندان تاکید دارد. چارچوب نظ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023