بیان محتوای طراحی انسان در آثار کمال الدین بهزاد
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سارا شیراوند
- استاد راهنما نادر موسوی فاطمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پژوهش حاضر که با هدف بررسی محتوی طراحی انسان در آثار استاد کمال الدین بهزاد هراتی با روشی توصیفی و مرور اسنادی صورت گرفته است. برای این منظور از میان آثارمستند و امضادار ایشان هشت اثر معروف با عنوان: یوسف و زلیخا، گدایی بر درب مسجد، کاخ خورنق، خلیفه در حمام، پیر صوفی و جوان، مباحثه در محضر قاضی، دارا و شبان اسبها، جنگ طایفه ها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی از میان 32 اثر وی انتخاب گردید. نتایج نشان داد مفهوم انسان در اندیشه بهزاد مفهومی فرا فیزیکی است، در واقع بهزاد نه تنها به حالات انسانی بلکه به تمامی معناهای ناشی از این حالات توجه کرده است. نتایج همچنین نشان داد مفهوم انسان فارغ از هر گونه اندیشه طبقه ای نگریسته شده و این اندیشه در گفتمان تصویری بهزاد مدام به نقد گذاشته می شود. که هیچ چیز نمی تواند جایگاه ارزش های والای شخصیت انسانی که بر گرفته از فطرت و نهاد پاک انسانی است، را بگیرد. کلید واژه ها:انسان، کمال الدین بهزاد، فرم، عرفان، چهره پردازی، آثار کمال الدین بهزاد
منابع مشابه
بررسی شاخصه های بصری در آثار کمال الدین بهزاد مطالعه موردی: اثر (سماع درویشان)
هنرمندان ایرانی در طی دورههای متمادی، با ذوق مهذب و پالودة خود هنرهایی آفریدهاند که در آن واحد هم حسی و هم معنوی است. در نگارة (سماع درویشان) از آثار کمالالدین بهزاد، لایههای مجهولی وجود دارد که تحلیل و تفسیر این لایههای پنهان و مجهول هدف این پژوهش است. فرض براین است که با دیدگاه مبانی هنرهای تجسمی و طراحی لباس میتوانیم بین مفاهیم فرم، مضمون، ترکیببندی و رنگ در نگارة (سماع درویشان) رابطة...
متن کاملنگرۀ مؤلف و آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی
آثار نگارگری ایران عرصة پرباری جهت انجام پژوهش های معاصر است. در میان نشانه های پراهمیت در آثار نگارگری ایران موضوع امضا و نام هنرمند را می توان مطرح کرد. امضا و نوشتن نام مؤلف به نوعی صحه بر ثبت نگاره به دست هنرمندی خاص است. این سنت به نوعی اثر را شناسنامه دار و به عبارتی اصل و نسب دار می کند. نام هنرمند که بر سینة اثر بدرخشد رابطة خویشاوندی آن درست از کار در می آید و راه بر انتساب آن به هر هن...
متن کاملمقایسه مفهوم و جایگاه انسان در آثار کمال الدین بهزاد و رافائل سانتسیو
در این تحقیق سعی بر آن است تا به نحوه تفکر نسبت به "انسان" به مثابه یک مولفه تصویری ,در آثار کمال الدین بهزاد و رافائل سانتسیو پرداخته شود و در پس آن به تارو پود فلسفی این دو هنرمند شاخص نزدیک شد تا بتوان ادراک بهتری نسبت به چگونگی نمایش انسان ,در آثار آن دو داشت.موضوع بحث در مورد دیدگاههای شرقی و غربی از حیث اندیشه و بینش موجود در هر اثر حول محور انسان , بسته به زمان و موقعیت جغرافیایی متفاوت ...
15 صفحه اولتحلیل نقش دوگانه ی معماری در آثار کمال الدین بهزاد
در آثار کمالالدین بهزاد، معماری نقش ویژهای دارد. مسجد، کاخ، حمام و... جدا از نقش ویژهای که در هندسه و ساختار آثار او دارد، به لحاظ معنایی نیز دارای نقشی دوگانه(زمینی/ آسمانی) است. از سویی معماری به منزلهی پدیدهای که بر زمین برپا و استوار میشود پیوند مستقیم با امور واقعگرا مییابد و از سوی دیگر معماری در فرهنگ عرفانی ایران، که بیشک بهزاد هم از آن بهرهمند بودهاست، دارای معانی نمادین می...
15 صفحه اولبررسی ریشه های عرفانی جامی در آثار کمال الدین بهزاد
در این پایان نامه تلاش شده است با توجه به عدم پژوهش علمی و کلاسه شده در زمینه رابطه عرفانی مابین جامی و کمالالدین بهزاد، اقدام به بررسی و تبیین روابط و تاثییرات جامی به عنوان شاعر و عارف قن 9 با کمال الدین بهزاد نگارگر نازک قلم معاصر خویش بپردازیم
بررسی ابعاد مدیریت هنری کمال الدین بهزاد
یافته های این تحقیق حاصل پژوهش های میدانی ‘ تجربی و تخصصی نویسنده در رشته گرافیک و مطالعه کتابخانه ای و تاریخی بوده و به روش تحلیلی و تطبیقی سعی در توصیف ابعاد مهم مدیریت هنری کمال الدین بهزاد در دوره طلایی تاریخ هنر ایران را دارد. هدف از این تحقیق بررسی شیوه و الگوی مدیریت هنری کمال الدین بهزاد است . فرضیه های تحقیق عبارتند از : 1- شرایط تجربی و هنری کمال الدین بهزاد متناسب با تصدی مدیریت هن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023