بررسی مضامین تساوی طلبانه جنسیتی در فیلم های تهمینه میلانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
- نویسنده توران رنجبر
- استاد راهنما تژا میرفخرایی حوریه دهقانشاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
فیلم یکی از بهترین ابزارها برای شناخت شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه است و با مطالع? آن می توان به ایدئولوژیها و باورها و سنن حاکم برآن آشنا شد و مطلوب و نامطلوب جامعه را شناخت. در این میان بررسی فیلم هایی با کارگردانی زنان می تواند مسائل جنسیتی پرداخت که معمولا" چون در اقلیت هستند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما از قدرت تأثیر گذاری بالای این نوع فیلم ها در ساخت و شکل دهی فرهنگ دو جنس زن و مرد نمی توان چشم پوشی کرد. بررسی برابری جنسیتی فیلم های تهمینه میلانی به عنوان موضوع این تحقیق دیدگاهی که راجع به زنان وجود دارد و تصویری که از زن ارائه می دهد و شکستن کلیشه های جنسیتی که از طرق مختلف نشان می دهد و زن مطلوب را خلاف آنچه در آثار دیگرسینمایی می باشد به نمایش می گذارد. برای دستیابی به این اهداف از نظریات لورا مالوی، استوارت هال، تاچمن جهت استفاده از موضوعاتی همچون: لذت بصری، فمینیست و سینما، خود و دیگری، جامعه مرد سالار و فنای نمادین زنان شرح داده خواهد شد. در این پایان نامه مسائل فوق از طریق تحلیل محتوای کمی و کیفی با بررسی جامعه آماری که همان فیلم های میلانی است و با روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند بررسی خواهد شد و نهایتا" از طریق جداول یک بعدی و دو بعدی و رابطه معنی داری بین مقوله ها به این نتایج رسیده است: اولین نتیجه: مضامین تساوی طلبانه را از طریق متفاوت نبودن زن ومرد از نظر تحصیلات، مهارتهای آنها و میزان استفاده از محصولات فرهنگی و دیالوگ های زنان بیان شده است و همینطور از طریق نشان دادن اکثر صحنه ها زن را در بیرون از منزل و در حال انجام دادن فعالیتهای مشترک با مردان را نشان می دهد. دومین نتیجه: کارگردان نتوانسته برابری بین زن و مرد را در فیلم هایش رعایت کند و در واقع زن ها را خودی و مثبت و مردها غیر خودی و منفی معرفی می کند این مسئله باتوجه به اینکه تعداد سکانس های بدون زن بسیار کم است و ارزشهای اخلاقی و قانونی را در اکثر اوقات مردان رعایت نمی کنند و مرد را عامل خشونت می داند و تمامی قهرمان های داستان زن و ضد قهرمانان در اکثر صحنه ها مرد نشان داده می شود. نتیجه سوم: گرایشهای فکری میلانی از اولین فیلم تا فیلم های اخیرش تغییر نکرده و همچنان بدنبال برابری حقوق زن و مرد و رسیدن به اعتدال در جامعه است؛ این مسئله را با نشان دادن اشتراکات پیامی و مضمونی در تمامی فیلم ها مورد تحلیل و توصیف قرارداده شده است.
منابع مشابه
بررسی مضامین تساوی طلبانه جنسیتی در فیلم های تهمینه میلانی
فیلم یکی از بهترین ابزارها برای شناخت شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه است و با مطالعۀ آن می توان به ایدئولوژیها و باورها و سنن حاکم برآن آشنا شد و مطلوب و نامطلوب جامعه را شناخت. این پژوهش با هدف بررسی مضامین تساوی طلبانه جنسیتی در فیلم های تهمینه میلانی، همچنین تصویری که از زن بابت شکستن کلیشه های جنسیتی در فیلم هایش ارائه می دهد، انجام یافته است. برای دستیابی به این اهداف از نظری...
متن کاملقدرت و پادقدرت جنسیتی در سینمای ایران، مقایسة تطبیقی آثار تهمینه میلانی و رخشان بنیاعتماد
در نظریههای مربوط به اعمال قدرت، عدهای از اندیشمندان معتقدند قدرت عموماً از طریق مکانیسمهای «متنی» بر جامعه اعمال میشود. این پژوهش سعی در شناخت مکانیسمهای متنی اعمال قدرت جنسیتی دارد. پرسش پژوهش حاضر این است که سینما با چه مکانیسمهایی در راستای انقیاد زنان حرکت میکند و به تحکیم گفتمان مردسالاری میپردازد؟ همچنین، در سینما چگونه گفتمان زنان به واسازی این الگوی اعمال قدرت میپردازد؟ برای پا...
متن کاملبررسی خشونت خانگی علیه زنان در آثار فیلم سازان زن ایرانی (مطالعه ی موردی: فیلم های رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی) – پروژه عملی: ساخت فیلم «تطهیر»
بررسی منشأ و انواع خشونت به طور عام و خشونت خانگی علیه زنان به طور خاص از مسایل مهم جوامع بشری است. با توجه به گستردگی این موضوع، بازنمایی آن به گونه¬¬های مختلف در آثار سینما-گران ارائه شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی خشونت خانگی علیه زنان در آثار فیلمسازان زن ایرانی (مطالعه موردی رخشان بنی¬اعتماد و تهمینه میلانی) و همچنین بررسی تفاوت دیدگاه این دو فیلم ساز ، سعی کرده است تا به این پرسش ها پاس...
بررسی تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش (پایه های دوره راهنمایی در مناطق شهری و روستایی استانهای کشور)
هدف تحقیق توصیفی حاضر بررسی تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش دوره راهنمایی تحصیلی مناطق شهری و روستایی استان های کشور بوده است، به این منظور تعداد جمعیت واجب التعلیم (از سرشماری) و جمعیت دانش آموزی (از آمارنامه وزارت آموزش و پرورش) سال 1385 پایه های دوره راهنمایی تحصیلی استخراج و نرخ ثبت نام ناخالص دختران و پسران هریک از پایه های دوره مذکور محاسبه و از تقسیم نرخ ثبت نام ناخالص دختران بر پسران، م...
متن کاملبازنمایی خانواده در سینمای ایران ( با تاکید بر سینمای تهمینه میلانی)
هدف این پژوهش بررسی و مطالعه مفهوم بازنمایی خانواده در سینمای ایران با تاکید بر فیلم های تهمینه میلانی است . بدین منظور از مجموعه فیلم های وی سه فیلم دو زن ، تسویه حساب و واکنش پنجم بدین منظور انتخاب و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند . مبانی نظری این پژوهش دیدگاه استوارت هال در باب بازنمایی می باشد . روش تحقیق استفاده شده نیز روش نشانه شناسی انتقادی جان فیسک می باشد . محقق با اتکا به نظریه باز...
شکاف جنسیتی درآمد: به چالش کشیدن توجیهات عقلانی، تساوی حقوق، تبعیض و محدودیت های مدل های سرمایه انسانی
شکاف جنسیتی درآمد به طور پیوسته و در سطح دنیا به اثبات رسیده است. این مقاله اساسأ بر مبنای داده های کشور آمریکا است، اما شکاف بین درآمد زنان و مردان در هر کشوری وجود دارد. بحث مداومی وجود دارد مبنی بر اینکه شکاف جنسیتی درآمد صرفأ اجتناب ناپذیر و به طور منطقی نتیجۀ منصفانه الگوهای کاری و رفتاری متفاوت زنان و مردان است و یا تاثیر تبعیض کارفرما در مقابل زنان، می باشد. رویکرد سرمایه انسانی که در آن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023