عنصر خیال در مصورسازی داستان های عامیانه
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سامه خلعتبری سلطانی
- استاد راهنما منوچهر رخشان علیرضا گلدوزیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده در این پژوهش، ابتدا مروری شد بر ادبیات عامیانه و فرهنگ توده؛ و هم چنین زیرمجموعه های ادبیات فولکلور مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه با عنوان نمودن افراد تأثیر گذار در زمینه گردآوری ادبیات عامیانه از دوران باستان تا به امروز، بر اهمیت فولکلور در شکل گیری فرهنگ اشاره شد. پس از آن ساختار تخیل و گونه های آن مورد بررسی قرار گرفت؛ نظریه های افراد گوناگون از دوران باستان تا دوران معاصر مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه عناصر موثر بر تخیل و نیز موانعی که بر سر راه آن است، بررسی شد و نیز روشهایی برای پرورش خلاقیت و بیان هر چه بهتر آن ارائه گردید. در ادامه به چگونگی شکل گیری داستان های عامیانه در بین اقوام پرداخته شد و دلایل آن مورد بررسی قرار گرفت و در باب هر یک مثال های از سرزمین های گوناگون ارائه گردید. بدنبال آن داستان های ایرانی، از حیث ریخت شناسی و ویژگیهای شخصیت های آن با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفت. انواع صورت های تمثیلی بیان شد. چند نمونه از داستان های عامیانه، که دارای ویژگی های ذکر شده بود، مطرح گردید.برای نشان دادن دلایل استفاده مداوم افسانه های کهن توسط تصویرگران، تاریخ روایت گری در ایران و اروپا مورد بررسی قرار گرفت. در آخر بررسی دقیقی در باب همراهی داستان های کهن با تصاویر نو انجام شد. نتیجه این تحقیق نقش اساسی عامل خیال در شکل گیری تصاویر و چگونگی پیوند بهتر و محکمتر آن با متن و استفاده از آن برای رشد دادن هر چه بیشتر آموزه های فرهنگ کهن، در بین کودکان و نوجوانان عصر حاضر است؛ با توجه به این موضوع که قصه گویی یکی از عوامل ترویج فرهنگ است. شیوه جمع آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه ایی است. واژگان کلیدی: فولکلور، ادبیات عامیانه، مصور سازی قصه ها، خیال ، تخیل، آفرینندگی
منابع مشابه
بررسی تطبیقی عنصر « طرح » در داستان های کهن و داستان های امروزی ایران و جهان
یکی از مهمترین عناصر داستان عنصر «طرح» است. در واقع، «طرح» الگویی از رابطة میان حوادث داستان بر اساس علت و معلول است. داستان پیش از قرن هجدهم در اروپا و قبل از مشروطیت در ایران بر اساس روایت ساده نوشته می شد و به صورت داستان به معنای امروزی (رمان) آن نبود. از آنجا که «طرح» از ماهیت درونی شخصیت ها سرچشمه می گیرد، برای فهم آن خواننده احتیاج به دو عنصر اساسی «هوش» و «حافظه» دارد. البته، بزرگترین ف...
متن کاملبررسی تطبیقی عنصر « طرح » در داستان های کهن و داستان های امروزی ایران و جهان
یکی از مهمترین عناصر داستان عنصر «طرح» است. در واقع، «طرح» الگویی از رابطة میان حوادث داستان بر اساس علت و معلول است. داستان پیش از قرن هجدهم در اروپا و قبل از مشروطیت در ایران بر اساس روایت ساده نوشته می شد و به صورت داستان به معنای امروزی (رمان) آن نبود. از آنجا که «طرح» از ماهیت درونی شخصیت ها سرچشمه می گیرد، برای فهم آن خواننده احتیاج به دو عنصر اساسی «هوش» و «حافظه» دارد. البته، بزرگترین ف...
متن کاملتشبیه مهمترین عنصر خیال و تصویرآفرینی در شعر رودکی
تشبیه یکی از گستردهترین مباحث علم بیان است که همزمان با خلقت بشر در گفتار انسان اولیه پدید آمده است. اگر بپنداریم که استفاده از علوم بلاغی و ادبی مختص قوم و ملتی خاص و منحصر به دورههایی از پیشرفت علوم ادبی بوده است، دچار خطا شدهایم. انسانهای اولیه برای بیان ذهنیات خویش و مفاهیم پیچیده و مبهم به تعبیرات مختلف و استفادۀ وسیع از قوّۀ تخیل نیاز داشتند. در این رویکرد استفاده از تشبیهـ هر چند به ص...
متن کاملبررسی عنصر خیال در مثنوی مولانا از منظر شناختی
نظریه استعارههای شناختی یا مفهومی اولین بار توسط لیکاف و جانسون در کتاب استعارههایی که با آن زندگی می کنیم، مطرح شد. طبق نظر ایشان، استعاره دیگر تنها عنصری بلاغی و مختص زبان شعر نبود، بلکه ایشان معتقد بودند که زیربنای تفکر انسان، استعاری است. گرچه ابتدا استعارههای شناختی در زبان روزمره بررسی شد، اما با توجه به انتزاعی بودن زبان عرفان، آرام آرام جای خود را در مطالعات عرفانی باز کرد. مثنوی ...
متن کاملکاربست عنصر زمان در آفرینش داستان «گیلهمرد»
روایتشناسی، رویکردی نوین در مطالعه متون مختلف از جمله ادبیات داستانی است؛ که در پی کشف قواعد و امکانات حاکم بر گفتار روایی (متن) است. یکی از مولفههایی که در تحلیل یک روایت مورد بررسی قرار میگیرد عنصر زمان است؛ که اولین بار ژرار ژنت فرانسوی به طور جدی به آن پرداخته و ظهور آن را در متن در سه سطح نظم، تداوم و بسامد بررسی کرده است. از آنجا که در داستان گیلهمرد بهرهگیری از این عنصر در پروردن دا...
متن کاملبررسی نقد و عناصر عمده عامیانه در ابومسلم نامه (داستان بلند عامیانه دوره صفویه)
ابو مسلم نامه، داستان بلند عامیانه دوره صفویه،بن مایه ی مذهبی و دینی داردو مضمون و محور عمده اش تضاد میان خوارج با محبان خاندان پیامبر(ص)است؛ عناصر عمده عامیانه در این داستان بلندعبارتند از: وجود قهرمانان قصه مانند ابومسلم و یاران وی که همیشه در مقابل ضد قهرمانانی چون حاکمان و وزرای ظالم و دشمنان اهل بیت(ع)،پیروز هستند. مطلق گرایی، که باپیروزی مطلق ابومسلم و یاران او در میدان جنگ، نمود پیدا می ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023