بررسی شعر نیما از دیدگاه سبک شناسی ساختاری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده فرشته تنکابنی
- استاد راهنما قدسیه رضوانیان حسین حسن پور آلاشتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
همچنین وی با رویکرد نوینی به مسئله صورخیال پرداخته است از جمله آن که تشخیص در سروده های وی بسیار برجسته شده و همه ی طبیعت در نظر او جان دارند و نقش ایفا می کنند. وی در حوزه ی روایت به قصد نزدیک ساختن نظم و نثر و توجه به وجه طبیعی گفتار، از امکانات داستان نویسی مدرن در شعر استفاده کرده است و در بعد اندیشه، درد توده ی مردم را روایت می کند و اندیشه های اجتماعی و سیاسی را به شعر خود پیوند می زند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و با بررسی مقوله های زبان، صورخیال، روایت، اندیشه، به این نتیجه می رسد که سبک شعر نیما نه صرفاً مقوله ای برآمده از زبان بلکه از پیوند مجموعه ی زبان نو، واژگان بکر، زبان تازه، فرم نو و زیباشناسی نوین و اندیشه ی ماندگار حاصل می شود. کلیدواژه ها: نیما، شعر، سبک شناسی ساختاری، زبان، صورخیال، روایت، اندیشه.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل شعر محمد علی بهمنی از دیدگاه سبک شناسی ساختاری
تحلیل ساختاری آثار محمد علی بهمنی در مقام یکی از برجسته ترین شاعران معاصر ایران از نظر سبکی، و عطف توجه به ویژگی هایی نظیر زبان، فرم و ساختار، بررسی فرایندهای همنشینی و جانشینی واژگانی در شعر این شاعر مسأله اصلی این پژوهش است. چهارچوب نظری این تحقیق بر اساس نظریات زبان شناسی و دیدگاه های ساختارگرایان و فرمالیست ها در نظر گرفته شده است. در این پژوهش، کوشش شده بررسی سبک ساختاری و فرم ظاهری شعری ...
15 صفحه اولجایگاه معنی در سبک شناسی شعر فارسی
شعر فارسی در چهار دوره سبک خراسانی، عراقی، هندی و بازگشت، شعری است معطوف به معانی و اندیشه های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فیر آن. شاعران بزرگ فارسی گو نیز ارزش و اعتبار معنی را در شعر بسی والاتر از نقش و جایگاه مختصات زبانی و شیوه های تعبیر و بیان دیده اند...
متن کاملسبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازی
سبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازیچکیدهقاآنی شیرازی از شاعران بنام سبک بازگشت ادبی می باشد. زبان آهنگین از جمله اختصاصات زبان شعری این شاعراست که مخاطب را مجذوب خود می سازد. نوشتار حاضر جستاری کوتاه در بررسی سبک شناسی زبان موسیقایی در شعر قاآنی شیرازی می باشد که در آن هنرنمایی های پنهان شاعر که مزین به صنایع بدیعی در لفافة تصاویر ساده و قابل فهم است، نموده می شود. بدین منظور، جنبه های گون...
متن کاملسبک شناسی قافیه در شعر فارسی
در این مقاله ، ضمن ارائه تعریف های ادیبان گذشته و حال، از قافیه و بررسی جایگاه ادبی، هنری و موسیقایی آن در شعر فارسی، بر این نکته تاکید کردهایم که قافیه بخشی از واژگان در دسترس هر شاعر است و واژهای است که از زبان معیار برخاسته است و نقش و ارزشی سبکی دارد و همین که شاعر از میان دهها کلمه هم وزن و هم آهنگ، برخی از آنها را به عنوان قافیه انتخاب میکند و در شعرش می آورد، ناخود آگاه تشخص سبکی خود...
متن کاملسبک شناسی متناقض نما در شعر حافظ
در ادبیات فارسی محور جمالشناسی بر شکستن هنجارها و عادتهای زبانی در لفظ و معناست که این مهم در آرایة ادبی «متناقضنما» خود را نشان دادهاست. متناقضنما یا پارادوکس در شعر حافظ اغلب به صورت فنی، زیبا و البته ظریف و شگفتانگیز خودنمایی میکند. یعنی از اجتماع امور متضاد و متناقض، تصویری شگفت، هنری و زیبا خلق مینماید. این مقاله با هدف بررسی متناقضنما و گونههای آن در شعر حافظ به نگارش درآمده است...
متن کاملویژگی زبانی شعر نیما
بی هیچ شکی، نیما از برجستگان شعر معاصر فارسی است که امروزه نام او بر پیشانی شعر مدرن فارسی می درخشد. شعر معاصر فارسی در سه حوزهی شعر نیمایی، سپید و موج نو همچون جویباری به جریان خود در حوزه ی ادب معاصر ادامه می دهد امّا راه و رسم نیما طرفداران بیشتری دارد و به نظر می رسد به اوج هنری خود نزدیک می شود. امّا چرا و چگونه این سنت ادبی مدرن راه خود را گشود و علی رغم تمامی ناملایمات به راه خود ادا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023