تبیین الگوهای ایرانی- اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی – پروژه عملی: نوآوری و خلاقیت در آموزش مبانی هنرهای تجسمی براساس الگوهای ایرانی- اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده کوثر افضلی
- استاد راهنما مهناز شایسته فر محمد خزایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
از آغاز زمان آموزش آکادمیک هنر تاکنون تحولات زیادی در برنامهی آموزشی هنر صورت گرفته است. عدم تطابق مفاهیم آموزش داده شده در این دروس با نیازهای جامعه و همچنین مفاهیم دینی و بایستههای فرهنگ ایرانی، یکی از دغدغههای مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با این تعریف، نیاز به تبیین الگوهای ایرانی- اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی امری ضروری است. این پژوهش به دنبال شناسایی الگوهای ایرانی- اسلامی در حوزهی آموزش هنر و استفاده ی کاربردی از آن در نمونهی موردی کتاب مبانی هنرهای تجسمی هنرستان میباشد. در زمینهی طرح تحول در آموزش و نیاز آموزش و پرورش کشور به تحولات بنیادین و همچنین در حوزهی مبانی هنرهای تجسمی تا کنون پژوهشها و پایاننامههای زیادی صورت گرفته و کتابهای زیادی تهیه شده است، لیکن در زمینهی ارتباط بین این دو حوزه (مبانی هنرهای تجسمی و کاربرد الگوهای ایرانی- اسلامی)، هنوز پژوهش قابل توجهی تهیه نشده است. نوآوری پژوهش حاضر در عنایت توأمان و همزمان به هر دو مقوله است که البته رویکردی کاربردی نیز دارد. در این پژوهش ابتدا شاخصههای هنر ایرانی- اسلامی معرفی شده است، که از واژگان اصلی و اساسی کار تحقیق میباشد. سپس به جایگاه تعلیم و تربیت در آموزش هنر پرداخته و مطالبی را در رابطه با آموزش سنتی و آموزش در دنیای مدرن بیان شده است. در ادامه، به مبانی هنرهای تجسمی پرداخته و تعاریفی مختصر از هر کدام با استفاده از نمونهی موردی پژوهش ارائه شده است. در فصل آخر پژوهش نیز با بهرهگیری از مطالب فصلهای پیشین، سعی بر آن بوده تا الگوهای ایرانی- اسلامی را در آموزش مبانی هنرهای تجسمی در نمونههای تصویری انتخاب شده به کار رود و به شکلی مختصر به بیان نتایج حاصل از کار پژوهش پرداخته شده است. پژوهش انجام شده نشان میدهد که مبانی هنرهای تجسمی قابل ارائه در تصاویر ایرانی- اسلامی و بر اساس معیارها و ارزشهای شناخته شده هنر ایرانی- اسلامی میباشد. هر چه آموزش مبانی هنرهای تجسمی در مسیر آگاهانهتر و متناسب با الگوهای ایرانی- اسلامی صورت پذیرد، ارتباط قویتری میان مخاطب و تصویر شکل میگیرد و پیام، با قدرت و تأثیر بیشتری القاء میشود. روش انجام تحقیق از نوع تحلیلی و تطبیقی است و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و با مراجعه به پایگاه های اطلاع رسانی مربوط انجام گرفته است. از آغاز زمان آموزش آکادمیک هنر تاکنون تحولات زیادی در برنامهی آموزشی هنر صورت گرفته است. این تحولات همواره به سمتی حرکت کرده که آسیب های مربوط به آموزش هنر را کاهش داده، کیفیت آن را ارتقاء دهد. به نظر میرسد این تلاشها همچنان نیاز به پیگیری دارند. برگزاری همایش الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در سال 1389 و انتشار طرح تحول در نظام آموزش و پرورش و آموزش هنر در آذر ماه 1389 بخشی از تلاش هایی است که برای بهبود فرایندها و روش های موجود صورت پذیرفته است. عدم تطابق مفاهیم آموزش داده شده در این دروس با نیازهای جامعه و همچنین مفاهیم دینی و بایستههای فرهنگ ایرانی، یکی از دغدغههای مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه گروه های اجتماعی و سیاسی قرار گرفته است، تا جایی که نیاز به اصلاح و تحول در هنر و به خصوص آموزش آن در قوانین مصوب مجلس اسلامی، ابلاغهای هیأت محترم در ایران و قانون برنامهی پنجم توسعهی کشور مورد توجه قرار گرفت و سرانجام در دستوری طرح تحول در علوم انسانی و هنر (در چهارده رشته) ابلاغ شد که بر اساس آن بایستی آموزش هنر و تولید محصولات هنری بر مبنای الگوی ایرانی- اسلامی تحقق یابد. اما نکتهی کلیدی اینجاست که این تحول چگونه بایستی در آموزش هنر اتفاق بیفتد؟ چگونگی انجام این کار، سطح و رویکرد بازنگری محتوای آموزشی، مهم ترین پرسشی است که پیش روی جامعهی تخصصی قرار دارد. با این تعریف نیاز به تبیین الگوهای ایرانی- اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی امری ضروری است. این هدف به صورت عملی و کاربردی در کتاب مبانی هنرهای تجسمی هنرستان به اجرا در میآید.
منابع مشابه
مبانی سنتی هنرهای اسلامی
شکلگیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاههای مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کلنگر و جامع به این مبحث میپردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن میپردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه میکند. در نوشتار پیشرو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنتگرایان به بحث دربارۀ شکلگیری هنر اسلامی پرداخته میشود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلا...
متن کاملبررسی آموزش درس مبانی هنرهای تجسمی مقطع متوسطه (سال دوم )
چکیده : کتاب درسی مبانی هنرهای تجسمی در مقطع متوسطه در سال دوم هنرستان برای کلیه رشته های هنر ( گرافیک ، نقاشی ، طراحی و دوخت ، معماری ، نقشه کشی معماری ، صنایع دستی ، سینما ، نمایش و پشتیبانی صحنه ) به صورت درسی پایه ، تخصصی تدریس می شود. این کتاب ، شامل دو بخش بوده ( سیاه و سفید و رنگ ) . در این تحقیق ، مطالب بخش اول کتاب ، که شامل پنج فصل است مورد بررسی و تحلیل قرارمی گیرد . مسائلی که د...
اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده ازبستةآموزشی"آموزش هنر، حامی کودک نوآور"بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی
پژوهش حاضر با هدف شناخت اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده از بستة آموزشی محققساختة"آموزش هنر، حامی کودک نوآور" بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی انجام گرفت.80 دانشآموز(40دخترو40 پسر)از میان دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی ناحیة 3 شهر تهران به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروهآزمایش 15 جلسة یک ساعته مداخلة آموزشیدریا...
متن کاملبررسی فرهنگ و هنرهای تجسمی کولیان در اروپا
کولی ها که گاه رومانی هم خوانده می شوند با سفر مداوم خود در تمامی نقاط جهان پراکنده شده اند. در طول دهه های اخیر اروپا شاهد شکوفایی کار هنرمندان کولی است، که توانسته اند خود را به جامعه هنری معرفی و جایگاهی شایسته در جهان هنری و ادبی اروپا به خود اختصاص دهند. ویژگی دوره گردی به کولیان اجازه می دهد با وام گیری از اسطوره و فرهنگ ملل میزبان و در نهایت تلفیق آن با هنر خود، که شکل گرفته از دیدگاه آن...
متن کاملبررسی عناصر گرافیک در کتیبه های معماری اسلامی ایران (مبانی هنرهای تجسمی در خط بنایی)
مساله اصلی مورد تحقیق، جنبه گرافیکی خط کوفی بنایی است ، که رساله با معرفی خط کوفی، سابقه تاریخی، وجه تسمیه، سیرتکاملی آن آغاز، و به تدریج به خط کوفی بنایی و قالب های خط کوفی پرداخته است و در پایان مبانی هنرهای تجسمی موجود در خط کوفی بنایی را بیان و بررسی نموده است .
15 صفحه اولمواجههی گفتمان هنری و اقتصادی در هنرهای تجسمی
گفتمان اقتصادی و هنری با مؤلفههای مشابهی سر و کار دارند، اما اولویت آنها در هر یک متفاوت است. نگاه هنرمند و اقتصاددان به یک چیز متفاوت است، مثل تفاوت نگاه دوشان و یک صنعتکار به چرخ. این تفاوت، اقتصاد هنر را استثنایی میکند، به ویژه در هنرهای تجسمی، که با وجود قیمت بالا، یک اثر هنری به کالای اقتصادی تبدیل نمیشود. هدف این پژوهش، بیان تفاوتها و شباهت-های سیستم هنر و اقتصاد و پرسش درباره قدرت و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023