بررسی تطبیقی تصویر طبیعت در شعر نیما یوشیج و خلیل مطران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فاطمه سلیمی
- استاد راهنما علی سلیمی تورج زینی وند
- سال انتشار 1391
چکیده
طبیعت و پدیده های آن همواره عرصه ی تاخت و تاز شاعران بوده است. از میان شاعران معاصر، «نیما یوشیج» در ادبیّات فارسی و «خلیل مطران» در ادبیّات عربی از سردمداران طبیعت سرایی در شعر هستند. طبیعت گرایی مشخصّه ی بارز شعر «نیما یوشیج» و «خلیل مطران» است که روحیه ی متفاوت آن دو سبب شده تا پدیده های طبیعی، در شعر هریک از این دو، رنگی ویژه به خود بگیرد. اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی و احساس تنهایی، از جمله عواملی است که دو شاعر را به دامن طبیعت کشانده است. در این میان بهره ی «نیما» بیشتر از «مطران» است و این طبیعت در شعر «نیما»، به نمادی برای بیان دردها و مشکلات و اعتراض علیه اوضاع حاکم بر جامعه تبدیل شده است در حالی که این طبیعت در شعر «مطران» به دوست و همدمی برای او تبدیل شده و طبیعت آیینه ی تمام نمای آلام و احزان اوست و تصویر صادقی از زندگی سراسر رنج و شکست او را ارائه می دهد. پدیده های مشترکی از طبیعت در دیوان اشعار هر دو شاعر رخنه یافته از جمله تصویر حیوان، گل، ستاره، شب و ... که خود دارای وجوه اشتراک و تفاوت هایی هستند. هرکدام در عالم خیال شاعرانه، از این پدیده های طبیعی، نمادی متناسب با احساسات درونی خود خلق نموده اند. لازم به ذکر است که همدردی و دلسوزی نسبت به همنوعان و حساسیّت نسبت به مشکلات و مسائل زندگی در شعر «نیما» پیرامون طبیعت برجسته تر است در حالی که اشعار «مطران» عاطفی است و این به دلیل داشتن روحیه ی رمانتیک اوست. افزون بر این «نیما» و «مطران» هر دو از پیشوایان نوگرایی در ادبیّات خود هستند و به گونه ای دست به نوآوری زده اند. نوآوری «نیما» شامل دگرگونی در شکل و محتوای شعر است امّا نوآوری «مطران» محتوایی است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مطران.
چکیده روایت یکی از جهانی های بشری است و تقریبأ در تمام جلوه های فرهنگ بشر دیده می شود. به کارگیری شعر روایی با هدف بیان دغدغه های انسانی، اجتماعی، یکی از وجوه مشترک میان نیمایوشیج و خلیل مطران در شعر معاصر فارسی و عربی است. معضلاتی همچون فقر، جهل، کم رنگ شدن ارزش های معنوی و رواج فساد در جامعه، روح بلند این دو شاعر را به خشم و درد آورد و آن دو را بر آن داشت تا قلم خود را در خدمت بیداری و هوشیا...
بررسی تطبیقی نماد «شیر» در شعر نیمایوشیج و خلیل مطران
نیما یوشیج و خلیل مطران، از پیشگامان شعر نو، در ادبیات فارسی وعربی به شمار میروند. روحیه متفاوت آن دو، سبب شده تا پدیدههای طبیعی، در شعر هر یک از این دو، رنگی ویژه به خود بگیرد. هر کدام، در عالم خیال شاعرانه، از «شیر»، نمادی متناسب با احساسات درونی خود خلق نمودهاند که یکی ناتوان و گریان، و دیگری، شجاع و غرّان است. شیر در قصیدهی نیما، نمادی از آزادیخواهان در بند است و رنگی به شدت واقعگرایانه...
متن کاملبررسی تطبیقی اسطوره در شعر صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج
مقایسه ادبیات دو ملت که از نظر زبان و فرهنگ و مسایل اجتماعی و ... با هم تفاوت دارند به کشف مشترکات و تفاوتهای بین دو ملت میانجامد و همین باعث میشود ما دریابیم که دو شاعر علیرغم تفاوت زبان و فرهنگ و اجتماعشان تا چه میزان در محتوا و مشترکات روحی شبیه هستند. در راستای این نگرش، اسطوره پردازی و استفاده از نماد در شعر دو شاعر تازی و پارسی- صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج- مورد بر...
متن کاملبررسی تطبیقی اسطوره در شعر صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج
مقایسه ادبیات دو ملت که از نظر زبان و فرهنگ و مسایل اجتماعی و ... با هم تفاوت دارند به کشف مشترکات و تفاوتهای بین دو ملت میانجامد و همین باعث میشود ما دریابیم که دو شاعر علیرغم تفاوت زبان و فرهنگ و اجتماعشان تا چه میزان در محتوا و مشترکات روحی شبیه هستند. در راستای این نگرش، اسطوره پردازی و استفاده از نماد در شعر دو شاعر تازی و پارسی- صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج- مورد بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023