: موسیقی شعر سایه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مهری بیابانگرد
- استاد راهنما بهناز پیامنی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجسته ی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژه ی به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونه ای که می توان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست. در این پایان نامه جلوه های گوناگون موسیقی شعر سایه، در دو مجموعه ی «سیاه مشق» و «تاسیان»، به صورت کامل و جامع بررسی شده است، که می توان به موسیقی بیرونی(وزن)، موسیقی کناری(قافیه و ردیف)، موسیقی درونی(صنایع لفظی) و موسیقی معنوی(صنایع معنوی) اشاره کرد؛ برای تشریح بهتر موسیقایی بودن شعر سایه، نمونه های زیبا و شاخص، برای هر یک از جلوه های موسیقی شعر سایه ذکرشده است. نهایتاً تحلیلی بر هر یک از جلوه های موسیقی شعر سایه انجام گرفت و برای برخی موضوع های مرتبط، جهت توضیح بهتر، نتایج بصورت جدول و نمودار نمایش داده شد. واژگان کلیدی: هوشنگ ابتهاج، شعر معاصر، موسیقی شعر، تاسیان، سیاه مشق، وزن، بحر
منابع مشابه
بر پلکان شعر سایه(بررسی موسیقی بیرونی در شعر هوشنگ ابتهاج)
چکیده:هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجستهی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژهای به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونهای که میتوان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست.از مهمترین جلوههای موسیقی شعر سایه میتوان به موسیقی بیرونی مندرج در شعر او اشاره کرد. از آنجا که موسیقی بیرونی دربرگیرندهی بحر و وزن در شعر است و نیز دقت فراوان سایه در انتخاب...
متن کاملبر پلکان شعر سایه(بررسی موسیقی بیرونی در شعر هوشنگ ابتهاج)
چکیده:هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجسته ی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژه ا ی به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونه ای که می توان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست.از مهم ترین جلوه های موسیقی شعر سایه می توان به موسیقی بیرونی مندرج در شعر او اشاره کرد. از آن جا که موسیقی بیرونی دربرگیرنده ی بحر و وزن در شعر است و نیز دقت فراوان سایه در انتخاب...
متن کاملبررسی موسیقی شعر رودکی
رودکی یکی از بزرگترین شاعران فارسی زبان است. با اینکه قسمت عمدهای از آثار او از میان رفته و بخش اندکی از آن به دست ما رسیده است، اما با همین تعداد اندک از اشعار باقی ماندهاش توانسته است خود را به عنوان مهمترین شاعر عصر خود و یکی از مشهورترین شاعران فارسی زبان در تاریخ ادبیات ایران مطرح کند. از آنجا که تعداد اشعار باقی ماندة قبل از رودکی بسیار محدود و معدود است و قبل از او شاعر صاحب دیوانی ندا...
متن کاملترجمه و موسیقی شعر
مقاله حاضر میکوشد جایگاه موسیقی شعر را در ترجمه نشان دهد. به همین دلیل ناگزیر به بحثی کوتاه در باب ذات خود ترجمه و مسائل پیچیده مربوط به آن میپردازد. در آغاز بحث افراد خوش بین نسبت به ترجمه از افراد بدبین متمایز شده و سپس به دو مفهوم بسیار مهم متن اصلی و همچنین مفهوم معنا و یا معنای معنا در زبان و ترجمه به گونه ای فشرده پرداخته میشود. نشان داده میشود که فهم درست از این دو مفهوم مهم میتواند...
متن کاملموسیقی بیرونی در شعر نادرپور
نادر نادرپور، شاعر بزرگ معاصر ایران است، در حالی که پژوهشهایی اندک دربارة کلام وی بانجام رسیده است. این پژوهش، زیر عنوان موسیقی بیرونی (وزن) در شعر نادرپور، به بررسی جلوهای از موسیقی در شعر او میپردازد. برای انجام این مهم، پس از آوردن مقدماتی در باب شعر و موسیقی، ابتدا بحثی در اطراف موسیقی بیرونی، طرح و تمام بحرهایی که نادرپور در قالب آنها شعر سروده، با ذکر یک یا دو نمونه معرفی شده است. سپ...
متن کاملموسیقی کناری در شعر کودک
در شعر کودک، کمتر شعری را سراغ داریم که در آن از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشدهباشد. شاعران شعر کودک بهدلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیدهاند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، بهکار ببرند. محمود کیانوش یکی از شعرای تأثیرگذار و صاحبنظر در عرصه شعر کودک است. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر نظریات صورتگرایی نو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023