بررسی مبانی فلسفی حسن و قبح اخلاقی از دیدگاه غزالی و فیض کاشانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات
- نویسنده عباس کشاورزی
- استاد راهنما مهدی زمانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
یکی از مباحث علم اخلاق که ارتباط مستقیم با مباحث فلسفه اخلاق دارد وباید گفت که جایگاه بحث آن در فلسفه اخلاق هست مباحث مربوط به حسن و قبح می باشد که کهن ترین بحث کلامی نیز می باشد در این پژوهش تلاش شده است تابه بررسی افکار و اندیشه های دو تن از فحول اندیشه اسلامی نسبت به مبانی فلسفی حسن و قبح به طور خصوص پرداخته است? امام محمد غزالی متکلم، نقاد فلسفه و مسلط بر معارف اسلامی به معنای وسیع کلمه و دیگری ملا محسن فیض کاشانی فیلسوف و فقیه و محدث و مفسر نامدار شیعی است که در برابر غزالی چهره نامدار اهل سنت قرار می گیرد برای نیل به اهداف تحقیق از روش کتابخانه به شیوه توصیفی استفاده گردیده و با مراجعه به متن کتب این دو دانشمندتلاش شده تا دیدگاه هریک در خصوص مسایل فلسفی حسن و قبح با توجه به مبانی اصلی ارایه گردد. در یک اظهار نظر کلی و عمومی میتوان گفت که درایمان راسخ ودلبستگی آنها به مبانی عقیدتی اسلامی تردیدی نیست ولی در موضع گیری و اظهار نظر در مسائل گوناگون از جمله مبانی هستی شناسی ،جایگاه علم خداو انسان، بحث اراده خدا و انسان واختیار و....که به وجود آورنده دیدگاه هردودر خصوص مبنای فلسفی حسن و قبح ودیگر مباحث فلسفی می باشداختلاف اساسی دارند چراکه غزالی تحت تاثیر عقاید اهل سنت و جماعت و در مسائل کلامی مذهب اشعری دارد. و فیض کاشانی شیعی معتقد به معارف اهل بیت(ع)، اخباری گری معتدل وتحت تاثیرافکار ومعارف آنهاست غزالی معتقد است اراده همان اراده خداست و انسان در انجام افعال، اراده ایی از خود ندارد و اذعان میکند که افعال نه حسن اند نه قبح ،واین شرع است که حکم به حسن و قبح افعال دارد در حالی که فیض اعتقاد به اختیاری بودن افعال انسان دارد و معتقد به امر بین امرین میباشد بدین صورت که این اختیاری بودن اختیار محض نیست یعنی میتوان افعال انسان را هم به خدا و هم به انسان ربط داد بنابراین نه چون غزالی انسان را مجبور ونه دارای اختیار تام می داند . هر چند غزالی نیز سعی در ارتباط افعال با مسئولیت انسان بر می آید ولی موفق به اظهار کامل آن نمی باشد .نهایتا غزالی با مخالفت خویش با مبانی فلسفی وعقلی محور داوری را به شرع داده که آن نیز متاثر از مکتب اشعری است و عقل را از پرداختن به آن جایز نمیداندوملاک داوری را شرع می داند . اما فیض عقل را موهبت الهی ووسیله ایی برای رسیدن به هدف اصلی خلقت دانسته و جایگاه خاصی بر انسان وعقل، این موهبت خاص الهی دارد
منابع مشابه
تحلیل مبانی معرفتی نظریّۀ حسن و قبح شرعی غزالی
شهرت اعتقاد غزالی به ناتوانی عقل در تشخیص حسن و قبح و نیازمندی به شرع برای حکم کردن به حسن و قبح امور بر کسی پوشیده نیست، امّا اینکه این رأی غزالی نه از سر اعتقاد به ناتوانی عقل در دستیابی به معرفت اخلاقی بلکه ناشی از اعتقاد وی به آسیبپذیری عقل از آلودگیهای اخلاقی است چندان مورد توجّه واقع نشده است. غزالی نه تنها به ناتوانی عقل در حوز? معرفتهای اخلاقی اعتقاد ندارد بلکه بهجدّ به کارآیی ساختار...
متن کاملمکتب فلسفی فیض کاشانی
فیض کاشانی یکی از معدود عالمان شیعی است که با داشتن دیدگاهی مبتنی بر حدیث در فقه (اخباریگری)، بینش فلسفی با گرایش به حکمت متعالیه و عرفان و تصوّف دارد. این مقاله پس از بررسی مکتب فلسفی او، به پاسخ این سؤال میپردازد که چگونه فیض میان اخباریگری و حکمت متعالیه و عرفان و تصوّف جمع کرده است. آیا او شخصیتی چند وجهی است یا به گونهای میان رشتهای بین حکمت و عرفان و اخباریگری عمل کرده و از هر یک از آنها...
متن کاملتحلیل مبانی معرفتی نظریّۀ حسن و قبح شرعی غزالی
شهرت اعتقاد غزالی به ناتوانی عقل در تشخیص حسن و قبح و نیازمندی به شرع برای حکم کردن به حسن و قبح امور بر کسی پوشیده نیست، امّا این که این رأی غزالی نه از سر اعتقاد به ناتوانی عقل در دست یابی به معرفت اخلاقی بلکه ناشی از اعتقاد وی به آسیب پذیری عقل از آلودگی های اخلاقی است چندان مورد توجّه واقع نشده است. غزالی نه تنها به ناتوانی عقل در حوز? معرفت های اخلاقی اعتقاد ندارد بلکه به جدّ به کارآیی ساختار...
متن کاملعقل و دین از دیدگاه فیض کاشانی
طرح اندیشۀ تفکیک بین دین و فلسفه در سالهای اخیر از سوی حوزۀ معارف خراسان، چهرۀ جدیدی از مکتب اخباریگری و نصگرایی به نمایش گذاشته و بار دیگر توجه محقّقان عرصۀ دینپژوهی را به مسئلۀ نسبت عقل و دین از دیدگاه عقلگرایان و نصگرایان معطوف کرده است. در این میان، چگونگی رویارویی ملا محسن فیض کاشانی(اندیشمند قرن یازدهم) با این مسئله همواره با ابهام همراه بوده است. برخی او را به اخباری یاد میکنند و برخی د...
متن کاملفقه اخلاقی تربیتی فیض کاشانی
فقهالاخلاق و فقهالتربیه رویکردی میانرشتهای است که در آن گزارههای فقهی نگاهِ اخلاقی تربیتی بررسی میشود و علاوه بر اینکه حکم فقهی مسئله تربیتی بیان میشود، برای احکام فقهی تحلیلهای اخلاقی تربیتی ارائه میگردد و تعامل و ارتباط فقه و اخلاق و تربیت در عرصههای گوناگون نشان داده میشود و با استفاده از احکام فقهی اخلاقی، نظامسازی اخلاقی به وجود میآید. فیض کاشانی دانشور برجستة جهان اسلام به دلی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023