نقش گفتگو در نمایشنامه های هنریک ایبسن (وایکینگ ها در هل گلاند، خانه عروسک، جان گابریل بروکمن)- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «تابستان به یاد ماندنی»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده فهیمه موسوی نیارکی
- استاد راهنما سید مصطفی مختاباد سید حبیب الله لزگی
- سال انتشار 1389
چکیده
هنریک ایبسن را پدر نمایشنامه نویسی مدرن و یکی از برجسته ترین نمایشنامه نویسان شخصیت پرداز نام نهاده اند پژوهش حاصل که تحت عنوان: نقش گفت و گو در نمایش نامه های هنریک ایبسن(وایکینگ ها در هل گلاند،خانه عروسک،جان گابریل بورکمن) میباشد در سه بخش اصلی ارائه می گردد که گفت و گو به عنوان یکی از چند شاخصه اصلی درام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.در فصل اول به عناوینی از جمله تعریف گفت و گو و زبان،کنش،ماهیت مکالمه،ویژگی گفت و گوی نمایشی و ریتم آن،ضربان و کاربرد گفت و گو و از همه مهمتر تفاوت گفت و گوی روزمره و دراماتیک پرداخته می شود.در ابتدای فصل دوم نگاهی به زندگینامه هنریک ایبسن می اندازیم در میانه این بخش به تحلیل دوره های آثار هنریک ایبسن،رمانتیسم،رئالیزم و سمبولیسم میرسیم و در پایان نیز سعی بر آن شده که شماری چند از نمایشنامه های وی مورد مطالعه قرار گیرد در نهایت این پژوهش با فصل آخر که شامل خلاصه هر سه نمایشنامه به همراه ویژگی ها و وظایف و بررسی گفت و گوهای میان آن هاست به پایان میرسد.
منابع مشابه
گونه شناسی نمایش نامه ی خانه ی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی
نمایش نامه ی خانه ی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانواده ای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامه ی مدرن ایبسن به شمار می آید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (...
متن کاملگونهشناسی نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی
نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانوادهای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامهی مدرن ایبسن به شمار میآید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (...
متن کاملتمایز گفتگو در نمایشنامه آقای هالو نوشته علی نصیریان و فیلمنامه آقای هالو نوشته داریوش مهرجویی
متن کامل
چگونگی شکل گیری باورپذیری در سینما از فیلمنامه تا فیلم- پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «سه تن»
در این پایان نامه نخست به بسط و تفهیم مقوله ی باورپذیری در سینما پرداخت شده است، سپس از لحاظ ماهوی مقوله ی واقعیت را که ارتباط وسیعی با مفهوم باورپذیری دارد در سیر تکاملی هنرهای بصری مورد مداقه قرار داده ایم و این سیر را تا هنرهای نوین ترِ عکاسی و سینما که مبتنی بر تکنولوژی، رویکرد دیگری را در امر واقع نمایی رقم زده اند پی گرفته ایم. با بیان این پیش فرض که اهمیت ماهوی سینما در مسخر ساختن جهان وا...
15 صفحه اولنقد فمینیستی نمایشنامه های هنریک ایبسن (با تاکید بر سه نمایشنامه روسمر سهولم، مرغابی وحشی و بانوی دریایی) عملی: نگارش نمایشنامه رها
چکیده ندارد.
15 صفحه اولزندگی و آثار نمایشی گریگور یقیکیان –پروژه عملی :نگارش نمایشنامه "چگونه یاد گرفتم حیوان خوبی باشم"
چکیده: تحول عمده و اساسی در زمینه نوگرایی ادبی و هنری زبان فارسی با آغاز قرن چهاردهم و شکل گیری انقلاب مشروطه به وجود آمد و برای آنکه بدانیم این جریان نوگرایی در ادبیات و هنر دارای چه ویژگی هایی است، لازم است به مطالعه زندگی و آثار هنرمندان این عصر بپردازیم تا بدانیم اکنون کجا هستیم و بر چه تجربیاتی تکیه زده ایم. پیدایش این تحول تحت تأثیر گرایش های جدید، دیدگاه های تازه و اندیشه های نو در خا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023