تاثیر زمان ومکان بر اصناف دیه در فقه وحقوق اسلامی

پایان نامه
چکیده

چکیده مشکلات اجرایی مواد قانونی مربوط به دیات و ضعف هایی که این مواد در زمینه پاسخگویی به نیازهای امروز جامعه ما دارد ، ناهماهنگی آن را با مقتضیات زمان ثابت کرده در حالی که تشریع دیه از فلسفه ای عالی برخوردار بوده و شارع در بیان حکم دیه نهایت حکمت را به کار برده است به نحوی که امروز نیز ما می توانیم بر اساس آن به بهترین شکل حقوق آسیب دیدگان از صدمات جسمانی را تأمین نمائیم. شکی نیست که برای جاودانه بودن یک دین ضروریست که احکام آن نیازهای روز جامعه را پاسخگو باشد و با توجّه به ماهیت احکام اسلامی و پویایی فقه، این خصوصیت در احکام اسلامی وجود دارد. در احکام اسلام اصولی ثابت و لا یتغیر وجود دارد که مقررات فرعی به آن اصول استوارند و بقیه احکام متناسب با زمان و مکان تغییر خواهند نمود. مقررات مربوط به میزان دیه متناسب با مقتضیات روز و عرف جامعه عربستان و در آن زمان مطابق با عدالت و ضرورت های آن جامعه بوده است. ما وقتی تاریخ زندگی مردم را در عربستان ورق می زنیم ، می بینیم اساس و پایه دارایی آن ها را اموالی از قبیل شتر ، گاو و گوسفند تشکیل می داده و مسائل اقتصادی آنان بر همان اموال پی ریزی گردیده است. شارع مقدس نیز انواع ششگانه دیات را برای کمک به جانی مقرر فرموده است ولی توجه نموده که دیات مختلف از لحاظ قیمت با هم برابر باشند. در آن زمان صد شتر با دویست گاو و هزار گوسفند برابر بود. یکی از مواردی که باید اصلاح شود همین تخییر بین انواع دیات است. زیرا تخییر در زمانی که بین انواع ، تفاوت قیمت باشد معنا ندارد و نا معقول است.با توجه به جایگاه ولی فقیه و اختیارات وی ، بهترین روش برای پاسخگوئی به نیازهای زمان وی خواهد بود. شارع مقدس انواع ششگانه دیات را از باب تمثیل در جهت تسهیل پرداخت مقرر فرموده است اصناف تعیین شد? دیه اساساً حکم ثابت شرعی نیست بلکه با توجه به مقتضیات زمان و مکان ، امکان تغییر در آن وجود دارد ؛ و این که چه چیز باید ، دیه قرار بگیرد ، بر عهده حاکم اسلامی است ؛ حتی می تواند موردی خارج از موردهای ششگانه را با تراز قرار دادن قدرت خرید صد شتر در زمان صدور روایت که برابر با قیمت هزار مثقال شرعی طلا ، معادل ارزش 750 مثقال طلا است ، به عنوان دیه قرار دهد. زیرا تعیین انواع دیات در آن زمان به این علت بوده که پول در آن زمان وساطت معاملاتی نداشته و داد و ستدها با اعیان انجام می گرفت.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تعددوتکرارجرم در فقه وحقوق اسلامی

از آغاز خلقت و پیدایش انسان، لغزش یا همان جرم و بدنبال آن کیفر یا همان مجازات پدید آمد . قرآن مجید داستان نخستین لغزش انسان، یعنی ماجرای ابوالبشر حضرت آدم را برای ما چنین بازگو می کند: " و قُلنا یا آدمُ اسکُن أنتَ و زَوجُکَ الجنّهَ وَ کُلا مِنها رَغَداً حَیثُ شئتُما و لاتقربا هذهِ الشجرهَ فتکونا مِن الظالمین ** فأزلّهما الشّیطانُ عنها فأخرَجَهُما مِمّا کانا فیهِ و قُلنا اهبطوا بَعضُکم لِبعضٍ عدوٌ و لکُم فِی الأرضِ مُستقرّ و متاعٌ إلی ح...

15 صفحه اول

دیه قتیل‌الزحام در فقه فریقین

در مورد دیة قتیل الزحام یا کشته شده در اثر ازدحام و شلوغی جمعیت، پژوهش و تحقیق قابل توجهی صورت نگرفته و چگونگی جبران و پرداخت دیة او در فقه فریقین به درستی روشن و مشخص نیست! از این رو، دستیابی به پاسخ های شفاف به ابهامات افراد از حدود مسئولیت مسلمانان در پرداخت دیة قتیل الزحام، نیازمند کاوشی عمیق و جدّی است. سنت اهل بیت(علیهم السلام) و صحابة پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) و قصور و کوتاهی در ا...

متن کامل

بررسی وضعیت انسان در حال کما در فقه وحقوق موضوعه

چکیدهمساله کما بیشتر از جنبه پزشکی بررسی شده است، جنبه های فقهی و حقوقی ان به طور جدی مورد بحث و بررسی اندیشمندان واقع نشده است در مورد ابهاماتی از جمله این که کما چیست و چه آثاری دارد هنوز وجود دارد. این مقاله سعی در روشن کردن ماهیت کما و اثار ان بر اطرافیان و اموال شخصی که در حالت کما وجود دارد می پردازد.این مقاله به این نتیجه رسیده است که کما، مریضی نیست بلکه نشان از یک عارضه و صدمه به قوای ...

متن کامل

واکاوی نظریه حکومتی‌بودن تعیین اصناف دیه نفس با رویکردی انتقادی به ماده 549 قانون مجازات اسلامی

مناصب معصومین(علیهم‌السلام( را می‌توان به سه منصب ابلاغ احکام الهی، قضاوت و ولایت تقسیم کرد. توجه به شأن معصوم در صدور یک روایت کمک زیادی به فهم درست آن می‌کند؛ چه آنکه روایاتی که به اعتبار ابلاغ حکم الهی از معصوم صادر شده غیرقابل تغییر است؛ حال آنکه روایات صادره به اعتبار شأن قضایی یا ولایی معصوم، تحول‌پذیرند. سؤال مهم در اینجا آن است که آیا روایات ناظر به اصناف شش‌گانه دیه به اعتبار منصب ابلا...

متن کامل

دیه غیرمسلمان ساکن در بلاد اسلامی از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی

اسلام برای غیرمسلمانانی که در کشور اسلامی زندگی می‌کنند، در صورت وقوع جنایت بر آنان، دیه در نظر گرفته، اما میزان آن مورد اختلاف فقها واقع شده است. حنفیه قائل به برابری دیه غیرمسلمان با مسلمان شده‌اند. مالکیه و حنابله، دیه غیرمسلمان را نصف دیه مسلمان می‌دانند و شافعیه برای اهل کتاب، ثلث و برای سایر غیرمسلمانان یک پانزدهم دیه مسلمان را قرار داده‌اند. نظر مشهور امامیه نیز هشت‌صد درهم است؛ ولی برخی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده آموزشهای الکترونیکی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023