صراط مستقیم در قران کریم و روایات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده پریسا نواصر
- استاد راهنما ناصر سودانی
- سال انتشار 1390
چکیده
صراط در زبان اهل لغت به جاده باز و عمومی گفته می شود از این جهت که جاده عمومی رهروان را خود جلو می برد و مانند دستگاه هضم در خود می کشد، سبیل راه مخصوصی است که به همه نسبت داده می شود و تنها با اضافه به اشخاص شناخته می شود به دلیل آن که معروف و شناخته شده نیست اما صراط چون راه مطلوب فطری است به مستقیم شناخته شده است و همیشه با آن همراه است پس مستقیم اضافی نیست بلکه توضیحی است؛ و در زبان اهل شرع به راه باریکی گفته می شود در عالم آخرت که مانند پلی بر روی گودال جهنمی کشیده شده و همه کس در قیامت باید وارد جهنم شود چنان که فرمود: «ان منکم الا واردها» یعنی این پل راهی است که همه باید از آن بگذرند، هر کس اهل نجات است از آن آسان بگذرد و نجات می یابد و هر کس اهل نجات نیست در آن می افتد و هیچ کس از دوزخ رهایی ندارد.
منابع مشابه
صراط مستقیم ، نه صراط های مستقیم نقدی بر مقاله « صراط های مستقیم ، سخنی در پلورالیسم دینی، مثبت و منفی »
متن کامل
ویژگىهاى «صراط مستقیم» در قرآن
صراط مستقیم، تعبیری دیگر از راه پرستش خداوند است. این بدان معناست که ویژگیهای مذکور برای عبادت خدا بر صراط، منطبق است. همچنین خصوصیّات برنامههایی که خداوند با عنوان شریعت و دین برای انسانها فرستاده است تا آنها درست و زیبا او را بپرستند و بندگی کنند، بر صراط مستقیم نیز صادق است. این ویژگیها را در این مقاله برشمردهایم که عبارتاند از: مطابقت با موازین عقلی، حقمداری، میانهروی و گستردگی، روش...
متن کاملصراط مستقیم ، نه صراط های مستقیم نقدی بر مقاله « صراط های مستقیم ، سخنی در پلورالیسم دینی، مثبت و منفی »
متن کامل
تبیین و ارزیابی آیات «صراط مستقیم» در قرآن
واژه صراط در قرآن 45 بار استعمال شده است؛ این آیات به سه دسته قابل تقسیماند. دسته اول: اشاره به مصادیق عینی صراط دارند. دسته دوم: عوامل هدایت به صراط مستقیم و دسته سوم: اوصاف صراط را بیان نمودهاند. اشکال برخی مبنی بر اشاره قرآن به صراطها وارد نیست. زیرا مستند این عده (که صراط نکره را دلیل بر معنی صراطها گرفتهاند)، مردود است. زیرا اولاً: صراط به صورت جمع استعمال نشده است. ثانیاً: در تعدادی از...
متن کاملتبیین واحد ارتباط و حیاتی در قران کریم
یکی از مباحث بسیار مهم و با ارزش فلسفه زبان تبیین ارتباط کلامی است بر این اساس پیرامون ارتباط و حیانی خدا و پیامبر دو سوال طرح می شود اولا واحد ارتباط و حیانی خدا و پیامبر چیست ؟ ثانیا چگونه ارتباط و حیاتی بر پایه واحد مذکور تبیین می شود؟ دیدگاه های پاسخگو دو گروه اند یک گروه را می توان نظریه های زبانی نامگذاری کرد و گروه دیگر را نظریه های غیر زبانی نظریه های غیر زبانی واحد ارتباط و حیاتی را نو...
متن کامل«صراط مستقیم» در تفاسیر قرآن و آثار ابنعربی
در طول تاریخ صوفیّه باعثِ تحوّل بسیاری در فرهنگ و معارف اسلامی و قرآنی شدهاند و با ابزار تأویل و تفسیر در دست، به سراغ موضوعات اسلامی رفتهاند. از جملة این موضوعها، مسألة «صراط مستقیم» است که در دورة عرفان علمی و مَدرسی از تطوّر برکنار نمانده است و صوفیان و عارفان و در رأس آنها محییالدّین ابنعربی برای این ترکیب مفاهیم تازهای از جمله «انسان کامل» ذکر کرده است. در این جُستار نخست مفاهیم «صراط» و «ص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023