ریشه یابی عوامل موثر بر انسان نگاری در نقاشی مکتب اصفهان

پایان نامه
چکیده

چکیده: هدف رساله حاضر ریشه یابی عوامل موثر بر انسان نگاری در نقاشی مکتب اصفهان بوده، شرایطی را که موجب بوجود آمدن این نوع نگرش به انسان در نقاشی شده مورد ارزیابی قرار می دهد. ضرورتهای سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی موجب شد که در نگارگری دوره شاه عباس اول به تصویر انسان بیشتر توجه شود و انسان محور و مرکز نقاشی قرار گیرد. این ضرورتها ناشی از تحولاتی بود که در آن دوره بواسطه ارتباطات این حکومت در داخل و خارج کشور پدید آمد. فرض تحقیق بر این استوار است که بر نگارگری ایران اصولی حاکم بود که از مبانی فکری ایرانی-اسلامی نشأت می گرفت، اما تحولات دوره شاه عباس تأثیر خود را بر روند تصویرگری انسان گذاشته و از این زمان به بعد تغییرات بیشتر خود را نمایان ساخته است، لذا ضروری است که دامنه آن در نقاشی این دوره شناخته شود. این تحقیق به دنبال پاسخ به این سئوال است که ریشه های عوامل موثر بر انسان نگاری در نقاشی مکتب اصفهان کدامست؟ نتایج تحقیق بیانگر آن است که عواملی چون تغییر در ساختار قدرت، مذهب، حامیان نگارگری، تجارت، حضور فرهنگهای مختلف و همچنین حضور نقاشی و نقاشان غیر ایرانی در نگرش جامعه و هنرمندان آن دوره تأثیر داشته است، به طوری که به ویژگی های نوینی در نقاشی مکتب اصفهان منجر شده است. روش تحقیق در این رساله با توجه به ماهیت تاریخی آن از یک سو و نیاز به تبیین آثار از سوی دیگر توصیفی – تحلیلی بوده و با استدلال استقرایی به جمع آوری اطلاعات مربوط به نگارگری این عصر پرداخته شده است، بر این اساس گردآوری مطالب به شیوه اسنادی (کتابخانه ای) صورت گرفته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نگاه به انسان در نقاشی مکتب اصفهان صفوی و قاجار

تغییرات و تحولاتی که از سده یازدهم به بعد در اوضاع سیاسی و اجتماعی حکومت صفوی و قاجار بوجود می آید،تحولی در نگاه به انسان در نقاشی ایرانی را سبب می شود که از جهاتی با ارزشهای پیکرنگاری ایرانی فاصله پیدا می کند.تفاوتهای میان تصویر انسان در مکتب اصفهان و قاجار، چگونگی رابطه پیکر نگاری با عواملی نظیر دربار ،شرایط اجتماعی و سیاسی و چگونگی روند غلبه انسان بر طبیعت در نقاشی های ایرانی سوالات مطرح شده...

15 صفحه اول

معماری در نقاشی مکتب هرات

Due to its special respect to human being and his living environment, the Herat School has used plethora of architectural elements. Architecture in the Herat School is an element, spread in the space of miniature, in order to arrange the structure and create an appropriate position for the characters of miniature. What is revealed in the present study is the development of architectural element...

متن کامل

چهره نگاری در هنر نقاشی

این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره»‌ و تناسب آن با چهره‌نگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگی‌های چهره‌نگاری و عوامل مؤثر در چهره‌سازی مانند شبیه‌سازی، شخصیت‌پردازی، شرایط چهره‌سازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیم‌بندی در چهره‌نگاری مانند خودنگاری، چهره‌نگاری با فضاسازی و چهره‌نگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهره‌نگاری توضیح...

متن کامل

بینامتنیت در نقاشی ایرانی مکتب اصفهان

واژه مینیاتور در واقع به جای اصطلاح نقاشی ایرانی یا همان نگارگری، به کار برده می شود، این واژه به هنر تصویرگری ظریف با ابعاد کوچک از دیرباز به شیوه های مختلف در مشرق زمین متداول بوده گفته می شود ولی بر خلاف تصور کلمه ی مینیاتور به خاطر ریز نقشی و کوچک بودن اثر به آن گفته نمی شده و در کتاب نگاهی به نقاشی ایران در این باره اکبر تجویدی مطلبی آورده که به شرح زیر می باشد: «کلمه مینیاتور نه آن چنانک...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023