جایگاه راماتورژی در اجراهای دهه ی اول قرن بیست و یکم تئاتر انگستان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده سید حسین رسولی پیچاهی
- استاد راهنما حمید رضا افشار
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده دراماتورژی، از دیرباز بخشی از تئاتر بوده است؛ و مبتکر شکل جدید آن، گوتهولد لسینگ درسال ( 1767 ) است. ما در این پایان نامه بررسی میکنیم، که دراماتورژی در دهه ی اول قرن 21انگلستان در چه جایگاهی قرار دارد و همچنین، چطور دراماتورژی میتواند در رشد و گسترش نمایشنامه نویسی، تحقیقات علمی- تئاتری، شیوه ی جذب و تربیت مخاطب، به روز رسانی آثارکلاسیک، و هدایت یک اجرا مفید واقع شود. دراماتورژ نه تنها در پیش تولید اجرا و کار بر روی متن شرکت دارد، بلکه در جریان تولید و بعد از تولید اجرا هم به تحقیق، برگذاری کنفرانس و مصاحبه درباب اجرا میپردازد. در کشور های مختلف و مخصوصاً در انگلستان، توجه بسیاری به آن میکنند. پیشینه ی دراماتورژی در انگلستان به قرن 19 برمیگردد که ، ویلیام آرچر و گرانویل بارکر، دوپژوهشگر- نمایشنامه نویسی بودند که هم نظرات و نمایشنامه های ایبسن، نویسنده ی مشهور را تبلیغ آن دو تحت تأثیر لسینگ، » ؛ میکردند، و هم علیه نظام، تجاری و مبتذل، بازیگر- مدیر ها میجنگیدند که (مدیر ادبی) در مرکز اصلی آن قرار داشت. مدیر ادبی، «. پروژه ی (تئاتر ملی) را مطرح کردند مسئول تنظیم نمایشنامه و مشاور اجرای اثر بود. این نظریه، تا سال 1963 ، که کنث تینان در نشنال تیئتر، به پست مدیر ادبی رسید، مسکوت ماند. حالا، نقش دراماتورژی در تئاتر دهه ی اول قرن 21 انگلستان، بسیارگسترده است و به گونه های مختلفی از قبیل: دراماتورژی سازمانی، دراماتورژی ابداعی-ایجادی و غیره، تقسیم میشود. در ادامه قصد داریم، تماشاخانه های انگلیسی شاخصی را که دارای دراماتورژ هستند، و نظرات برخی دراماتورژ های معاصر انگلستان را بررسی و تحلیل کنیم. واژههای کلیدی: دراماتورژ، دراماتورژی، مدیر ادبی، تئاترانگلستان
منابع مشابه
جایگاه منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در دهۀ اول قرن بیست و یکم
به دنبال حادثه 11 سپتامبر 2001، تحولاتی در منطقه خاورمیانه روی داد که چهرۀ این منطقه را کاملاً دگرگون کرده است به گونهای که نظم منطقه برهم خورده و نظم جدیدی در حال شکلگیریست. در این نظم جدید، برخی بازیگران قدیمی از بین رفتهاند و بازیگران جدیدی با اولویتها و اهداف جدید جای آنها را گرفتهاند. برخی بازیگران قدیمی که هنوز حضور دارند نقش خود را از دست دادهاند و برخی بازیگران نقش برجستهای در بازی سیاست...
متن کاملانسانشناسی زیستی در قرن بیست و یکم
انسانشناسی زیستی از آغاز شکلگیری تا کنون دچار تحولات چشمگیری شده است. از قرن نوزدهم تا نیمههای قرن بیستم نژاد مفهوم محوری مورد بررسی در انسانشناسی زیستی بوده است. از نیمه دوم قرن بیستم موضوع نژاد جایگاه خود را به موضوعات جدیدی داد. نیمه دوم قرن بیستم را میتوان دوره گذار انسانشناسی زیستی نامید. سه دهه آخر این قرن سالهای رو به رشد انسانشناسی زیستی برشمرده میشوند. در این سالها این علم ا...
متن کاملجایگاه روسیه در نظام بینالملل در قرن بیست و یکم: سناریوهای متصور
اگرچه قدرت و جایگاه فدراسیون روسیه در نظام بینالملل پس از فروپاشی اتحاد شوروی تقلیل یافت، اما از بدو تولد این بازیگر جدید به عنوان وارث اصلی ابرقدرت بزرگ شرق، تمامی ناظران بینالمللی منتظر بودند تا دریابند که چگونه جهتگیریهای کلان و سیاستهای راهبردی این کشور در عرصه روابط بینالملل تنظیم خواهد شد. اهمیت این نکته آنجا روشن میشود که عضویت دائم اتحاد جماهیر شوروی در شورای امنیت سازمان ملل ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023