نا/الهیات: الهیات دوران گذار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیرا طاهری
- استاد راهنما حسن فتح زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده نشانه و الوهیت، مکان و زمان تولد یکسانی دارند، دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است. دین و تمدن مادر یکدیگرند و در بطن هم زاده شده اند. هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانه ها را شکل می دهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی به خود گرفته: واقعیت، جوهر، هستی، حقیقت، خدا، لوگوس، عقل، غایت و ... . در این نظام(های) لوگوس محور، زنجیره ی دال ها معناداری و ثباتِ خود را از این مدلول استعلایی می گیرند. ژاک دریدا با خوانش واسازانه ی خود در پدیده شناسی هوسرل که اوج لوگوس محوری است نفوذ کرد و تناقض های درونی آن را نشان داد؛ و نشان داد که هیچ مدلولی نمی تواند خارج از زنجیره ی دلالی، زبان را کران مند کند. این ایده ی انقلابی به-فروپاشیِ نظامِ سلسله مراتبیِ تقابل های دلالی و درنتیجه هم رتبه و هم بودشدنِ دال ها می انجامد. هر مدلولی خود یک دال می شود و به دالی دیگر ارجاع می دهد؛ چرخشی بی پایان که در آن هر دال می میرد و هم-زمان می زید. در مقابلِ این ایده ی انقلابی، مدرنیسم چیزی بیش از یک جنبش فانتزی و شبه انقلابی نیست. مدرنیسم چیزی نیست جز وارونگیِ رابطه ی تقابلیِ سوژه-اوبژه(الهی). آن گاه که پسران با تکیه بر خرد بشری اشان، خدا/پدر را به زیر کشیدند، مدرنیسم به شکوفه نشست اما شکوفایی ایده ی مدرنیسم حاصلی جز مرگِ اوبژه (ی الهی)، و در نتیجه ی آن، ناپدید شدن سوژه در پی ندارد: نارسیسمی که سوژه در آینه ی چشمانِ دیگری/خدا بدان دچارشده بود، با مرگ و درهم شکستن آینه، او را به ورطه ی نیهیلیسم کشاند. هم بودشدگیِ دال ها خزانی است که شکوفه ی مدرنیسم در آن پژمرد. در چنین موقعیت سراسیمه ای، نا/الهیات سربرمی آورد: با زدایش تقابل ها و هم بودشدگیِ دال ها، سخن از مرگ گفتن یاوه است؛ هیچ مرگی در کار نیست، و نیز هیچ زنده شدنی. ما همواره در میانه ی یک بازیِ دائمی هستیم. کلمه(لوگوس)، دائماً زدوده و درعینِ حال نگاشته و بازنگاشته می شود. این نا/الهیات مرگِ خدا، نا/نظامِ نوینی است برای آنان که در مرزها می زیند.
منابع مشابه
ناالهیات: تأکیدی بر گریزناپذیری الهیات
دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است: هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانهها را شکل میدهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی به خود گرفته: واقعیت، جوهر، هستی، حقیقت، خدا، لوگوس، عقل، غایت و... در این نظام(های) لوگوسمحور، زنجیرۀ دالها معناداری و ثباتِ خود را از این مدلول استعلایی میگیرند. دریدا با خوانش واسازانهاش نشان داد که هیچ مدلولی نمیت...
متن کاملتداوم دوران گذار در نظام بینالملل
نظام بینالملل به عنوان قالب نظری و عملی کنشگران در طول تاریخ همیشه دچار تحول و دگرگونی بوده و اشکال مختلفی را به خود دیده است. نظام بینالملل متشکل از دو بعد اساسی ساختار و هنجار میباشد که این دو امر به عنوان سنگ بنای سیستم جهانی اگر دچار تحول شوند، نظام بینالملل نیز دگرگون خواهد شد. تغییر سیستم از وضعیت چندقطبی به دوقطبی به دلیل تغییر در دو اصل اساسی فوق نمونهای از این امر در عرصه تاریخی ...
متن کاملجامعة در حال گذار؛ بازبینی یک مفهوم ضرورت تحلیل مفهوم دوران گذار با رویکردی میانرشتهای
مفهوم کلیدی «گذار» بیشتر در نظریات نوسازی و توسعه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. برخی از نظریهپردازان توسعه با ملاک قرار دادن شاخصهایی در حوزههای اقتصاد، سیاست و فرهنگ، حرکتی خطی از جامعه سنتی به جامعه مدرن را تصویر کردهاند و بهویژه برای مرحله میانی (دوره گذار) ویژگیهای را برشمردهاند. مهمترین کاستی چنین نگرشی آن است که به بررسی بخشی از شاخصهای عینی بسنده میکند و از صورتبندی و تح...
متن کاملدگردیسیهای اسطورۀ جمشید در گذار از دوران هندواروپایی به دوران اسلامی
مهمترین راز ماندگاریِ بسیاری از چهرههای اساطیری، دگرگونیها و تحوّلاتی است که هر شخصیّت یا روایت اسطورهای در گذر زمان به خود دیده است. از جمله چهرههای کهن در متون ادبی و اسطورهای ایرانیان جمشید است که مجموعۀ وسیعی از روایتها و مضامین اساطیری به او اختصاص دارد. در پژوهش حاضر آنگونه که از نظر خواهد گذشت، شالودۀ نخستین داستان جم به دوران هندواروپایی بازمیگردد و در روند تحول اساطیری به دوران ا...
متن کاملپایداری اندامهای معماری ایرانی در گذار از دوران اسلامی
در زمینههای متفاوتی مورد ارزیابی که بررسی قرار گرفته و معماری به عنوان کالبدی برای زندگی انسان میتواند یکی از مهمترین زمینههای بروز آن باشد. معماری ایران که یکی از غنیترین نمونههای معماری بومی با دستاوردهای فرمی و نیارشی قابل ذکر در جهان است، در گذر از دوران اسلامی به یکی از نمونههای موفق معماری مفهومی، معناگرا و عرفانی بدل شد. در عین حال تأثیر کالبد و فرم معماری به عنوان ظرف مکانی که مع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023