تحلیل گفتمان سیاسی اشعار سمیح القاسم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده مینا پیغامی اصفهانجق
- استاد راهنما رقیه رستم پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
ان القیاس بین المستویات الموجوده فی أشعار قبل الحرب وبعدها یعنی القیاس بین البابین من حیث تحلیل خطابهما توحی بالنتایج والآراء التالیه معتمده علی الاسئله المطروحه فی المقدمه: 1- فی دراسه البعد التواصلی من وجهه نظر حضور المتکلم وحضور المخاطب نصل الی نتائج مقارنه بین البابین کما یلی: ان حضور المتکلم فی اشعاره قبل الحرب کان اکثر بالنسبه لاشعاره بعد الحرب؛ لأن فی اشعاره قبل الحرب جاء حضور المتکلم جمعا ومفردا مباشرا او غیر مباشر ، لکن فی اشعاره بعد الحرب قلما نشاهد حضور المتکلم وهذا الامر یدل علی رغبه الشاعر عن التاکید علی نفسه او بعباره اخری یدل علی تقلیل ثقته بالنفس ورغبته عن التاکید علی قدره المتکلم جمعا ومفردا . أما عن حضور المخاطب، فانه اکثر حضورا فی اشعاره قبل 1967م بالنسبه لمابعدها. والمخاطب فی اشعار قبل الحرب کان الاخوه والآباء او الجد ویصوره عامه کما کان یخاطب الکلب، الهاربین، و ... ولکن دراسه اشعاره بعد الحرب تبدی لنا أن المخاطب قلما یحضر مباشرا وعندما یتراءی نفهم ان المخاطب هو الحبیبه او الموت او العدو الخاص کغور باتشوف ازدراء واستهزاء. وهذا الامر یدل علی قله رغبته فی دعوه المخاطب للحضور ومیله الی الاکتئاب من جهه وذکر العدو المحدد بالاسم من جهه اخری وکما أنه یکشف عن رغبته فی کشف اقنعه الاعداء وعدم رغبته فی مخاطبه الآباء والاخوه . وهذه الممیزه لیست الا نوعا من الیأس إذ انه لایأمل عونا من إخوته. 2-أما فیما یخص بالبعد اللسانی، فتطرقنا الی کیفیه التکرار وانواعه فی النص ، والکلمات المفتاحیه الموجوده فیه، وعلی اساس دراستنا فی اشعار الشاعر قبل 1967م اتضح أن اشعاره هذه، تتضمن التکرار اللفظی اکثر من التکرار الاشتقاقی او الترادفی والتکرار اللفظی یوکد علی مفردات ک «آباء»، «نحن» وضمیر «ی» . وکلها تعبر من القوه او الوحده. لکن فی اشعار الشاعر بعد الحرب نشاهد ان التکرار الترادفی اکثر من التکرار اللفظی والاشتقاقی وهذا الترادف لا یوکد الا علی الیأس او ما یعبر عنه سمیح بالبروده. وهذا الامر یدل علی رغبه الشاعر عن ارشاد المخاطب لانه لایرید ان یلفت النظر للمخاطب ویرشده او یهدیه بتکرار المفردات بصوره مباشره فی قصائده بعد الحرب وهذا لیس الا یأسا من ارشاد المخاطبین او بعباره اخری من تداعیات المقاومه. ومن حیث الکلمات المفتاحیه یجب ان نقول ان الکلمات المفتاحیه لاشعاره قبل 1967م تدور حول الشمس والحریه والثوره والله . وهذه الکلمات توحی حاله من الامل والرجاء ولکن الکلمات المفتاحیه لاشعاره بعد الحرب تدور حول الاقنعه والبروده والیأس والتشاوم ... . وهذا الامر یکشف عن تغییر حاله الشاعرالنفسیه من الرجاء الی الیأس ومن المقاومه الی الحیره والهول.
منابع مشابه
سمیح القاسم و موسیقی شعر عرب
موسیقی، یکی از اسباب و علل مقبولیت شعر نزد خواننده و شنونده است. این پدیده در شعر جهانی، که در بیشتر زبان های دنیا شناخته شده، به چشم می خورد. هر شعری، به عنوان یک پدیده ی جهانی و در عین حال ملی و محلی، میزان توفیق و ماندگاریش بستگی به میزان بهره مندی آن از موسیقی دارد. موسیقی شعر، دارای دامنه ی پهناوری است. وزن و منشاء آن در میان ملل مختلف ممکن است سرچشمه های گوناگون داشته باشد، چنانکه در شعر ...
متن کاملتحلیل تطبیقی درونمایه های مقاومت در اشعار «سمیح القاسم»، «حسن حسینی» و «قیصر امین پور»
ادبیات مقاومت چهره ای انسانی و جهانی دارد و تلاش¬های یک نسل مبارز را که برای رهایی سرزمین، دین، فرهنگ و سنت¬های خود از چنگال تجاوزگران به حریم ارزش¬های ملی و انسانی به پا خاسته¬ است، برای همگان در بیان فخیم شعری و ادبی ترسیم می¬کند. حوادثی مانند اشغال فلسطین و حملة عراق به ایران، باعث آفرینش آثاری یگانه در حوزة ادبیات مقاومت ملل شد. آثار شاعر مقاومت فلسطین، «سمیح القاسم» و شاعران دفاع مقدّس ایرا...
متن کاملخاستگاه نماد و اسطورۀ پرندگان در ادبیات پایداری (بررسی موردی اشعار سمیح القاسم)
یکی از ویژگیهای برجستة ادبیات پایداری، به کارگیری عناصر نمادین در آن است. در این میان، نمادهای طبیعی، نمود زیادی در بیان اندیشههای شاعران مقاومت داشتهاند. پرندگان جزئی از عناصر طبیعت هستند که شاعرانِ حوزة ادبیات پایداری برای پربارکردن مضامین اشعار خود و استفاده نمادین، از آنها بهره بردهاند. سمیح القاسم به عنوان یکی از شاعران برجسته حوزة ادبیات پایداری از اسطوره و نمادِ پرندگان، برای بیان اند...
متن کاملرمزیة الریح ودلالاتها فی شعر سمیح القاسم
إنّ الرمز من أبرز الظواهر الفنیة فی التجدید الفکری وفی القدرة الفنیة، إذ أدّی دوراً کبیراً فی الحرکة الأدبیة المعاصرة لأنّه أصبح وسیلة فنیة تُستخدم لتبیان المقاصد الإنسانیة فی شعر کل شاعر وجد ذاته فی مواجهة عنیفة مع آلام الذات والإنسان والمجتمع معاً. فوظّف بعض الشعراء رموز الطبیعة لتعمیق مواقفهم الوطنیة والظروف السیئة التی سیطرت علی شعبهم، ومفردة "الریح" تعدّ من جملة تلک الرموز، وهی من العناصر الطبیعیة ...
متن کاملتصویر شعری میراث ادبی در شعر سمیح القاسم
این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی تصویر شعری میراث ادبی در شعر سمیح القاسم میپردازد. در خلال این بررسی، به نمونههای منطبق با مظاهر و نمودهای این میراث در شعر این شاعر پرداخته میشود. نشان دادن جلوههای دلالتی تصویر شعری و نقش آنها در تصویر سازی شاعر و انتقال آنها به مخاطب، از دیگر اهداف و کارهای انجام شده در این مقاله است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بکارگیری میراث ادبی در شعر سم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023