بازنمایی معماری ایرانی در خلال سه دهه (50،60،70) سینمای ایران: با نگاهی به فیلم های علی حاتمی، بهمن فرمان آرا و مسعود کیمیایی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده نیلوفر علاقمندان مطلق
- استاد راهنما احمد الستی ویدا نوروز برازجانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در خلال سال های 50 تا70 ش. بسیاری از سینماگران ایرانی به انتخاب داستان هایی گرایش یافتند که در آن بتوان از بناهای ایرانی به خصوص خانه ها و کوچه پس کوچه های محله های قدیمی فیلمبرداری کرد؛ در سال های دهه 1350 سینما بیشترین تأکید را بر بازنمایی وجوه مختلف معماری ایرانی گذاشته است. در نتیجه این پایان نامه نیز با روش نشانه شناسی در سینما؛به تحلیل چگونگی بازنمایی فضای معماری ایرانی در تعداد انتخاب شده ای از فیلم های سه دهه مذکوراختصاص یافته و با اهداف ذیل انجام شده است: 1. بررسی مفهوم فضاسازی درفیلم های منتخب در سه دهه 50 الی 70 شمسی؛ 2. چگونگی تأثیر فضای معماری بر شخصیت پردازی در سه دهه 50 الی 70 شمسیدر فیلم های سینمایی؛ 3. معرفی جایگاه معماری در فیلم های علی حاتمی، بهمن فرمان آرا و مسعود کیمیایی؛ این پژوهش نشان خواهد داد که تأثیر نوعی سنت گرایی و بازگشت به داستان های قدیمی تر دلیل انتخاب لوکیشن های ایرانی در فیلم های انتخاب شده در سه دهه یادشده بوده است و استدلال خواهد کرد که چگونه معماری ایرانی به دست آویزی به منظور محدود کردن حیطه فعالیت کاراکترهای فیلم با نگاهی سنت گرا بدل شده است.
منابع مشابه
قهرمان اسطورهای در سینمای مسعود کیمیایی
در این مقاله، قهرمان و ویژگیهای آن در سینمای مسعود کیمیایی، مورد مطالعه قرار گرفته و نیز تأثیر شرایط اجتماعی بر تحولات قهرمان در آثار پیش از انقلاب و پس از انقلاب کیمیایی، موردتوجه واقع شده است. برای این منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، سه فیلم «قیصر»، «داشآکل» و «رضا موتوری» از آثار پیش از انقلاب و سه فیلم «رئیس»، «محاکمه در خیابان» و «جرم» بهعنوان نمونههایی از آثار پس از انقلا...
متن کاملبازنمایی ساختار و مفهوم قدرت در سینمای مسعود کیمیایی
تراژدی، جان های عریان را در برابر ما می نمایاند و تک تک افراد را نسبت به واقعیت و منطق دردناکِ جهان، آگاه می سازد. گویی «روابط قدرت» با منطقی تراژیک، خود را بازسازی ایی مُدام می کنند و کلِ جهان را در بر می گیرند. آنچه فرد را در برابر هستی خود قرار می دهد، گذر از «آگاهی» به «خودآگاهی» است که او را با واقعیت انضمامی اش درگیر می سازد. تراژدی، تلاش جان گداز قهرمانی است برای تحقق خود، و نائل آمدن به «س...
قدرت، مقاومت و سینما: بازنمایی طبقۀ فرودست در سینمای مسعود کیمیایی
هدف این مقاله ارزیابی انتقادی دیدگاههای رخدادی قدرت بر اساس تحلیل آثار سینمایی است. گفتمانِ انتقادی در تحلیل سینما از یک سو، سینما را در استقلال خود به مثابه هنر واجد ارزش، اعتبار، اندیشیدن و فلسفیدن قلمداد میکند؛ از سوی دیگر، آن را نقطۀ تلاقی سیاست، اقتصاد و فرهنگ لحاظ کرده و در آن میاندیشد. بررسی آثارسینمایی مسعود کیمیایی بهانهای است در جهت فهم مناسبات اجتماعی و سیاسی به طور اعم و...
متن کاملبازنمایی روشنفکر در سینمای ایران (تحلیل روایت چهار فیلم در دهه های چهل تا هفتاد)
مقالة حاضر درصدد است تا نحوة بازنمایی روشنفکر را در سینمای دهههای 1340-1370 توصیف کند و به تفسیر مناسبات اجتماعی این بازنمود بپردازد. ازاینرو، با مبنا قرار دادن نظریة "روشنفکران" "گرامشی" و نظریة "بازنمایی"، چهار فیلم با اتخاذ روش "تحلیل روایت"، بررسی شده است تا رابطة هریک از روشنفکران بازنماییشده با بافت اجتماعی خویش مشخص گردد. درنهایت این نتایج حاصل شد که روشنفکران نه بهصورت مستقل، بلکه د...
متن کاملبازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران
در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلمهای سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کردهاند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایتشان بود، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فیلمهای سینمایی ایرانی در خلال روایتهای خود، کوشیدهاند نوعی شناخت و دانش ...
متن کاملروایت دگردیسی زندگی روزمره در سینمای ایران ( مطالعه موردی سینمای مسعود کیمیایی )
این پژوهش کوششی است برای تحلیل زندگی روزمره در ایران معاصر به میانجی سینما: این که زندگی روزمره، در ابعادی چون هویتها، ارزشها و تجربۀ فردی، چگونه در سینمای قبل و بعد از انقلاب روایتپردازی شده است. دگردیسی در سه بعد هویتها و ارزشها و تجربۀ فردی با استناد به نظریههای گیدنز، چینی و جنکینز، و مضمون محوری پژوهش، یعنی تعامل اخلاق قهرمانی و منطق زندگی روزمره، نیز با توسل به ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023