بررسی مفاهیم ارتباطی در اشعار مولوی و حافظ

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - پردیس آموزشهای نیمه حضوری
  • نویسنده سعید ثقه ای
  • استاد راهنما علی اصغر کیا لیلا هاشمیان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

مفاهیم زیادی در اشعار حافظ و مولوی بررسی و سعی در تطبیق آنها با محتوای اشعار شاعران مذکور شد.انطباقی که هدف آن،بومی سازی مفاهیم مذکور و تکمیل ابعاد هر دو طیف بود.مفاهیمی همچون باد صبا و نقش های ارتباطی آن،هرمنوتیک،سطوح اثر بخشی ارتباطات فردی(گشودگی،همدلی،حمایتگری،مثبت گرایی و تساوی) و... به تنهایی در اشعار حافظ و مواردی همچون شرطی شدن کلاسیک،یادگیری وسیله ای یا ابزاری،یادگیری اجتماعی و... به تنهایی در اشعار مولوی و موارد دیگری نیز مانند معنی،جاذبه های انسانی(نزدیکی،آشنایی،توجه گزیده،تفکرات قالبی،تشابه و تعادل) و... در اشعار هر دو شاعر بررسی گشت که از طریق مطالعه موردی اشعار حافظ و مولوی و انطباق آن با نظریات مذکور مشخص شد که نه تنها می توان بین این دو حوزه پیوندی قائل شد،بلکه این امکان هست تا از طریق مفاهیم عرفانی و ارتباطی به کار رفته در اشعار،به بومی سازی و رمزگشایی هرچه بهتر و بیشتر نظریات و مفاهیم نام برده شده کمک شایانی کرد.در این تحقیق سعی شد با بهره گیری از شکل ها و از طریق نتایج حاصل شده توسط جداول درصد های فراوانی،نتایج تحقیق محسوس و مشهود تر نشان داده شود.همچنین سعی گردید تا نتایج به کمک نمودار های رسم شده و موجود در هر بخش،تفکیک و طبقه بندی و قابل فهم تر شود تا امکان استفاده از اطلاعات هر بخش به گونه ی مجزا نیز مهیا گردد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

واکاوی مفاهیم صوفیانه در اشعار مولوی کُرد

     سید عبدالرحیم مولوی (1221-1300ه.ق) با تخلص شعری (مه­عدوومی) شاعر برجسته و نامی کُرد زبان در سدۀ نوزدهم میلادی است. وی در میان متفکران کُرد دارای جایگاهی خاص بوده و به­ویژه در علم کلام ید طولایی داشته­است. مولوی، مرید طریقت نقشبندی بوده. او قصاید بسیاری را در مدح شیخ سراج الدین و شیخ بهاءالدین سروده است. بیشتر اشعار مولوی مملو از ارادت نسبت به پیر و مرشد و اخلاص در طریقت است. مولوی به زبان­ها...

متن کامل

بررسی تطبیقی اشعار تعلیمی فردوسی و حافظ

شعر تعلیمی، شعری است که هدف اصلی سراینده، آموزش حکمت و اخلاق، همچنین تشریح و تبیین مسایل و اندیشه‌های مذهبی، تربیتی، فلسفی و مضامین پندگونه باشد. بیان آموزه‌های اخلاقی و حکمی در شعر فارسی از اوایل سدة چهارم هجری آغاز شد و به تدریج در بیشتر قالب­های شعری جلوه‌گری نمود. اشعار تعلیمی گاه به صورت جداگانه و مستقل است؛ همانند منظومه‌ها و داستان­هایی که منحصراً به آموزه‌های تعلیمی می‌پردازد و گاه در دی...

متن کامل

بررسی تطبیقی اشعار تعلیمی فردوسی و حافظ

شعر تعلیمی، شعری است که هدف اصلی سراینده، آموزش حکمت و اخلاق، همچنین تشریح و تبیین مسایل و اندیشه‌های مذهبی، تربیتی، فلسفی و مضامین پندگونه باشد. بیان آموزه‌های اخلاقی و حکمی در شعر فارسی از اوایل سدة چهارم هجری آغاز شد و به تدریج در بیشتر قالب­های شعری جلوه‌گری نمود. اشعار تعلیمی گاه به صورت جداگانه و مستقل است؛ همانند منظومه‌ها و داستان­هایی که منحصراً به آموزه‌های تعلیمی می‌پردازد و گاه در دی...

متن کامل

بررسی مفاهیم نوستالژیک در اشعار سیاوش کسرایی

چکیده:نوستالژی که در زبان فارسی به غم غربت ترجمه شده در اصطلاح حس دلتنگی وحسرت انسان ها نسبت به گذشته وآن چیزهایی است که در زمان حال آن ها را از دست داده است. اوضاع واحوال سیاسی،اجتماعی وکلا وضع زندگی انسان ها در ایجادحس نوستالژی موثر است این مفهوم با اینکه تقریبا به تازگی وارد حوزه های گوناگون هنر وعلوم شده است،به هیچ وجه نوظهور نیست.واژه نوستالژی در فرهنگ آکسفوردبه معنی احساس رنج وحسرت نسبت ب...

متن کامل

بررسی تطبیقی تجلی عشق در اشعار مولوی و ابن فارض

مولوی و ابن فارض دو شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم معتقدند، حیات جاودانه یعنی فنای در عشق، و بالاترین مقام عزّت، درجه بقاء بعد از فناست، زیرا عشق از اوصاف الهی و سرآغاز خلقت بشر است، و ذره ذره عالم با آن سرشته شده است. این عشق در واقع بر «هستی مطلق» دلالت دارد و هر گاه حجاب برداشته شود و ذات یگانه در وجود او تجلی یابد، هر وصفی، وصف اوست و هر شکل و صورتی، از آن معشوق خواهد بود. زیرا ...

متن کامل

مدح در اشعار متنبی و حافظ

پیشینه مدح در شعر عربی به عصر جاهلیت می رسد؛ ولی مدح در شعر فارسی، به تقلید از عروض عربی، از قرن سوم هجری شروع شده است. در دوران حیات متنبی و حافظ، مدح رواج فراوان یافته و شاعران بسیاری به مدیحه سرایی مشغول بود هاند. جایگاه و موقعیت مدح در دیوان متنبی و حافظ، با یکدیگر تفاوت فاحشی دارد. در حالی که حدود 90 % دیوان متنبی را مدح تشکیل می دهد، تنها 7% دیوان حافظ به مدح اختصاص یافته است. این دو شاعر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - پردیس آموزشهای نیمه حضوری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023