مجموعه سینمایی تهران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده نوید حاجی میرصادقی
- استاد راهنما مهدی معینی محمد فرضیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
با گسترش روزافزون تلویزیون و رونق گرفتن ویدئوهای خانگی و همچنین تلویزیون های کابلی، تعریف جدیدی در طراحی سینماها شکل گرفت که نگاه و رویکردی نو به سینما به عنوان یک مکان جمعی داشت. این تعریف در پی باز زنده سازی ارتباط بین سینما و اجتماع بود که از بدو پیدایش سینما وجود داشت. اما در پی تحولات گسترده دنیای ارتباطات، این تعریف نیز دستخوش نوسانات و تغییرات کیفی فراوانی گردید، که با احداث مجموعه های سینمایی چند سالنی (مالتی پلکس) و همچنین پیدایش شهرک های سینمایی، سعی در پیدا کردن راه حلی از جنس معماری برای جلوگیری از ریزش عظیم مخاطب از طریق در اختیار گرفتن امکانات آزادانه بود. این مجموعه های سینمایی رفته رفته جایگزین مناسبی برای سالن های سابق شدند. این نگاه تازه به سینما به عنوان یک مکان و تاکیدی که بر ارتباط میان تماشاگر و شهر و سینما دارد، ناگزیر جهت دهنده به سمت مفهومی نو از فضای حدواسط (مدیوم) می باشد. این فضا به عنوان ارتباط میان شهر و سینما عمل می کند و دیگر سینما در حد فضایی درونگرا و منزوی که تنها ارتباطش با شهر از جنس دسترسی باشد، باقی نمی ماند. این نگاه بر اساس گفته معروف آندره بازن که می گوید: " سینما پنجره ای رو به دنیا است"، و سعی برای تبدیل این جمله به عناصر معماری به دست آمده است. در این تعریف سینما بر خلاف گذشته که رابطه افراد را از شهر جدا می نمود،اکنون به عنوان فضایی حد واسط و عامل ارتباط دهنده و تقویت کننده ارتباط، نقش فراوانی بازی می کند. ضرورت انجام پژوهش و ارائه طرح با موضوع سینما، با توجه به ویژگی های منحصر به فرد سینما و قابلیت فرهنگ سازی و ارتقا سطح فرهنگی افراد جامعه و همین طور ضرورت جهت دهی مناسب به اوقات فراغت و جلوگیری از اتلاف و انحراف این اوقات، توضیح پذیر می باشد. که در ارائه راهکارهای طراحی این پژوهش سعی شده است که از پاسخ های معماری که در آینده به یک هیولای عظیم ساختمانی تبدیل خواهند شد، ممانعت شود و در صورت گذشت زمان از اجرا و بهره برداری از آن همچنان با سلایق استفاده کنندگان هماهنگ باشد و قابلیت توسعه داشته باشد. همچنین در طراحی سعی شده که نیازهای مصرف کنندگان در اولویت بالاتری نسبت به ابراز سلیقه و نظریات طراح قرار گیرد تا این پروژه در حد یک مجسمه بدون کارکرد و تنها زیبا، باقی نماند. لازم به ذکر است که در تپه های عباس آباد که به عنوان دستگاه تنفس شهر تهران شناخته می شود، و محل طراحی این پروژه می باشد، سعی شده است که تغییرات در کمترین حد خود باشد تا به طبیعت و در نهایت شهر تهران آسیب وارد نشود. ( طراحی برای حفظ طبیعت قدم بر می دارد و پاسخی عکس این موضوع نداشته باشد.) پروژه "مجموعه سینمایی تهران" فرصتی است در جهت نیل به هدف دمیدن روح تازه در کالبدی که تنها نام سینما را به صورت کاملاً نامتجانس به همراه خود می کشد.فرصتی که در پی یافتن پاسخی معمارگونه ( این لقب به هیچ عنوان سنخیتی با نگارنده ندارد، مگر به لحاظ مدرک تحصیلی دارنده آن) در جهت رفع مشکلات ساختاری سینما ( اتاقهای تاریکی که به اشتباه نام سینما را روی آنها می گذاریم.) که همان قطع ارتباط میان تماشاگران و سینما ( به عنوان مکان تماشای فیلم) است، بود. چرا که با توجه به شرایط موجود در ایران و روند جریانات سینمایی کشور در سه دهه اخیر به روشنی آشکار است که سینمای ما برای رسیدن به روند رو به رشد در جهت جذب مخاطب، ناگزیر از پیمودن این مسیر است که آن را از تعاریف کهنه و قدیمی جدا می کند و به دنیای امروز متصل می سازد. سعی نگارنده در این پژوهش بر این است که شاید به تواند با پاره ای تغییرات در سایت به حل مشکلاتی که در بالا ذکر شد به پردازد و فضایی پویا و لایق فرهنگ و تمدن ایرانی به وجود آورد.
منابع مشابه
مجموعه سینمایی
چکیده طراحی مرکزی برای تماشای فیلم در یک محیط اجتماعی با تاکید بر طراحی فضایی در جهت شکل گیری و خلق خاطره های جمعی، بصورت یک مرکز شهری، که همجوار یا در نزدیکی مراکز تفریحی، تجاری قرار گرفته است و در ارتباط با آنها و به مثابه یک پاتوق در فضای شهری عمل می کند، مساله اصلی این رساله می باشد. در فصل نخست به بررسی مکان عمومی مطلوب و نقش و ضرورت فضاهای فرهنگی در شهر و انتخاب سینما به عنوان یک مکان...
15 صفحه اولمجموعه سینمایی کرمان
سینما در میان هنرها و رسانه های دیگر، به دلیل چندبعدی بودنش و بهره گرفتن از امکانات هنرهای دیگر، دارای مقام ویژه ای است. با توجه به کمبود مراکز فرهنگی-تفریحی و بخصوص مراکز سینمایی در خور شان پیشرفت این هنر-صنعت درکشور ، که علاوه بر سرگرمی ، بار فرهنگی-هنری نیز داشته باشد، نیازمندی به چنین مراکزی بارز است. امروزه دردنیا ، همگام با پیشرفت هنر-صنعت سینما، سینماسازی نیز از بازسازی و تقسیم شدن سینما...
15 صفحه اولطراحی مجموعه سینمایی در شهر تبریز
با توجه به مباحث عنوان شده برای مجموعه سینمایی شهر تبریز عملکردی در دو مقیاس شهری و فرا شهری مطرح می باشد. ساختارهای سوله مانند به علت دارا بودن قابلیت ایجاد انواع صحنه در آنها یکی از بهترین ساختارها برای این منظور به حساب می آیند. در بالاترین مرتبه این سلسله مراتب ،سالن تئاتر شهر قرار میگیرد.مکانی که ارائه دهندگان آن هنر مندانی حرفه ای و متبحر هستند و یا هنرمندانی آماتورند که از سطح هنری بالات...
معناسازی برای خانه؛ زندگی روزمره تهران در فیلمهای سینمایی
معنا، مدلول و مضمون هر چیز است و تداعیای که در پس آن برای ذهن ایجاد میشود. هدف پژوهش حاضر، یافتن معنای خانه و مؤلفههای شکلدهنده آن در زندگی روزمره زیستکنندگان خانه است. مقاله حاضر سعی دارد بر همین مبنا و با مطالعه خانههای بازنماییشده در چهار فیلم سینمایی مربوط به تهران که طی سالهای 1391-1387 در شبکه سینمای خانگی توزیع شدهاند، فرآیند معناسازی برای خانه و مؤلفههای اصلی آن را استخراج کند...
متن کاملطراحی مجموعه سینمایی فرهنگ تهران، متاثر از مفهوم فراداستان در معماری
فراداستان وجهی از نوشتار است که درون جنبش فرهنگی گسترده تری قرار می گیرد که از آن با عنوان پسامدرنیسم یاد می کنند. فراداستان، داستانی درباره ی داستان است که شامل مفاهیم و تعبیرات گستردهای می باشد. هدف در این پژوهش نمایش تاثیر فراداستان در تدوین فضای معماری است یعنی خلق یک اثر معماری ، که داستانی را همچون فراداستان روایت کند. برای نمونه عملی این پژوهش طراحی مجموعه سینمایی در نظر گرفته شده است...
اصول نورپردازی شبانه در آثار شاخص معماری معاصر ایران (نمونه طراحی : مجموعه سینمایی توانیر تهران)
نورپردازی در معماری موضوع جدیدی است که در سال¬های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. نورپردازی علاوه بر ایجاد فضای جدید و زیبا، به بالا بردن امنیت شهری نیز کمک می¬کند همچنین به فضای شهری شبانه قابلیت زنده بودن و فعال بودن را می¬دهد. از طرفی نورپردازی در معرفی آثار معماری خاص و دارای ارزش تاریخی،اجتماعی،فرهنگی و... نقش ویژه¬ای را بر عهده دارد. امروزه در کشورهای بزرگ و صنعتی دنیا، نور و نورپردازی شبا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023