نمایشنامه منظوم در مصر وعزیز اباظه بعنوان نمونه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده ندا رسولی
- استاد راهنما رضا ناظمیان صادق خورشا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این پژوهش بر آن است که سیر پیشرفت و تکامل نمایشنامه ی منظوم در جهان عرب بویژه در مصر را به تصویر بکشد . در آغاز نمایشنامه های منظوم در مصر و سایر کشورهای عربی بر اوزان متداول خلیل بن فراهیدی سروده می شد ، در حالی که تاریخ و میراث گذشته الهام بخش نمایشنامه نویسان بود و آنان خود را ملزم به رعایت اصول و قواعد کلاسیکی شعر یعنی پایبندی به وحدت قافیه و وزن شعری می دانستند . گر چه بسیاری از نمایشنامه نویسان سعی بر این داشتند که پیشرفتی در جهت ارتقاء نمایشنامه ها بصورت جدید و امروزی بدست بیاورند ، اما بدلیل غلبه ی غناء و موسیقی بر آثارشان که از شوقی و اباظه و عدنان مردم بک به ارث برده بودند ، موفقیت چندانی را کسب نکردند. عزیز اباظه نمایشنامه نویس منظوم ، مقلد و دنباله روی شوقی بود و همانند شوقی از تاریخ اسلامی و عربی و اسطوره ها در موضوعات خود بهره جست و به وحدت های سه گانه نمایشنامه (موضوع، زمان، مکان) در مکتب کلاسیک مقید نبود ، بطوری که گاهی تراژدی را با کمدی در می آمیخت. قابل ذکر است که بیشتر شخصیات نمایشنامه های او از طبقه ی اشرافیان و یا افراد مشهور بودند . با تمام این تفاصیل اباظه پیشرفت قابل ملاحظه ای را در این زمینه بدست نیاورد . همچنین این پژوهش به بررسی دو نمایشنامه منظوم "العباسه" و "غروب اندلس" از اباظه پرداخته است ، بطوریکه پژوهشگر به تکنیک های مختلف به کار رفته در این دو نمایشنامه از قبیل: موضوع ، زمان ، مکان ، شخصیت ، نزاع و گفتگو پرداخته است و از این منظر پژوهشگر قضایای کلی و مهمی را که اباظه بدان پرداخته ، بررسی نموده است .
منابع مشابه
زیبایی شناسی خلاقیت هنری در نمایشنامه منظوم (الحرالریاحی)
نمایشنامه منظوم «الحر الریاحی» اثر شاعر عراقی عبدالرزاق عبدالواحد، یکی از معدود آثار در حوزه نثر دینی و بخصوص نثر عاشورایی است. بررسی تاریخ ادبیات دینی ملل مختلف و مقایسه ادبیات منظوم و منثور این عرصه به خوبی حاکی از کمیت محدود اینگونه آثار در قالب نثر است. اغلب آفرینشهای هنری در این زمینه نیز محدود به دوره معاصر است که با مطرح شدن ژانرهایی چون رمان و نمایشنامه و ... برخی ادیبان وارد این عرصه...
متن کاملاسلامیسازی اسطوره نزد باکثیر (نمایشنامه «تراژدی اودیب» به عنوان نمونه)
باکثیر (1910م ـ 1969م) نویسندهای یمنیالاصل است که عمر خویش را در مصر در دفاع از مسائل مربوط به ملتهای مسلمان سپری نمود. وی از اندک نویسندگانی بود که به پتانسیل اسطوره در ادبیات پی برد و ازآنجاکه اسطورهها با توجه به رمزگونه بودنشان، قادر به دربرگرفتن دلالتهای گوناگون هستند، پیوسته در گذر زمان مورد توجه بسیاری از نویسندگان قرار گرفتهاند و بدون شک این بازگشت به اسطورهها بهوسیلة باکثیر، تل...
متن کاملبررسی مضامین و موضوعات نمایشنامه منظوم احمد شوقی
چکیده هنر نمایشنامه برای اولین بار در یونان باستان با بنیه ای غنایی و در قالب تراژدی، شکل واقعی به خود گرفت؛ سپس کشورهای اروپایی از آن تقلید کرده و در بهترین وجه به تغییر و تحول آن پرداختند. در اواخر قرن هفدهم با حمله ناپلئون به مصر، جهان عرب نیز از این هنر بی نصیب نماند و هنرمندان و ادیبان بزرگی در این زمینه فعالیت کرده و استعدادهای خود را شکوفا نمودند. احمد شوقی یکی از بزرگ ترین شاعران مصری ...
15 صفحه اولویژگی های زبانی گفتمان درام رادیویی: نمونه موردی نمایشنامه پل آلبر
چکیده نقش رادیو در گسترۀ وسیع وسایل ارتباط جمعی، به ویژه آنجا که سخن از ارتباط با گروه انبوهی از مخاطبان با خصوصیات نا همگون به میان می آید، برجسته تر از سایر رسانه های جمعی است و نمایشنامۀ رادیویی نیز به عنوان کیی از برنامه های پر مخاطب رادیو، در کشورهای مختلف دنیا رونق ویژه ای دارد. در این مقاله، ضمن تشریح ویژگی های منحصرب هفرد رادیو، به بررسی ویژگی های زبان در رسانة رادیو پرداخته شده اس...
متن کاملآتش در آثار منظوم مولانا
آتش در شعر مولانا در قالبهای تلمیح، تمثیل، استعاره، نماد، مجاز و غیره حضور یافته است. آتش گاهی «میسازد» و گاهی «میسوزاند»؛ انسان را «میآزماید و میگدازد و مینوازد». آتش را با دو بعد الهی و شیطانی آن در عرفان اسلامی میبینیم. آتش در اندیشههای مولانا در مصداق آتش حق و تجلیّات وی، آتش انبیا، آتش مشکلات سیر و سلوک، آتش عشق، آتش طبایع درون، آتش هواهای نفسانی، آتش جهان مادی و علایق آن، آتش جهنم،...
متن کاملپند منظوم در ادب عالمانه
شناخت افکار و اندیشۀ شاعران، مهمترین ابزار رسیدن بهاندیشه و تفحص در اوضاع تاریخی و اجتماعی آنان است. آثار ادبی هر ملتی همچون گنجینهای پربها در تحرک اندیشه و احساس مخاطب خود، نقش بسزایی دارد. شاعران هر عصر در شکوفایی اذهان عمومی نقش مؤثری داشته و تلاش نمودهاند تا در آموزش و تعلیم انسان برای داشتن زندگی بهتر و بهرهوری از عرض زندگی مفید، او را یاری نمایند. عینیتبخشی به معارف ذهنی از رسالتها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023