بررسی محتوای رنگ در آثار کمال الدین بهزادهراتی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مرضیه طلایی
- استاد راهنما نادر موسوی فاطمی شهرام گلپریان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هدف این پژوهش که با روشی توصیفی تاریخی با رویکرد پژوهشی صورت گرفته است، بررسی محتوی رنگی در آثار استاد کمال الدین بهزاد هراتی است. ابزار این پژوهش در دو سطح مرور اسناد و روش مشاهده صورت گرفته است. از میان آثار مستند و امضادار استاد هشت اثر معروف وی با عنوان؛ یوسف و زلیخا،گدایی بر درب مسجد، کاخ خورنق، خلیفه در حمام، پیرصوفی و جوان، مباحثه در محضر قاضی، دارا و شبان اسب ها و جنگ طایفه ها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی انتخاب گردید. محتوی رنگ از منظر های فیزیولوژیک؛ سایکولوژیک و سیمولوژیک در این آثار قابل توجه است. مداقه در محتویی رنگ کمال الدین نشان از نوعی توجه وی به بیان سمبلیک رنگ و ارتباط با عناصری چون نور، عمق نمایی و فرم دارد. نتایج نشان می دهد بهزاد رنگ را فقط برای ایجاد جلوه های بصری زیبا بکار نمی برد، بلکه بار عاطفی و بیانی موضوع را نیز با رنگ شدت می بخشید. بهزاد هر رنگ را به دقت و در ارتباط با فرم و محتوا برگزیده و ریتم رنگی را به درون فضاهای تودرتوی تصویر می برد؛ همچنین وی با وجود نبود هیچ منبع نوری در نگاره هایش رنگ ها را درخشنده و بدون سایه برمی گزید. عمق نمایی رنگی در برخی نگاره ها در اثر برتری فرمی به فرم دیگر ایجاد می شود و این امر سبب پس رفتن خاکستری های فامدار و دیرتر به چشم آمدن آنها می شود. با بررسی نظامات رنگی می توان دریافت که نظام رنگی بهزاد به نظام رنگی مانسل نزدیک تر است. کلیدواژگان: محتوی رنگ، کمال الدین بهزاد، عمق نمایی، عرفان، نور، سمبل، نظامات رنگی
منابع مشابه
بیان محتوای طراحی انسان در آثار کمال الدین بهزاد
پژوهش حاضر که با هدف بررسی محتوی طراحی انسان در آثار استاد کمال الدین بهزاد هراتی با روشی توصیفی و مرور اسنادی صورت گرفته است. برای این منظور از میان آثارمستند و امضادار ایشان هشت اثر معروف با عنوان: یوسف و زلیخا، گدایی بر درب مسجد، کاخ خورنق، خلیفه در حمام، پیر صوفی و جوان، مباحثه در محضر قاضی، دارا و شبان اسبها، جنگ طایفه ها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی از میان 32 اثر وی انتخاب گردید. نتایج ...
15 صفحه اولبررسی شاخصه های بصری در آثار کمال الدین بهزاد مطالعه موردی: اثر (سماع درویشان)
هنرمندان ایرانی در طی دورههای متمادی، با ذوق مهذب و پالودة خود هنرهایی آفریدهاند که در آن واحد هم حسی و هم معنوی است. در نگارة (سماع درویشان) از آثار کمالالدین بهزاد، لایههای مجهولی وجود دارد که تحلیل و تفسیر این لایههای پنهان و مجهول هدف این پژوهش است. فرض براین است که با دیدگاه مبانی هنرهای تجسمی و طراحی لباس میتوانیم بین مفاهیم فرم، مضمون، ترکیببندی و رنگ در نگارة (سماع درویشان) رابطة...
متن کاملنگرۀ مؤلف و آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی
آثار نگارگری ایران عرصة پرباری جهت انجام پژوهش های معاصر است. در میان نشانه های پراهمیت در آثار نگارگری ایران موضوع امضا و نام هنرمند را می توان مطرح کرد. امضا و نوشتن نام مؤلف به نوعی صحه بر ثبت نگاره به دست هنرمندی خاص است. این سنت به نوعی اثر را شناسنامه دار و به عبارتی اصل و نسب دار می کند. نام هنرمند که بر سینة اثر بدرخشد رابطة خویشاوندی آن درست از کار در می آید و راه بر انتساب آن به هر هن...
متن کاملبررسی ریشه های عرفانی جامی در آثار کمال الدین بهزاد
در این پایان نامه تلاش شده است با توجه به عدم پژوهش علمی و کلاسه شده در زمینه رابطه عرفانی مابین جامی و کمالالدین بهزاد، اقدام به بررسی و تبیین روابط و تاثییرات جامی به عنوان شاعر و عارف قن 9 با کمال الدین بهزاد نگارگر نازک قلم معاصر خویش بپردازیم
تحلیل نقش دوگانه ی معماری در آثار کمال الدین بهزاد
در آثار کمالالدین بهزاد، معماری نقش ویژهای دارد. مسجد، کاخ، حمام و... جدا از نقش ویژهای که در هندسه و ساختار آثار او دارد، به لحاظ معنایی نیز دارای نقشی دوگانه(زمینی/ آسمانی) است. از سویی معماری به منزلهی پدیدهای که بر زمین برپا و استوار میشود پیوند مستقیم با امور واقعگرا مییابد و از سوی دیگر معماری در فرهنگ عرفانی ایران، که بیشک بهزاد هم از آن بهرهمند بودهاست، دارای معانی نمادین می...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023