طراحی خان? هنر اصفهان (با تأمل طراحانه بر مکتب اصفهان)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد
- نویسنده محمد حسین شاهانی
- استاد راهنما حمید میرجانی هادی ندیمی
- سال انتشار 1390
چکیده
انتشار و آمیختگیِ اندیش? ایرانی در علوم و هنرهای مختلف نظیر معماری در گذشته، از شاخصه های اصلی آن به شمار می رود. برخورداری هنر ایرانی از پشتوانه های فکری، حِکمی و اعتقادی در سیر تکاملی آن، به گونه ای آن را بالنده ساخته است که خود، نقش و حضوری چشمگیر در معرفی و بیان این نوع نگاه و اندیش? متعالی دارد. مع الوصف همانند آنچه در حوز? اندیشه رخ می دهد، سیرِ تکاملیِ هنر نیز بنا بر مقتضیات زمانی، در درون خود پیوسته شاهد تحولاتی تأثیرگذار نیز بوده است. شکل گیری نهضتی در حوزه های اندیشه و حکمت و نیز شماری از صنایع هنری با نام «مکتب اصفهان» از جمله مهمترین و همچنین واپسین رویدادهای تأثیرگذار در تکوین هنر ایرانی است. از این رو تأملی بر مکتب اصفهان با بهره گیری از فهم مبتنی بر هرمنوتیک تاریخی، می تواند بستر مناسبی را جهت حفظ استمرار در هنر ایرانی فراهم می نماید. رسال? حاضر با تأمل بر اندیشه و کُنِش هنری در مکتب اصفهان و عنایت به جایگاه معماری در عالم هنر به ویژه در پیوند صنایع هنری، سعی در طرح مکانی صمیمی، درونِ شهری دارد که از شاخص ترین مراکز بالندگی هنر ایران است. «خان? هنر اصفهان» در جستجوی این است تا با طرح فضاهایی که برگرفته از مکتب یاد شده است، به جذب آحاد جامعه برای نشر جریان اصیل هنر ایرانی بر پای? وحدت دوبار? اندیشه و عمل هنری بپردازد.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی هنر تذهیب متون مذهبی ارامنه اصفهان با تذهیبهای قرآنی مکتب اصفهان در دورۀ صفوی
Iranians and Armenians have lived together for a long time and have influenced on the language, culture and traditions of each other. In the wake of an Armenian group migration to Isfahan in Shah Abbas era at century 17th AD/ 11 AH and in consequent of church establishment in Jolfa of Isfahan, some copies of Armenian texts consisted of Gospel (Armenian scripture) and some prayer books have been...
متن کاملسبک هندی و مکتب اصفهان
برای لذت بردن و درک آثار ادبی و هنری متنوع، آشنایی با سنتهای ادبی و هنری هر عصر و ویژگی حاکم بر فرهنگ آن دوران ضروری به نظر میرسد و از آنجا که هیچ هنر کامل و جاودانهای در ظهور و تداوم خویش از مجموعه جریانات پیرامون خود بیبهره نیست، لذا با توجه به این امر میتوان شناختی کاملتر از هنر آن دوران را فراهم آورد. در این میان پیوستگی میان هنرها و از آن میان ارتباط انکارناپذیر میان شعر و نقاشی ایرا...
متن کاملسنگابهای اصفهان، هنر قدسی شیعه
با برپایی سلسلهُ صفویه، شیعیان فرصتی پیدا کردند تا عقاید دینی خود را آشکارا ابراز کنند و آثار فرهنگی، هنری جدیدی در این جهت شکل پیدا کرد. سنگاب یکی از این آثار است که اولین بار دوران صفویه در مساجد و معابر قرار گرفت و به نمادی از عقاید شیعه و یادآوری واقعه کربلا بدل شد. سنگاب قدح بزرگ و سنگی است که از آن آب مینوشیدند. این مقاله به بررسی تزیینات سنگابهای اصفهان ـ مرکز حکومت صفویه میپردازد. در ...
متن کاملطراحی باغ موزه هنر اصفهان
چکیده طراحی باغ موزه هنر اصفهان علی مهرعلیان موزه ها مکانهای نمایش آثار ارزشمند فرهنگی و هنری جوامع مختلف هستند، بنا به دلایل گوناگون استقبال از چنین مکانهایی اغلب از طریق گروه¬های خاص و به منظور اهدافی خاص صورت می¬پذیرد، لذا در اغلب موارد، موزه ها به لحاظ درآمد ناچیز و قادر به تامین هزینه¬های جاری خود نمی باشند. از سوی دیگر ارتقاء فرهنگی که یکی از اهداف چنین مکانهایی تلقی می گردد، به ح...
15 صفحه اولمکتب اصفهان در شهرسازی
تشکیل دولت صفوی در قرن دهم هجری (17 میلادی) سبب می گردد تا حیات عقلی شیعی به اوج خود رسد، تشیع اثنی عشری به هویت سیاسی و فرهنگی مستقلی دست یابد و این هویت و شخصیت را به عنوان خمیرمایه فرهنگی همه شئون زندگی پس از خود قرار دهد و زمینه را برای شکفتن آراء حکمی اشراقی ، فلسفی و عملی مهیا سازد. این حکمت در سراسر عصر صفوی در عراق، سوریه و هندوستان ، که پیوندهای بسیار نزدیک با ایران داشتند، رواج یافت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023