بررسی نقوش انسانی اساطیر ایران و کاربرد آن در گرافیک محیطی

پایان نامه
چکیده

ارتباط اسطوره و هنرهای تجسمی، با حجم بسیار زیادی از بُن مایه های اساطیری که از طریق نقش ها باقی مانده اند به خوبی مشخص می شود. از سویی، در روایات اساطیری اگرچه زمان بسیار دیر و مکان بسیار دوردست به نظر می رسد؛ اما اسطوره به دلیل ماهیت بی زمانی، بی مکانی و بی مرگی خود، تأثیر زیادی بر هنر و طراحی معاصر داشته است. هدف این پژوهش گسترش مطالعات بصری و یافتن راه حل هایی نوین در ارتباط تصویری و طراحی گرافیک محیطی از گذر تعامل با اساطیر ایران است که به بررسی نقوش اساطیری انسان ریخت و کاربرد آن در طراحی علائم هویتی (شناسایی) می پردازد. پژوهش حاضر از دو روش توصیفی و تحلیلی و شیو? جمع آوری نمونه ها به صورت کتابخانه ای و میدانی/ مشاهده ای استفاده کرده؛ از ابزارهای رویکردهای شمایل نگاری و نشانه شناسی بهره برده است. ابتدا مفهوم انسان و نقوش انسانی در بینش اساطیری مورد بحث قرار گرفته، سپس با بررسی نقوش برجای مانده به مطالع? عناصر تصویری هر نقش می پردازد. این موارد با جست و جو در متن های متقدم نظیر اوستا و بُندهش، در پی شناخت درون مایه ها و مفاهیم پنهان موجود در نقوش، همراه گشته است. نتایج این بخش از پژوهش در یک ارتباط دو سویه با طراحی گرافیک محیطی، به تعریف علامت و انواع علائم محیطی و مطالع? سابقه علائم محیطی در ایران پرداخته و در این راستا عملکرد علامت هویتی را مورد معرفی و بحث قرار داده است. این بخش نیز با نگاهی به تعدادی از نمونه های علائم هویتی موجود در کشورهای دیگر همراه گشته تا وجوه گسترد? موضوع مورد مداقه قرار گیرد. نتایج حاصل بر آن است که مطالع? بین رشته ایِ اسطوره و طراحی گرافیک محیطی، در جهت انتقال مفاهیم انسانی جامعه موثر می باشد. بیان معنا در اسطوره و پیام رسانی در طراحی گرافیک محیطی، پیوندی نزدیک میان این دو ایجاد می کند که با ساخت زندگی –به معنای عام آن- در اسطوره و ساخت مکان توسط علائم هویتی، ارتباط میان معنا و فضای شهری را برقرار می سازد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

روش به‌کارگیری نقوش قالی در طراحی گرافیک

As patterns of other Iranian handicrafts, carpet patterns are valuable and extensively rich sources of visual elements to be used in today’s graphical works whenever appropriate. Due to the fact that these patterns have paved a long way through the history of carpet-weaving, they have been evolved into distilled and beautiful patterns of precise and orderly design structures. It is a cult...

متن کامل

نقوش کهن آمل و کاربرد آن در گرافیک معاصر

مازندران به خصوص آمل از جمله سرزمین هایی است که هم در جهان اساطیری شأن ویژه ایی دارد هم در جهان واقعیت از اعتبار برخوردار است. معماری به عنوان یکی از هنرهای در احراز، تثبیت و تداوم هویت فرهنگی، دینی و ملی هر سرزمین نقش ارزنده ای دارد. در این بناها شاهد نقوش بسیاری هستیم. به دلیل جذابیت این نقوش و همچنین شناخت قابلیت های گرافیکی، در این مقاله مورد مطالعه قرار می گیرد.این تحقیق به شیوه توصیفی – ت...

تایپوگرافی سه بعدی و کاربرد آن در گرافیک محیطی

این رساله حوزه¬ی جدیدی از طراحی گرافیک در زمینه¬ی تایپوگرافی را تحلیل و بررسی می کند که از فضای خسته کننده، تخت و دو بعدی نوشتار فاصله می¬گیرد. قدرت بیان و ارتباط دوسویه تایپ سه بعدی و فضای خلاق و جذاب برای مخاطب، از ویژگی¬های این تکنیک می¬باشد. تایپوگرافی سه بعدی رویکردی نوین در دنیای طراحی حروف است که بسیاری از شاخه¬های طراحی گرافیک امروزه بویژه گرافیک محیطی و تبلیغات را تحت تاثیر قرار داده ا...

مطالعه نقوش گچبری های سده اول تا چهارم هجری دره شهر (سیمره) و کاربرد آن در گرافیک محیطی

هنر گچبری از دیرباز در ایران مرسوم بوده ،ایرانیان این هنر را بیشتر در معماری برای زیبایی و تزیین به کار می بردند. گچ به عنوان ماده ای ساده، ارزان قیمت و در دسترس با تعالیم اسلامی مبنی بر سادگی، تمیزی و بی پیرایگی همسو و همخو بوده است که در دست هنرمند ایرانی به اوج شکوه هنری و قابلیت فنی خود دست پیدا می کند. در نقوش گچبری دره شهر(سیمره) تزیینات از تنوع و تکرار نقش مایه های گیاهی همچون برگ ها و پ...

نقوش انسانی در کنده نگاره های شرق ایران

صخره نگاره ها، هنر صخره ای و یا به مفهوم رایج و متداول در میان باستان شناسان، "باستان شناسی هنر صخره ای" از جمله شواهد فوق العاده در حوزۀ مطالعات باستا شناختی و رشته ها و دانش های خویشاوند دیگر است. این گنجینه های عظیم اطلاعات متنوع به هر میزان که گسترده تر و شناسایی، کشف و مطالعه شده اند، اطلاعات و آگاهی ما از چگونگی فرآیند فرهنگ و حیات اجتماعی اعم از نوع اقتصاد و معیشت و شیوه های دادوستد و نظ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023