پویش های بهائیت حد فاصل انقلاب مشروطه تا پایان سلطنت پهلوی اول
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم پایه
- نویسنده حسین جعفری
- استاد راهنما شهروز شریعتی غلامرضا منتظری
- سال انتشار 1391
چکیده
بیش از 160 سال پیش ، اتفاقی در کشورمان رخ داد که در تاریخ منشاء حوادث بسیار شد. یک جوان شیرازی به نام علی محمد ، مدعی شد که باب (علم) امامان شیعه (ع) و نماینده آخرینشان حجت بن الحسن عسکری (عج) است. دیری نگذشت که پا فراتر نهاد و ادعای «قائمیت» و«رسالت» و حتی «ربوبیت» کرد و با آوردن کتاب، اسلام و قرآن جاویدان را منسوخ شمرد و این در حالی بود که او در بحث با عالمان شیعه در اصفهان و تبریز ، نتوانست آنان را بالتبع - ملت مسلمان ایران را- حتی نسبت به «بابیت» خویش ، متقاعد کند، بلکه به دلیل اشتباهها و تناقضهایی که در کارش مشهود بود شبهه «خبط دماغ» اش را نیز در ذهن عالمان افکند و این تازه جز تکذیب ادعاهایش در شیراز و تبریز نبود .لاجرم علما به دفع وی کمر بستند و حکومت ایران با فشار آنان وی را به بند کشید و دور از چشم مردم در گوشه ای از شمال ایران زندانی ساخت. امیر کبیر در شعبان 1266 باب را در تبریز اعدام و شعبان سال بعد نیز حسینعلی بهاء (موسس بعدی بهائیت) را به عراق تبعید کرد و پس از عزل وی نیز ، ناکامی بابیان در ترور شاه قاجار و گرفت و گیر سخت پس از آن ، کار را به قلع و قمع بقایای این گروه کشانید و ایران اسلامی تا آغاز عصر پهلوی از تاخت و تاز رسمی بابیان (وبهائیان) مصون ماند- بی آنکه «عناد » و «تضاد» این گروه اندک شمار با ملت مسلمان ایران پایان گیرد. سلسله پهلوی در دوران سلطه انگلیس و اوج سلطه ی آمریکا بر ایران اسلامی فرصت زرینی را برای بهائیان پیش آورد که (به رغم ژست تظاهر به عدم دخالت در سیاست) به عرصه ی حکومت هجوم آوردند و با قبضه ی انبوه پستهای کلیدی عقده دیرین خویش را باز کنند .
منابع مشابه
جامعهشناسی انزوای روشنفکران (نقد کنشهای روشنفکران عصر مشروطه تا پایان سلطنت پهلوی اول)
پیدایش گروه روشنفکران در ایران و بهدنبال آن آغاز جنبش روشنفکری با هدف نوسازی جامعه، به آستانه مشروطیت بازمیگردد .روشنفکران عصر مشروطیت تا پایان دوره پهلوی اول نقش تاریخی دورانسازی را بهعهدهداشتند. آنان پیشگامان مدرنیته و نوسازی بودند. خاستگاه اجتماعی و اندیشگی این روشنفکران و مفاهیم و مسائلی که به آن میپرداختند از زمینههای موضوعی جامعهشناسی تاریخی و از مباحث اصلی جامعهشناسی روشنفکران ای...
متن کاملکارکردهای موقوفات زنان از مشروطه تا پایان دورﮤ پهلوی اول (نمونهپژوهی: موقوفات زنان تهران)
پژوهش حاضر کارکردهای موقوفات زنان از مشروطه تا پایان دورﮤ پهلوی اول و بهطور نمونه زنان واقف شهر تهران را بررسی میکند. پویایی وقف در دوران اسلامی، به رونق فرهنگ و اقتصاد و حتی حوزههای فرهنگی جامعه انجامید. پس از انقلاب مشروطه و دگرگونیهای سیاسی و اجتماعی جامعۀ ایران، وقف نیز متحول شد و در مناسبات فرهنگی و اجتماعی، جایگاه جدیدی به دست آورد. این پژوهش در پی آن است تا علاوهبر شناسایی کارکردهای...
متن کاملتاریخ هنر انتقادی در گفتمان مشروطه تا پایان پهلوی اول
تاریخ نگاری مدرن در ایران همواره در ذیل گفتمان شرق شناسی نگاشته و فهم شده است؛ یعنی بر مبنای نوعی از اندیشه که مبتنی بر تمایزی هستی شناختی و معرفت شناختی بین شرق پیرامونی و غرب مرکزی بوده است. نظام دانش و روابط قدرت نیز با بازتولید گسترده این تقسیم بندی غرب را به مثابه یک ایده در خود درونی ساخته است. هدف از نگارش تاریخ هنر انتقادی در گفتمان مشروطه تا پایان پهلوی اول در حوزه موسیقی نیز دست یابی ...
15 صفحه اولعوامل مؤثر بر رشد و استقرار نظام آموزش نوین در یزد از مشروطه تا پایان پهلوی اول
در آستاﻧﮥ مشروطیت، جاﻣﻌﮥ ایران وارد مرﺣﻠﮥ جدیدی از تغییر و تحول در ساختار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شد که با دوران پیش از آن تفاوت بسیاری داشت. نظام آموزش یکی از عرصههایی است که در این دوره تغییرات چشمگیری به خود دید و از شیوﮤ سنتی، به روشهای نوین تغییر شکل داد. در شهر یزد نظام آموزش نوین از دورﮤ قاجاریه، بهویژه پس از مشروطه، متناسب با موج نوگرایی در کشور روندی روبهرشد را تجربه کرد. این مقا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم پایه
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023