خانه معماری تهران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده سپیده ذاکری
- استاد راهنما مصطفی کیانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
تحقیقی که پیش رو دارید، طی مطالعات خود به طراحی «خانه معماری تهران» به عنوان مکانی برای اجتماع و فعالیت دانشجویان، متفکران، اساتید معماری ، معماران حرفه ای، سازندگان بنا و عموم مردم، در زمینه معماری، پرداخته است. در این تحقیق چگونگی خلق بنایی در خدمت معماری ، در شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. به نحوی که علاوه بر توجه به نیاز ها و ملزومات فعالیت های تخصصی معماری، مردم را با این دانش و هنر کاربردی - که به واقع خالق لباس زندگی آنان است- درگیر کرده، فضاها و برنامه هایی را برای آموختن از معماران و یاد دادن به آنها فراهم سازد. بدین روی فصل اول این مطالعه ،«خانه معماری تهران» را در نگاه ادبیات اینگونه وصف می کند: مکان- زمانی برای زندگی،رشد و ارتقاء تفکراتی که به چگونگی سازماندهی فضا می اندیشند، که پذیرای مردم کشور کوچکی به نام تهران بوده و در تکاپوی بالا بردن سطح دانش معماری آنان است. فصل دوم این تحقیق با مطالعه معماری معاصر ایران و دیدگاه متفکران در این زمینه، از معماریِ «خانه معماری تهران» به عنوان یک نشانه برای معماری در این شهر انتظار دارد که در امتداد سنت معماری ایران، با پایبندی به الگوهای مفهومیِ آن و استفاده از شیوه ها جدید ساخت، خاطره خوبی را که مردم این شهر از معماری گذشته خود دارند، یادآوری کند. فصل سوم با نگاهی به آموزش معماری در ایران و مطالعه انواع نگرش ها در آن و انتقاد های وارد بر آن، «خانه معماری تهران» را مکملی برای آموزش دانشگاهی در ایران می بیند که با آتلیه ها و کلاس های آزاد و برنامه های ماهانه و سالانه و... کمبودهای این سیستم را جبران می کند. در فصل چهارم با بررسی نقد معماری و اهداف و ضرورت آن، «خانه معماری تهران» را بستری برای تمرین و ارائه درست نقد معماری می بیند که با اتاق های جلسات، سالن مسابقات و داوری و برنامه های متناسب، از عهده این مهم بر می آید. فصل پنجم با مطالعه جایگاه فرد در شهر و جامعه مدنی و چگونگی شکل گیری آن در فضاهای عمومی، به نقش این فضاها در زندگی مردم ایران پرداخته و «خانه معماری تهران» را عرصه ای برای حضور مردم در کنار روند تحولات معماری سرزمینشان ، آموختن از آن و آموزاندن بدان می بیند. در فصل ششم با بررسی نمونه های جهان و ایران در مورد مراکز فرهنگی،هنر و معماری، عملکرد ها و برنامه های «خانه معماری تهران» تعیین شد. و در فصل هفتم به طراحی کالبدی «خانه معماری تهران» پرداخته شده است. بدین شکل «خانه معماری تهران» به عنوان مکانی برای گردهمایی دانشجویان،معماران حرفه ای،اساتید و متفکران معماری، سازندگان بنا و عموم مردم طراحی شد که در راستای اعتلای معماری ایران و بالابردن سطح دانش عمومی معماری مردم این سرزمین تلاش می کند.
منابع مشابه
تزیینات معماری در حوضخانه خانه دُخانچی شیراز
خانه دخانچی یکی از خانه های اعیانی شیراز در دوره قاجار بوده است. از ویژگی های بارز این خانه وجود حوضخانه است.حوضخانه فضایی با کاربری متنوع در معماری ایران است. در حوضخانه خانه دخانچی نمونه هایی ک منظیر از تزیینات کاشی کاریو نقاشی روی سقف دیده می شود. بررسی این ویژگی های تزیینی و مقایسه آ نها با سایر تزیینات موجود در این خانه موضوعاصلی مقاله پیش روست. بدین منظور شیوه اجرایی تزیینات و شناخت نقشما...
متن کاملتحلیل نشانه شناختی از فرهنگ «معماری خانه» در عصر جهانی شدن با تأکید بر معماری پساساختارگرایی؛ از «خانه تا ناخانه»
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملطراحی خانه معماران در تهران با رویکرد معماری زمینه گرا
عدم ارتباط بین اغلب ساختمان های امروز با زمینه منجر به بروز مسائلی همچون اغتشاش وناهماهنگی، بحران هویت، ناخوانایی وعدم مطلوبیت شده است. با نگاهی به شهرها و آثار معماری دوران مدرن، عدم توجه و یا کم توجهی به زمینه در سطح برنامه ریزی و طراحی مشخص می گردد. این مسئله به خصوص در ایران منجر به همسانی فراگیر در سیمای شهرها شده و تهدیدی بر نابودی پتانسیل های بالقوه و بالفعل زمینه محسوب می گردد. در این م...
محرمیت در معماری خانه های دزفول (مطالعه موردی:دوران قاجاریه)
معماری ساختمان ها برای پاسخ به نیازهای فرهنگی و محیطی افراد طراحی شده است، هر بخشی از جامعه در طرح این معماری تاثیر می گذارد. تأکید اسلام بر محرمیت و حجاب سبب شده که این مشخصه بر تمامی ابعاد اجتماعی و فرهنگی که یکی از نمودهای آن معماری است اثر گذارد .محرمیت نه تنها ضوابطی را علاوه بر ضوابط دیگر بر مسکن سنتی اعمال کند، بلکه به عنوان مهمترین معیارهای ساخت قلمداد شود. هدف اصلی این پژوهش شناخت میزا...
متن کاملخانه های نیئین؛ جلوهای متمایز از پایداری در معماری
مقاله حاضر با بررسی مفهوم "معماری پایدار'' و وجوه گوناگونی که این مفهوم در ارتباط با سایر حوزههای وابسته به معماری نظیر سازه و تکنولوژی ساخت میآفریند؛ سعی در ارائه تعریفی از معماری پایدار دارد که عمدتاً مفهوم پایداری را از منظر ''ماهیت معماری'' بنگرد. مزیت چنین تعریفی در آن است که بسیاری از آثار معمارانه با سازههای ناپایدار یا تکنولوژی رو به اضمحلال، در صورتی که جوهره پایداریِ معمارانه را ...
متن کاملمعماری خانه های بومی مردم پسند در روستاهای استان مرکزی
ایران کشوری پهناور با بالغ بر 63898 روستاست که محدوده ای نزدیک به 60% از وسعت سرزمینی ایران را به خود اختصاص داده اند. جمعیت ساکن در محدوده های روستایی کشور حدود 23 میلیون نفر (مرکز آمار ایران، 1385) است. طی سال های اخیر تامین محیط و مسکن مناسب برای روستائیان همواره مورد توجه بوده و از حدود دو دهه قبل طرح ملی ساخت سالانه 200000 واحد مسکونی روستایی در حال اجرا بوده است. استان مرکزی با 419184 نف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023